فاکتور و حسابداری شخصی موج

خدمات حسابداری به استارتاپ‌ها

1

گفت‌وگو باعباسعلی ملاحسینی درباره استارتاپ حسابداری‌اش: ثبت فاکتور و حسابداری شخصی در موج که از یک ایده شخصی شروع شد و با استقبال کاربران در کافه‌بازار، تبدیل به یک کسب‌وکار شد.

حسابداری و مدیریت امور مالی از جمله مواردی است که لازمه هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید. بر همین اساس در جامعه استارتاپی نیز می‌بینیم که استارتاپ‌های مختلفی این نیاز را تشخیص داده‌اند که در این حوزه کار خود را آغاز کنند.

استارتاپ حسابداری شخصی موج به نشانی waveacc.ir یکی از این استارتاپ‌هاست که توسط عباسعلی ملاحسینی ۲۶‌ساله راه‌اندازی شده‌است.

او متولد اردکان یزد است و در رشته فناوری اطلاعات تحصیل کرده است. او ۵ سال است در حوزه برنامه‌نویسی مشغول به کار است و به صورت پروژه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کرده است. به واسطه پروژه‌ای که یکی از آشنایان برای صدور فاکتور به او پیشنهاد می‌دهد، ایده اولیه حسابداری موج در ذهنش شکل می‌گیرد:

‌یکی از آشنایانمان برای اینکه بتواند صدور فاکتور انجام دهد و تصویر آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای مشتریان خود ارسال کند، نیاز به نرم‌افزاری داشت.

من نرم‌افزار به‌نسبت ساده‌ای را برای او طراحی کردم تا بتواند نیاز خود را از این طریق برطرف کند. فرمت نرم‌افزار به این صورت بود که این امکان را داشت که در آن فاکتور ثبت و تصویر فاکتور برای مشتری ارسال شود.

بعد از مدتی به این فکر افتادم که این نرم‌افزار قابل ارائه به سایر کسب‌وکارها نیز می‌تواند باشد. بر همین اساس تصمیم گرفتم نرم‌افزار را در کافه‌بازار لانچ کنم تا بازخوردها را ارزیابی کنم.

جالب اینجا بود که استقبال خوبی از نرم‌افزار صورت گرفت و کاربران به ما پیام می‌دادند و درخواست داشتند تا امکانات نرم‌افزار را افزایش دهیم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم این کار را دنبال کنیم و استارتاپ حسابداری موج از همین جا شکل گرفت.

  •  در حال حاضر در حسابداری موج چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

در حسابداری موج دو نوع کاربری تعریف شده است؛ یکی حسابداری شخصی و دیگری حسابداری تجاری و ثبت فاکتور. ‌تقریبا تنها نرم‌افزار حسابداری محسوب می‌شویم که هر دو امکان را برای کاربران فراهم کرده‌ایم.

در بخش حسابداری شخصی کاربر می‌تواند تراکنش‌هایی را که در طول روز دارد، ثبت کند، آمار و اطلاعات مربوط به وام‌ها و سر‌رسید اقساط را داشته باشد. همچنین می‌تواند چک‌های خود را ثبت کند و اگر به کسی قرضی هم داده است می‌تواند اطلاعات آن را در نرم‌افزار ثبت کند تا در دسترس داشته باشد.

این اطلاعات در نرم‌افزار دسته‌بندی می‌شود و کاربر می‌تواند نسبت به اینکه در هر بخش چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه کرده است، مطلع باشد.

در بخش حسابداری تجاری نیز کاربر می‌تواند فاکتور‌های خود را ثبت کند و گزارش‌هایی را که نیاز دارد از سیستم بگیرد.

علاوه بر این، کاربر می‌تواند اطلاعات مربوط به مشتریان و محصولات خود را نیز در سیستم ثبت کند.

همچنین سیستم امکاناتی برای انبارداری ‌در اختیار کاربر می‌گذارد که از آن طریق می‌تواند نسبت به موجودی انبار خود مطلع باشد.

