فنستا استارتاپی که از همفکر کرج شروع شد

سامانه آنلاین درخواست خدمات فنی و تاسیساتی در منزل

2

فنستا سامانه آنلاین درخواست خدمات فنی و تاسیساتی در منزل است. خدمات شامل تمام حوزه‌های برقکاری، تاسیسات با تمام زیرشاخه‌ها از لوله‌کشی گرفته تا موتورخانه، لوله‌بازکنی و تخلیه چاه و غیره، تعمیرات پکیج و آبگرمکن در محل، تعمیرات لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و اجاق گاز در محل، خدمات تلفن و سانترال برای مراکز اداری و تجاری، خدمات کامپیوتر و شبکه در محل و اخیرا هم خدمات نظافت و مبل‌شویی را نیز به خدمات اضافه کرده‌است.

استارتاپ فنستا به نشانی fanesta.ir‌ استارتاپی است که در حوزه خدمات فنی و تاسیسات توسط احمدرضا قنبری، محمدهادی خدامی و سید‌رسول اکبری‌نژاد بنیانگذاری شده است. با احمدرضا در مورد داستان شکل‌گیری استارتاپشان هم‌صحبت شدیم.

او متولد ۵۶ در شیراز است و دو لیسانس یکی الکترونیک و دیگری در رشته موسیقی دارد. او می‌گوید: «‌تخصص اصلی من قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مخابراتی سانترال بود و حدود ۱۱ سال در همین حوزه کار می‌کردم.

به دلیل علاقه‌ای که به خدمات فنی و شناختی که از بازار داشتم، احساس می‌کردم ارائه خدمات فنی در منازل می‌تواند ایده جذابی باشد. بر همین اساس ایده اولیه فنستا از استارتاپ ویکند سال ۹۵ در شهر کرج شکل گرفت. در ابتدا من به‌تنهایی کار را پیش می‌بردم و پس از آن هم بنیانگذاران فعلی به عنوان سرمایه‌گذار در کار وارد شدند.»

  • با حوزه استارتاپ چطور آشنا شدید و آیا قبل از راه‌اندازی فنستا ایده‌های دیگری هم داشتید؟

من با این حوزه در سال ۹۴ از طریق همفکر کرج آشنا شدم. طی شرکت در جلسات همفکر انگیزه‌ای در من ایجاد شد که کار جدیدی را انجام دهم. قبل از فنستا دو ایده دیگر داشتم که تا مرحله تحقیقات بازار آن پیش رفتم ولی به دلیل مشکلاتی که در اجرای آن می‌دیدم، ایده‌های قبلی را کنار گذاشتم‌ و در نهایت ایده فنستا را اجرایی کردم.

  • از چه زمانی ایده فنستا شکل گرفت و وارد بازار شد؟

فنستا از یک اتفاق و نیازی که برای یکی از دوستان در مورد سیستم برق منزل پیش آمده بود، به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم آن را اجرایی کنم. در ابتدا چالش بزرگی که با آن روبه‌رو بودم، پیدا‌کردن برنامه‌نویس و هم‌بنیانگذار برای شروع کار بود که باعث شد ‌شروع کار یک سال به تعویق بیفتد ولی در نهایت پس از پشت سر‌گذاشتن این چالش در آبان ماه امسال کار را به صورت رسمی شروع کردیم.

  • فنستا را چطور تعریف می‌کنید و در آن چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فنستا سامانه آنلاین درخواست خدمات فنی و تاسیساتی در منزل است. خدمات شامل تمام حوزه‌های برقکاری، تاسیسات با تمام زیرشاخه‌ها از لوله‌کشی گرفته تا موتورخانه، لوله‌بازکنی و تخلیه چاه و غیره، تعمیرات پکیج و آبگرمکن در محل، تعمیرات لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و اجاق گاز در محل، خدمات تلفن و سانترال برای مراکز اداری و تجاری، خدمات کامپیوتر و شبکه در محل و اخیرا هم خدمات نظافت و مبل‌شویی را نیز به خدمات اضافه کرده‌ایم.

