وین‌جِی‌اس، مایکروسافت را بالا می‌کشد؟

0

وقتی مایکروسافت برای اولین‌بار اعلام کرد؛ ساتیا نادلا، مدیرعامل جدید این شرکت خواهد بود، تحلیلگران بر این باور بودند که او بهترین فرصت برای شرکت است تا به توسعه‌دهندگان دسترسی پیدا کند و یک اکوسیستم توسعه‌دهنده مدرن و پررونق را بسازد. این همان چیزی بود که نادلا سعی کرد، محقق سازد. او یک نسخه منبع باز از WinJS را ارائه داده تا به توسعه‌دهندگان کمک کند اپلیکیشن‌های ویندوز کراس پلتفرم ایجاد کنند.

این یک گام بزرگ برای شرکتی است که در گذشته رفتارش را نوعی انحصارطلبی خوانده بودند. با استفاده از یک چارچوب باز برای اپلیکیشن‌ها که روی سیستم عامل آن ایجاد شده است، مایکروسافت پایه و اساس یک اکوسیستم توسعه‌دهنده مدرن را پی‌ریزی می‌کند. این رویکرد جدید به منزله تلاشی است برای حرکت به سوی یک اکوسیستم توسعه‌دهنده مدرن و کسب سهم بیشتری از بازار تلفن همراه. با WinJS، توسعه‌دهندگان می‌توانند از کار خود بیشتر سود برند، زیرا این یک پروژه منبع باز است و امکان به‌وجود آمدن سایر توسعه‌دهندگان از طریق یک GitHub را فراهم می‌کند. این مهم است، زیرا در دنیایی که بیشتر توسط انتخاب مصرف‌کننده و انتظارات او اداره می‌شود، اگر مایکروسافت بخواهد تجربیاتی را ارائه دهد که مردم آنها را دوست دارند، باید یک محیط توسعه‌دهنده پررونق ایجاد کند.

در طول فعالیت این شرکت، دستگاه‌ها و نرم‌افزاری که در مایکروسافت استفاده می‌شدند توسط بخش‌های فناوری اطلاعات کارمندان شرکت انتخاب می‌شدند. این شرایط با دنیای امروز کاملا متفاوت است که در آن کاربران تلفن هوشمند خود را سر کار می‌برند و می‌توانند از اپلیکیشن‌های موردنظر خود برای انجام کارها استفاده کنند، بنابراین اگر یک اپلیکیشن یک تجربه هدفمند و مطلوب را ارائه ندهد، کارمندان خیلی ساده آن را حذف خواهند کرد و یک اپلیکیشن دیگری را جایگزین می‌کنند.

  •  راهکار: اوپن‌سورس شدن!

اگر شما فکر می‌کنید این مشکل مختص به مصرف‌کننده است، بهتر است بیشتر فکر کنید. افزایش انتظارات پیرامون تجربه کاربری گریبان‌گیر این شرکت نیز شده است. فناوری اطلاعات دیگر نمی‌تواند سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب برای تمام کارمندان باشد زیرا هر فردی با یک تلفن هوشمند می‌تواند به آسانی این سیستم را دور بزند، البته تنها راه برای ایجاد یک تجربه بزرگ در پلتفرم همراه آن است که توسعه‌دهندگان را ترغیب کنید تا آن را بسازند. باز بودن یکی از بهترین روش‌ها برای مایکروسافت است تا با  ایجاد هیجان و شور بین توسعه‌دهندگان و خلق یک اکوسیستم توسعه‌دهنده همراه و مدرن جانی دوباره بگیرد. یک جامعه باز توسعه‌دهندگان همراه بیشتری را ترغیب می‌کند تا از WinJS استفاده کنند.

  •  به دنبال اپل و گوگل 

سیستم‌های عامل آی‌اواس و اندروید با هم حدود ۹۵درصد از سهم بازار سیستم‌عامل همراه را در سال ۲۰۱۳ تشکیل می‌دهند در حالی‌که ویندوز موبایل حدود ۳.۶درصد از سهم بازار را دارد. در این شرایط، برای مایکروسافت سخت است که یک توسعه‌دهنده را متقاعد کند تا روی این درصد کم از بازار تمرکز داشته باشد. اما مایکروسافت می‌داند که باید سرسختانه با اپل و گوگل رقابت کند. با باز کردن WinJS، نادلا امیدوار است سهم توسعه‌دهنده را افزایش دهد و تجربه کاربری همراه بهتری را ایجاد کند و این امر موجب افزایش سهم بازار مصرف‌کننده خواهد شد. اگر توسعه‌دهندگان تجربیات فوق‌العاده‌‌ای را در WinJS ایجاد کنند، به‌زودی ویندوزفون در بین کاربران زیادی محبوب خواهد شد.

اما آیا مایکروسافت می‌تواند سهم بزرگ و قابل توجهی را از سهم بازار اپل و گوگل داشته باشد؟ شاید این‌طور باشد. به نظر می‌رسد که آی‌اواس و اندروید به این زودی‌ها از میدان خارج نشوند اما داستان بلک‌بری داستانی قدیمی نیست و نوکیا نیز زمانی سهم زیادی از بازار را در دست داشت اما امروزه با شکست مواجه شده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل یا گوگل در آینده نیز این شرایط را داشته باشند. اینترنت اشیاء و افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، اعم از فناوری‌های دنیای واقعی گوگل گلاس و رابط‌های واقعیت مجازی مانند Oculus، تلویزیون‌های هوشمند، خودروهای متصل و غیره، شرایط را تغییر خواهند داد و تعریف جدیدی از «همراه» را به ارمغان خواهند آورد. اگر تغییر راهبردی و فلسفی مایکروسافت نشانه‌ای از این روند باشد، در چند سال آینده شرایط برای شرکت‌های فناوری بسیار پرهیاهو خواهد بود. مایکروسافت با مدیریت نادلا می‌داند که صنعت فناوری در حال حاضر متغیر است اما به همان اندازه که این صنعت پتانسیل دارد، خطراتی نیز به همراه دارد. منبع باز به عنوان یک راهبرد در این محیط روش درستی است. نه تنها توسعه‌دهندگان را ترغیب و تشویق می‌کند، بلکه بهترین روش برای ثبات مایکروسافت در آینده خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.