نسل جدیدی از درهای هوشمند

تیم خانه هوشمند هوم می خواهند در سال اول به فروش ماهانه ۱۰۰۰ دستگاه برسند

0

در دنیا موضوع قفل‌های هوشمند یا smart locks ترند است و بسیاری از آن استفاده می‌کنند. خلاصه اینکه بازار روبه‌رشدی دارد و به‌ویژه در بیزینس‌های اجاره اقامتگاه از بستر به‌اشتراک‌گذاری کلید یا key sharing plat form استفاده می‌شود تا کاربران با کلید مجازی وارد اقامتگاه‌ها شوند.

مدتی است که نفوذ تکنولوژی به ابعاد مختلف زندگی احساس می‌شود و گمان می‌رود که طی چند سال آینده حوزه اینترنت اشیاء به جزء جدانشدنی زندگی روزمره تبدیل شود. فرید لطفی، امیرحسین شاپوری، شایان طباطبایی و پوریا رضاپور از جمله اولین کسانی‌اند که به حوزه دربازکن‌های هوشمند ورود و استارتاپ هوم را به نشانی www.smarthoom.com راه‌اندازی کرده‌اند.

فرید لطفی متولد سال ۱۳۷۱ و کارشناس برق الکترونیک از دانشگاه شهید بهشتی و ارشد برق الکترونیک دیجیتال از دانشگاه امیرکبیر است. امیرحسین شاپوری لیسانس برق و ارشد هوش مصنوعی دارد و شایان طباطبایی نیز در رشته برق قدرت و پوریا رضاپور در رشته کامپیوتر تحصیل کرده‌اند. با فرید لطفی هم‌کلام شدیم تا از داستان شکل‌گیری استارتاپشان برایمان بگوید.

  • قبل از اینکه ایده استارتاپ هوم به ذهنتان برسد چکار می‌کردید و چی شد که تصمیم گرفتید استارتاپی در حوزه اینترنت اشیاء راه بیندازید؟

ما ۷ سال دوست‌های صمیمی و همیشه در کنار یکدیگر بودیم و نتیجه این دوستی راه‌اندازی استارتاپ هوم بود. دانشجو بودیم و همیشه به این فکر می‌کردیم که کار متفاوتی انجام دهیم و ارزش‌آفرینی کنیم. ایده‌های مختلفی هم داشتیم. ولی بعد از اینکه وارد مقطع ارشد شدیم، روی ایده‌ها جدی‌تر کار کردیم و تصمیم گرفتیم به مفهوم درهای هوشمند بپردازیم.

جرقه ایده اولیه سال ۹۶ در ذهنمان زده شد که عبارت بود از یک در هوشمند که در کارخانه ساخته می‌شود. در هوشمند مزبور از طریق گوشی‌های هوشمند باز و بسته می‌شد و روی چشمی آن یک دوربین قرار گرفته بود.

هدف ما این بود که این درها را به صورت انبوه تولید کنیم و نمونه اولیه آن را نیز ساختیم و وارد شتابدهنده سخت‌افزاری هاردتک شدیم و مرحله اول جذب سرمایه‌گذاری را با موفقیت سپری کردیم. ولی با مشاوره‌هایی که دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم که تغییراتی ایجاد کنیم و محصول جدیدی برای سنسورهای در و پنجره بسازیم و بعد از اولین پیوتی که روی در هوشمند داشتیم به این محصول رسیدیم.

زیرا معتقد بودیم که امنیت مهمترین ویژگی یک در است. ما mvp این محصول را نیز ساختیم؛ ولی در بازاریابی با شکست مواجه شدیم. چونکه مردم به دنبال محصول کاملی می‌گشتند که همه ویژگی‌های موردنظرشان را برآورده کند. در نتیجه، دو راه داشتیم: یا باید دو محصول دیگر طراحی می‌کردیم یا اینکه محصول جدیدی ارائه می‌دادیم و در اینجا پیوت دوم اتفاق افتاد و تصمیم گرفتیم که ایده «اسمارت کی» یا دربازکن هوشمند پارکینگ را اجرایی کنیم.

حدود یک میلیون درب پارکینگ وجود دارد. هدف ما این است که سال اول به فروش ماهانه ۱۰۰۰ دستگاه برسیم

  • چه موقع ایده دربازکن هوشمند پارکینگ را اجرایی کردید؟

این کالا آذرماه پارسال وارد بازار شد که به فروش خوبی هم دست یافت. تاکنون استقبال خوبی از محصول انجام شده که ماهانه ۱۰۰درصد رشد داشته است. در حال حاضر، می‌توانیم محصول را در تمامی نقاط ایران ارائه دهیم و نمایندگی داشته باشیم.

