مسافر را در مقصد رها نمی‌کنیم!

2
  • از مجموعه گشتانو برایمان بگویید. از چه زمانی شروع کردید و الان در چه موقعیتی هستید؟

حسین: زمانی که گشتانو را شروع کردیم من و نیما هر دو کارمند بودیم ولی مدت زیادی بود که داشتیم به نیازهایی دقت می‌کردیم که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد. متوجه شدیم که گردشگری، مخصوصا  OTAها در ایران با سرعت زیادی رشد کرده‌اند و جنگ بزرگی بین آنها وجود دارد.

ما دیدیم که همه آژانس‌های مسافرتی آنلاین با هم در این رقابت هستند که به مسافر خدمات ثابت و همیشگی مثل بلیط هواپیما و هتل و .. را ارائه بدهند و در این فضا همه فقط می‌خواستند به یک نیاز پاسخ بدهند؛ مسافر به مقصد برسد یا محل اقامت رزرو شود و هیچ کس به دیگر نیازهای مسافر توجه نمی‌کرد که وقتی به مقصد سفر رسید چی؟ باید مسافر را رها کنیم!

دقیقا نکته همینجا بود که مسافر در سفر نیازهای دیگری  هم دارد؛ از جمله تور و تفریحات شهری، ترانسفر فرودگاهی یا مهم‌تر از همه راهنمای تور و مترجم. این بود که ما تصمیم گرفتیم به این نیازها پاسخ بدهیم و بر خلاف آژانس‌های مسافرتی آنلاین، مسافر را در مقصد رها نکنیم!

تصور ما این است که هدف اصلی از سفر بعد از ورود به مقصد شروع می‌شود و این یک قطعه گمشده از پازل گردشگری در ایران بود و گشتانو این قسمت را پوشش می‌دهد.

  • در چند کشور خدمات ارائه می دهید؟ چند نفر با شما کار می کنند؟

نیما: گشتانو در یک دوره یک ساله موفق شده در ۵۵ کشور و ۲۵۰ شهر از شرق آسیا تا اروپا و آفریقا و حتی آمریکا خدمات راهنمای تور و ترانسفر فرودگاهی ارائه کند. نکته جالب اینجا بود که در شهرها و کشورهای ناشناخته‌ای مثل ایسلند و استونی حتی شهرهای اطراف ریو درخواست داشتیم و تقریبا موفق شدیم ۹۰ درصد این درخواست‌ها را اجرا کنیم.

بعلاوه موفق شدیم بیش از ۱۰۰ مورد فروش در قسمت تفریحات استانبول داشته باشیم. می‌توانم بگویم حدود ۱۲۰۰ تامین کننده داریم که در قالب مترجم، راهنمای تور، راهنمای محلی، مجری ترانسفر فرودگاهی و تورهای تفریحی در لیست ما ثبت شدند.

  • برای انتخاب تورلیدرها و ترانسفرها و به طور کلی خدمات دهنده ها، چه معیارهایی دارید؟

حسین:خب این قسمت چند جنبه دارد و ما فیلترهای مختلفی را برای انتخاب تور لیدرها داریم. ابتدا افرادی که آموزش‌های رسمی در این زمینه داشتند و بعد میزان تجربه و سوابق کاری که راهنما داشته بررسی می‌شود. میزان علاقه به این کار هم جزو فاکتورهای مهمی است که با ترتیب دادن یک مصاحبه اسکایپی توانستیم این اطلاعات را بدست بیاوریم.

  •  برای مجموعه‌های مسافرتی، بازخورد گرفتن یکی از کارهای کلیدی و البته سخت است. شما چطور از مشتری خودتان بازخورد می‌گیرید؟

نیما:چند روش مختلف را آزمایش کردیم و بهترین آنها تماس تلفنی با خریدار بود که می‌شود اطلاعات را به درستی و با حس واقعی دریافت کرد. یک روش دیگر هم ارسال فرم نظر سنجی بعد از اتمام سفر است که از این دو راه کیفیت را ارزیابی می‌کنیم.

  • چه آینده‌ای برای گشتانو تصور می‌کنید؟

نیما:از آنجایی که خدمات گشتانو در ایران کاملا جدید و ناشناخته است، هدف گذاری کردیم تا سال آینده بتوانیم این خدمات را به طیف بیشتری از مسافرهای خروجی معرفی کنیم و این هدف می‌تواند از طریق آژانس‌های مسافرتی آنلاین به سادگی میسر بشود چون مخاطبین یکی هستند، یعنی مسافرانی که انفرادی سفر می‌کنند و نه در قالب تور، برای تهیه خدمات بلیط هواپیما یا هتل به وب سایت‌ها و اپلیکیشن این شرکت ها مراجعه می کنند که معرفی و فروش خدمات گشتانو به این افراد، می‌تواند تعبیر دقیق زمان و مکان مناسب باشد.

با توجه به همین هدف، تحقیقات بازار را انجام دادیم از بنیانگذاران OTAهای شناخته شده در ایران نظرسنجی کردیم که نتایج به ما نشان داد حدود ۷۰ درصد از این شرکت‌ها به این خدمات نیاز بسیار بالایی دارند. همچنین، تقریبا ۸۰ درصد تمایل زیادی داشتند تا خدمات گشتانو را به لیست خدمات خودشان اضافه کنند.

جا دارد از شرکت‌های علی بابا، فلایتیو، ایاتی، تریپ، همگردی، الی گشت و سفرمی تشکر کنم که در این تحقیقات به ما کمک کردند.

  •  تا حالا به جذب سرمایه فکر کردید؟

حسین:نکته مثبت این که ما در ۵ ماه ابتدایی شروع فعالیت‌مان، نقطه سر به سر را رد کردیم و ترازمان مثبت شد که فکر می‌کنم برای خودش یک رکورد باشد و عملا در فشار مالی نیستیم ولی به دنبال توسعه هستیم و قطعا برای توسعه نیازهایی داریم. سال گذشته با دو سرمایه گذار جلسه داشتیم ولی نکته مهم این است که آورده‌های مالی سرمایه گذار برایمان درجه اهمیت کمتری دارد.

ساده‌تر بگویم مسیر توسعه گشتانو را با همکاری شرکت‌های گردشگری روشن‌تر می‌بینیم چون تمام نیاز ما برای توسعه می‌تواند از طریق ارزش‌های غیر نقدی شرکت‌های گردشگری که سهم بازار مناسبی در سفرهای خارجی دارند تامین شود. همین مسئله باعث شد با سرمایه‌ گذارهای قبلی وارد مذاکره نشویم و در جذب سرمایه عجله نکنیم.

2 دیدگاه
  1. مهرداد حسن زاده می‌گوید

    نمونه این ایده در خارخ به اسم Get your Guide که خیلی رشد کرده و چند سال گذشته موفق شده چند مرحله جذب سرمایه بکنه ولی برای ایران شاید مناسب نباشه

  2. samira می‌گوید

    فکر کنم جاباما و علی بابا هم دارن این سرویس اضافه میکنن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.