هجوم سرمایه‌گذاران خطرپذیر به جنوب‌شرق آسیا

0

آسیا با داشتن سرمایه‌گذاران، مجریان و کارآفرینان موفق در کشورهای مختلف که مشتاق هستند کسب‌و‌کارهای تازه‌تاسیس در منطقه را شناسایی و پشتیبانی کنند، به یک بستر داغ و جدید برای بخش استارتاپ تبدیل شده است. هدف اصلی این شرکت‌ها فرصت‌های چندمیلیارد دلاری است که بانک‌ها و صندوق‌های سنتی دریافت می‌کنند.

برای مثال یک پلت‌فرم سرمایه خطرپذیر کرادفاندینگ به نام OurCrowd، یک بودجه ۵۰ میلیون دلاری را به طور انحصاری برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بهداشت و سلامت اختصاص داده است؛ بازاری که سال گذشته ۷۰میلیارد دلار ارزش جمع‌آوری کرده ‌و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۳۰ میلیارد دلار عبور کند.

این صندوق قصد دارد در استارتاپ‌های دیجیتال مربوط به حوزه سلامت و بهداشت در آمریکا و آسیا سرمایه‌گذاری كند.

شرکت سرمایه خطرپذیر ۵۰۰ Startups واقع در آمریکا قصد دارد با راه‌اندازی دومین صندوق خود به نام ‌ ۵۰۰ Durians II که بین ۵۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار در شرکت‌های تازه‌تاسیس سرمایه‌گذاری می‌کند و برای پیشرفت آنها حداکثر تا ۵۰۰ هزار دلار هزینه خواهد کرد، نفوذ خود را در اکوسیستم استارتاپ جنوب شرق آسیا افزایش دهد.

شرکت‌های روسی نیز به سرمایه‌گذاری به ویژه در اکوسیستم استارتاپ هند علاقه‌مند شده‌اند. خدمات حامل برون‌سپار روسی به نام Dostavista 800 هزار دلار جمع‌آوری کرده ‌و قصد دارد خدمات خود را در سراسر متروهای اصلی بمبئی، دهلی و بنگلور راه‌اندازی کند.

یک شرکت مختلط روسی دیگر به نام JSFC، می‌خواهد هر فصل در دو تا سه استارتاپ هندی سرمایه‌گذاری کند و به دنبال افزایش حضور خود در کشور است. این شرکت تاکنون یک صندوق آسیایی ۵۰ ميلیون دلار را راه‌اندازی کرده است تا سرمایه استارتاپ‌ها در هند و آسیا را تامین کند. استارتاپ Seclore که در هند واقع است و راهکار مدیریت حقوق دیجیتال را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد، نهادی است که قصد دارد ۱۲ میلیون دلار را در سری دوم تامین بودجه از صندوق Sistema را تضمین کند.

  • ظهور در خط مقدم

Hemant Kanakia از Indian Angel Network، که روی سرمایه‌های خطرپذیر اولیه با پتانسیل رشد سرمایه‌گذاری می‌کند، اصرار دارد که جنوب شرق آسیا دارد در این زمینه در خط مقدم قرار می‌گیرد و دلیل آن فناوری نیست بلکه رشد اقتصادی بالای آنهاست که حاصل بزرگی طبقه متوسط جامعه و نیز بازار آنلاین در حال رشد آن است.

راجیو باندونی مدیرعامل GrowthEnabler، نیز با این نظر موافق است و می‌گوید كه در منطقه جنوب شرق آسیا جمعیت جوان امور را در دست دارند و هر روز به تعداد جوانانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود. این منطقه یک بازار اینترنتی در دنیاست که دارد به سرعت رشد می‌کند. حال چرا سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این منطقه حضور نداشته باشند؟

باندونی می‌گوید سرمایه‌گذاران در گذشته فقط به چین یا هند نگاه می‌کردند، اما اکنون توجه آنها به سمت منطقه جنوب شرق آسیا معطوف شده ‌و علت آن نیز جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری است که بسیاری از آنها برای اولین‌بار وارد اقتصاد اینترنتی می‌شوند.

یک صندوق سرمایه خطرپذیر که به نوآوری تخریبی اختصاص داده شده و در شنزن چین واقع شده است، به نام Kuang-Chi Group، دومین صندوق جامعه جهانی نوآوری خود را راه‌اندازی کرده ‌که حداکثر ۲۵۰ میلیون دلار برای شرکت‌هایی در سراسر آسیا سرمایه‌گذاری خواهند کرد که در صنایع بهداشت دیجیتال، اینترنت اشیا، روبات و ارتباط از راه دور به دنبال ایجاد فناوری‌های جدید هستند. این صندوق روی استارتاپ‌ها تمرکز دارد و در گذشته نیز حدود ۵۰ میلیون دلار در حوزه‌های مشابه سرمایه‌گذاری کرده است.

یک استارتاپ فین‌تک ایرلندی به نام First Circle نیز اعلام کرده است که می‌خواهد پلت‌فرم تامین بودجه خود را در جنوب شرق آسیا راه‌اندازی کند؛ بازاری که گفته می‌شود ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.