  • طی مدتی که شکست می‌خوردید، چه چیزی باعث می‌شد که راهتان را ادامه دهید و ناامید نشوید؟

هر چه جلوتر می‌رفتیم بیشتر به اشتباهاتمان پی می‌بردیم و این به ما انگیزه می‌داد. از دوره‌ای متوجه شدیم که روال کار به همین شکل است. در واقع، این شکست‌ها بخشی از مسیر بودند. مثلاً تولید mvpهای مختلف ما را به این نتیجه رساند که محصول برای کاربران ارزش‌آفرینی می‌کند یا نه. به همین دلیل از شکست‌ها ناراحت نمی‌شدیم.

  • در مورد عملکرد دربازکن هوشمند پارکینگ بیشتر توضیح دهید. کاربران چطور می‌توانند از آنها استفاده کنند؟

محصول ما یک دستگاه (دیوایس) و برای بازکردن هر در ریموت‌داری قابل استفاده است. مراحل راه‌اندازی آن ساده است، به این ترتیب که اپلیکیشن از کاربر می‌خواهد که دکمه ریموت را نگه دارد تا ریموت روی اپ ذخیره شود؛ در ادامه می‌توان در را به وسیله موبایل باز و بسته کرد.

کاربران می‌توانند به درهای ریموت‌دار متعددی دسترسی داشته باشند و این قابل بازپس‌گیری است. در واقع، کلید مجازی به صورت موقت یا دائمی در اختیار افراد مختلفی قرار می‌گیرد که می‌خواهند در را بگشایند.

  • تا کنون چند نفر از این درها استفاده کرده‌اند؟

حدوداً ۳۰۰۰ نفر کاربر داریم و درها بیش از ۵۰ هزار بار از طریق هوم کلید‌های مجازی باز شده‌اند.

  • در حال حاضر، چطور می‌توان این محصول را تهیه کرد و قیمت آن چقدر است؟

ما در شهرهای مختلف نمایندگی داریم و در حال ساخت نمایندگان فروشیم. قیمت محصول را نیر ۵۹۵ هزار تومان تعیین کرده‌ایم و افراد بسیاری می‌توانند از یک دستگاه استفاده کنند. به عنوان مثال، یک دستگاه درب پارکینگ نصب می‌شود و تمامی اهالی ساختمان می‌توانند از آن استفاده کنند. البته ما محصول را طوری طراحی کردیم که کاربری فعلی درب‌های پارکینگ هم حفظ شود.

  • بازاری که به آن وارد شده‌اید در ایران و در دنیا چطور است؟

در دنیا موضوع قفل‌های هوشمند یا smart locks ترند است و بسیاری از آن استفاده می‌کنند. خلاصه اینکه بازار روبه‌رشدی دارد و به‌ویژه در بیزینس‌های اجاره اقامتگاه از بستر به‌اشتراک‌گذاری کلید یا key sharing plat form استفاده می‌شود تا کاربران با کلید مجازی وارد اقامتگاه‌ها شوند. در ایران نیز ما جزء اولین کسانی هستیم که به این حوزه وارد شده‌اند. نگاه ما بین‌المللی است و قصد داریم پس از بازار ایران به بازار کشورهای دیگر نیز ورود کنیم.

  • حجم این بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

بازار درهای ریموت‌دار ایران بزرگ است و ماهانه ۳۰هزار درب ریموت‌دار فروخته می‌شود و طبق تخمین‌هایی که زده‌ایم، هم‌اکنون حدود یک میلیون درب پارکینگ وجود دارد. هدف ما این است که سال اول به فروش ماهانه ۱۰۰۰ دستگاه برسیم.

  • کشش بازار را چطور ارزیابی می‌کنید و فرهنگ استفاده از این محصولات چقدر در ایران جا افتاده است؟

بیشتر کسانی که از این محصول استفاده می‌کنند به تکنولوژی علاقه‌مندند. وقتی این افراد محصولی خریداری می‌کنند آن را به اطرافیانشان نیز توصیه می‌کنند و بیشتر مشتریان از این طریق با ما آشنا می‌شوند.

  • طی این مدت با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

تولید یکی از چالش‌های ما بود که البته با سرمایه‌ای که جذب کردیم بر آن فایق آمدیم. در واقع، موفق شدیم اسمارت مانی را تجربه کنیم و شرکت لوازم خانگی کن روی کارمان سرمایه‌گذاری کرد و زیرساخت‌ها و زنجیره تأمین خود را نیز برای تولید محصول در اختیارمان گذاشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.