فاکتورها قابلیت پرینت از طریق سیستم را نیز دارند و می‌تواند از طریق بلوتوث با پرینتر ارتباط برقرار کند و فاکتورهایی که نیاز دارد را پرینت بگیرد. 

  •  چه نوع گزارش‌هایی کاربر می‌تواند از سیستم دریافت کند؟

گزارش در مورد ریز‌تراکنش‌های هر مشتری، گزارش در مورد خرید و فروش‌های هر محصول و گزارش فاکتورهایی که برای هر مشتری صادر شده است. ما به نسبت نیازمندی‌هایی که مشتریان داشتند، کار را گسترش دادیم و سعی کردیم نیازهای اساسی کاربران را برآورده کنیم.

اینکه نمی‌توانیم اپلیکیشن را در گوگل‌پلی لانچ کنیم از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم. به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از این طریق فروش داشته باشیم

  •  تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما اپلیکیشن را در پلتفرم اندروید گسترش داده‌ایم و تا‌کنون ۴۰۰۰ کاربر فعال داریم‌ که از سراسر کشور عضو سیستم شده‌اند. هیچ تبلیغی برای خودمان انجام نداده‌ایم و این تعداد کاربر هم که تاکنون جذب کرده‌ایم، خودشان ما را پیدا و به هم معرفی کرده‌اند. 

  •  پلن درآمدزایی شما در حسابداری موج چگونه است؟

در ابتدا کل خدماتی که ارائه می‌دادیم، رایگان بود. در حال حاضر بعضی از امکانات را پولی کرده‌ایم و کاربران اگر تمایل داشته باشند از آن امکانات استفاده کنند، باید اشتراک تهیه کنند.

هزینه اشتراک ماهانه ۳۰۰۰ تومان است. خدمات حسابداری شخصی همچنان رایگان است و تنها برخی از امکانات حسابداری تجاری را پولی کرده‌ایم. 

  •  به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

به‌تازگی به این مرحله رسیده‌ایم و هنوز با مرحله مطلوب درآمدزایی فاصله داریم.

ما بدون سرمایه اولیه و از نقطه صفر کار را شروع کردیم و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سرمایه‌گذاران به ما پیشنهاد می‌دهند که در کار سرمایه‌گذاری کنند‌ و برای گسترش تبلیغات قصد داریم با سرمایه‌گذاران مذاکره کنیم.

قصد داریم تبلیغات هدفمندی را پیش بگیریم تا بهتر نتیجه بگیریم‌ و در محیط‌هایی تبلیغات کنیم که مطمئن باشیم مخاطب هدف ما حضور دارد. ‌پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به مرحله خوبی از درآمدزایی برسیم.

  •  در این زمینه چند رقیب شناسایی کردید؟

تقریبا ۳ رقیب اصلی شناسایی کرده‌ایم. ویژگی ما و در واقع مزیت رقابتی ما نسبت به رقبا این است که خدمات ما به صورت آفلاین نیز قابل دسترس است و کاربران می‌توانند بدون دسترسی به اینترنت خدمات را دریافت کنند.

مزیت دیگر ما این است که حسابداری شخصی و تجاری را با هم ارائه می‌دهیم.

از ویژگی‌های دیگری که سیستم ما نسبت به رقبا دارد، این است که ما تقویم کاری در نظر گرفته‌ایم که تمام اطلاعات حسابداری او در تقویم نمایش داده می‌شود؛ اطلاعاتی همچون سررسید چک‌ها‌، زمان پرداخت قسط وام‌ها و غیره. 

  •  مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

اینکه نمی‌توانیم اپلیکیشن را در گوگل‌پلی لانچ کنیم از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از این طریق فروش داشته باشیم، چون از طریق گوگل‌پلی کاربران نمی‌توانند از ما اشتراک خریداری کنند و به طور کلی تراکنش مالی از این طریق به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.