مشتریان برای ما اهمیت دارند و نه رقبا‌ و بازار به‌قدری بزرگ است که اگر تعداد بیشتری رقیب هم وارد بازار شوند

  • تا کنون چه تعداد تکنیسین با شما همکاری داشته‌اند؟

تعداد ۷۲ تکنیسین به صورت فعال با ما در حوزه‌های مختلف همکاری دارند. وقتی سفارشی ثبت می‌شود، ما برای تکنیسین‌ها ارسال می‌کنیم و پس از تایید شماره و آدرس مشتری برای تکنیسین ارسال می‌شود و تکنیسین با مشتری برای حضور در محل هماهنگ می‌کند.

  • قیمت خدمت را چطور تعیین می‌کنید؟

قیمت براساس نرخ مصوب اتحادیه تعیین می‌شود و علاوه بر این ما از تکنیسین‌ها خواسته‌ایم حدود قیمت را برای هر یک از خدمات به ما اعلام کنند‌ و در نهایت قیمت‌ها با در نظر گرفتن این دو قیمت مشخص شده است. قیمت براساس هر یک از خدمات از قبل مشخص است و مشتری می‌تواند مشاهده کند.

  • تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

حدود ۸۰۰ کاربر تا‌کنون در این چند ماهی که کار را شروع کرده‌ایم، از خدمات استفاده کرده‌اند. پس از هر خدمتی که ارائه می‌شود، ما از مشتریان در مورد کیفیت خدمات و عملکرد تکنیسین نظرسنجی می‌کنیم و از گیرنده خدمات برای تکنیسین امتیاز می‌گیریم.

  • پلن درآمدزایی خود را در فنستا چطور تعریف کردید؟

ما با دریافت کارمزد از هر خدمتی که ارائه می‌شود، درآمدزایی داریم. هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و قبل از شروع کار نقطه سر به سر را بعد از ۱۳ ماه از شروع کار در نظر گرفته بودیم ولی هفته گذشته با بررسی‌هایی که انجام دادیم، با توجه به شیب خوبی که در درآمدزایی گرفته‌ایم، فکر می‌کنم طی ۸ ماه آینده به این نقطه برسیم.

  • در این مدت کشش بازار را چطور را ارزیابی کردید؟

بازخوردی که از مشتریان گرفتیم، خیلی خوب بوده است و تکنیسین‌ها امتیاز بالایی را دریافت کرده‌اند‌ و مشتریان ما به صورت تکرار‌شونده از خدمات استفاده می‌کنند و به صورت دهان به دهان خدمات ما را به دیگران معرفی می‌کنند.

  • در حوزه خدمات منزل استارتاپ‌های زیادی ورود کرده‌اند، این موضوع برای شما چالش‌برانگیز نبوده است؟ به طور کلی وجود رقیب را فرصت می‌دانید یا تهدید؟

من این موضوع را چالش نمی‌دانم چرا‌که مشتریان برای ما اهمیت دارند و نه رقبا‌ و بازار به‌قدری بزرگ است که اگر تعداد بیشتری رقیب هم وارد بازار شوند، همچنان می‌توانند در کنار هم خدمات‌رسانی داشته باشند. علاوه بر این، هر‌چه در این بازار رقیب بیشتری باشد، جامعه بیشتر با این خدمات آشنا می‌شوند و فرهنگ‌سازی بهتری صورت می‌گیرد و در واقع رقبا را فرصت می‌دانم تا تهدید.

  • به طور کلی حجم بازار چقدر ارزیابی کردید و چند درصد آن را قصد دارید به دست بیاورید؟

ما هنوز ارزیابی دقیقی از حجم بازار نداریم ولی به طور کلی بازار حجم بزرگی دارد و براساس سفارشاتی که ثبت می‌شود، متوجه این موضوع شده‌ایم.

  • وضعیت اقتصادی که در جامعه حاکم شده است، روی کار شما تاثیری نداشته است؟

حوزه خدمات و تعمیرات حوزه‌ای است که مشتری همواره به آن نیاز دارد و مخصوصا در حال حاضر با گرانی‌هایی که رخ داده است، افراد بیشتر ترجیح می‌دهند تعمیرات انجام دهند تا اینکه وسیله جدیدی بخرند و به صورت کلی این شرایط در کار ما تاثیر‌ خاصی نداشته است.

2 دیدگاه
  1. رضا فردوسی گلستانی می‌گوید

    سلام من در حوزه خدمات مبلمان فعالیت دارم ایا شرکت شما نیاز به این نوع تخصص دارد؟

  2. شهریار می‌گوید

    من ازشون خدمات گرفتم. پشتیبانیشون عالیه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.