هوش مصنوعی و موجی جدید در محاسبات

گراف‌کور شرکتی است که به زودی تبدیل به نسل بعدی حوزه تکنولوژی می‌شود

0

استارتاپ انگلیسی گراف‌کور (Graphcore) از هزار تراشه پردازنده جدید استفاده می‌کند و چیزهای شگفت‌انگیزی را از جمله یادگیری ماشین به اشتراک می‌گذارد. بزرگترین چالش بسیاری از سازمان‌ها فرایند هوشمند‌سازی است که پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده با آن درگیر باشند.

براساس این نظریه، همه چیز هوشمند خواهد شد. با این حال، محدودیت تراشه‌های کامپیوتری موجود فرایند هوشمندسازی را کُند می‌کند. به عنوان نمونه، تکنولوژی‌های امروز به شغل مشخصی محدود نمی‌شوند. نایجل تون (Nigel Toon)، هم‌بنیانگذار گراف‌کور، می‌گوید: «آنچه در سراسر جهان درباره‌ سخت‌افزار می‌شنویم کنترل و نظارت بر توسعه‌دهنده‌هاست.»

استارتاپ گراف‌کور که کارش را در شهر بریستول انگلستان آغاز کرده است از هوش مصنوعی به‌منظور پیشرفت و ارتقاء سرعت تراشه‌ها استفاده می‌کند. عملکرد بسیاری از شبکه‌های عصبی با کمک ابرهای محاسباتی و مجموعه‌ داده‌های وسیع به میزان لازم افزایش می‌یابد.

توسعه‌دهندگان از قدرتمندترین سیستم‌های هوش‌ مصنوعی بهره می‌برند؛ اما فرایند توسعه‌ نیازمند محاسبات سریع و پیچیده است. اگر پردازنده‌ها کار پردازش را به‌صورت متوالی انجام دهند پیشرفت اتفاق می‌افتد. با این حال، فرایند توسعه همواره رشد آهسته‌ای داشته است. نایجل تون می‌گوید: «برنامه‌های کامپیوتر به‌مدت ۷۰سال ساختاری قدم‌به‌قدم داشته‌ است.» هوش مصنوعی شامل فرایند یادگیری و رشد داده‌ها می‌شود.

در حوزه فناوری صحبت‌کردن آسانتر از درک وجودی فناوری است. فهم تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی و متون مرتبط دشوار و نیازمند سیستم‌هایی برای فروش داده است. برای درک بهتر فناوری باید روی حافظه‌های عمیق‌تری سرمایه‌گذاری کنید و پیشینه گفتگوها را در نظر بگیرید.

هم‌بنیانگذار استارتاپ انگلیسی گراف‌کور آموزش داده‌ها را برای محاسبات ضروری می‌داند. نایجل تون فرایند سنتی محاسبات را عملی سخت دانسته است. پردازنده‌ها با بهره‌گیری از امکانات واحدهای پردازش گرافیک راه‌حل‌هایی برای محاسبات بهتر عرضه می‌کنند.

با این حال، سرعت محاسبات تنها با استفاده از واحد‌های پردازش گرافیک و عملکرد پردازنده‌ها تغییرات زیادی نکرد تا زمانیکه هوش‌ مصنوعی پیشرفت کرد. گوگل، آمازون و اپل هنوز هم درباره مشکلات سخت‌افزاری نگرانی‌هایی دارند و متخصصان این شرکت‌ها به دنبال راه‌حلی برای بهبود مشکلات سخت‌افزاری هستند.

نگرانی گوگل، آمازون و اپل موجب ورود سیل عظیمی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های قدیمی تولیدکننده تراشه شده است. نایجل تون و سیمون نالز (Simon Knowles) سال ۲۰۰۲ شرکتی نیمه‌هادی تأسیس کرده بودند که بعدها آن را به شرکت تولیدکننده تراشه انویدیا (Nvidia) فروختند.

ارزش شرکت نایجل تون و سیمون نالز در سال ۲۰۱۱ مبلغی معادل ۴۳۵میلیون دلار ( ۳۱۵میلیون یورو) بود. فروش شرکت الهام‌بخش نایجل تون و همکارش برای توسعه هوش ‌مصنوعی شد. نایجل بر این باور است که تمرکز روی سخت‌افزار او را محدود کرده بود. سال ۲۰۱۶، بنیانگذاران گراف‌کور با تنی چند از پژوهشگران ملاقات کرد. این دیدار به بنیانگذاران گراف‌کور کمک کرد تا دید بهتری نسبت به محدودیت‌ها و برنامه‌های کاریشان پیدا کنند.

آن دو تصمیم گرفتند تا همکاری‌های بیشتری در حوزه کامپیوتر داشته باشند و به جای اندیشیدن درباره کدگذاری و کدنویسی بیشتر درباره کامپیوتر فکر کنند. معمولاً پردازنده‌ها مشکلات را با مجموعه‌ای از داده‌ها حل می‌کنند. سپس آنها را با استفاده از الگوریتم‌ها یا عملکرد منطقی اجرا می‌کنند. کامپیوترها با کمک سیستم هوش ‌مصنوعی امکان مدیریت داده‌های عظیم را پیدا می‌کنند.

همچنین، در هر دستگاهی فرایند محاسباتی با استفاده از سیستم‌های هوش‌مصنوعی سریعتر انجام می‌شود. تراشه‌های جدید گراف‌کور واحد‌های توسعه‌دهنده هوشمند هستند. بیش از هزار توسعه‌دهنده وجود دارد که فرایند توسعه و پردازش را انجام می‌دهند. این توسعه‌دهندگان به منظور گسترش ارتباطات و اشتراک‌گذاری داده‌های پیچیده به یادگیری ‌ماشین نیازمندند.

تون در این باره می‌گوید: «معماری سخت‌افزار به‌طرز عجیبی ساده و سرراست است.» اندیشیدن به حرف نایجل تون باعث سردرگمی می‌شود. اگر معماری سخت‌افزار ساده است، پس چرا روند پردازش کند است؟ تفاوت‌ هوش مصنوعی و سخت‌افزار در چگونگی رشد مستقل تراشه‌هاست. نایجل تون در ادامه صحبت‌هایش با کریس استوکل واکر (Chris Stokel-Walker)، نویسنده مجلهwired، گفته است: «وقتی کار با سخت‌افزار برایتان سخت است، نمی‌توانید سعی در شناخت و نوشتن نرم‌افزار داشته باشید.» نرم‌افزار و سخت‌افزار به‌طور موازی در کنار هم کار می‌کنند.

گراف‌کور به عنوان یک شرکت تولیدکننده تراشه به الگوریتم‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی هدف می‌دهد. این شرکت ادعا می‌کند که با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی پردازش معماری داده‌ها را تا صدبرابر کارآمدتر از واحدهای پردازش گرافیک می‌کند. بنیانگذار گراف‌کور معتقد است: «تراشه‌های جدید و هوش‌ مصنوعی فرصت‌های نوینی برای مردم فراهم می‌کنند.» استارتاپ انگلیسی گراف‌کور از سرمایه‌گذارهای قدرتمندی استفاده می‌کند.

شرکت بین‌المللی اسکویا کپیتال (Sequoia Capital) که سابقه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اپل و گوگل را داشته است، به‌منظور گسترش پروژه‌های گراف‌کور، ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری کرده است. نایجل تون می‌گوید: «این اتفاقی نیست که هر روز بیفتد.» گراف‌کور شرکتی است که به زودی تبدیل به نسل بعدی حوزه تکنولوژی می‌شود. این شرکت به لطف هوش‌ مصنوعی در فضاهای کوچک ترانزیستورهای بیشتری دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.