صنایع دستی کادو دهید!

1

 رضا رضایی‌پور و همسرش صفورا عبدی پایه‌گذاران استارتاپی به نشانی cafekado.ir  هستند و قصد دارند صنایع‌دستی را به‌عنوان یک هدیه ارزشمند به مخاطبان معرفی کنند. رضا رضایی‌پور متولد ۶۴ در شهر تهران است و در حوزه برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای آنلاین و وب اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کند و صفورا عبدی نیز در رشته معماری تحصیل کرده است. این زوج، به‌دلیل علاقه‌ای که به حوزه صنایع‌دستی و دست‌آفریده‌های مختلف داشتند، در سال ۹۲ تصمیم می‌گیرند در کنار کار اصلی خود پروژه‌ای کوچک به‌نام کافه کادو را راه‌اندازی کنند و در آن، صنایع‌دستی را به‌عنوان کادو به مخاطبان معرفی کنند. کافه‌کادو به مدت ۲سال به‌صورت یک فروشگاه اینترنتی معمولی فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۹۵ آن را به یک پلتفرم تبدیل کردند.

  •   شما در ابتدا کافه کادو را به‌عنوان یک کار جانبی در کنار کار اصلی خود شروع کردید. آیا از وقتی که آن را به پلتفرم تبدیل کردید، کار اصلی‌تان شده است؟

بله کافه کادو یک کار جانبی در کنار کار اصلی ما که حوزه برنامه‌نویسی است قرار داشته ‌زیرا همان‌طور که می‌دانید یک استارتاپ برای اینکه بتواند رشد کند نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. ما تا‌کنون با سرمایه شخصی کار را پیش برده‌ایم و کافه کادو مانند بچه‌ای می‌ماند که نیاز دارد سرمایه جذب کند تا تمام تمرکز ما نیز به آن معطوف شود. البته با این وجود، کافه کادو درحال‌حاضر به نقطه سربه‌سر رسیده‌ و توانسته است هزینه‌های خود را پوشش دهد.

  •   شما در کافه کادو چه محصولاتی ارائه می‌دهید؟

ما‌ روی صنایع‌دستی و دست‌آفریده‌های هنری کار می‌کنیم. درحقیقت، هر محصولی که ساخته می‌شود، براساس تعریف سازمان صنایع‌دستی، صنایع دستی نیست و صنایع‌دستی تعریف خود را دارد. اینکه باید به‌عنوان‌مثال، تاریخ ساخت داشته باشد و متعلق به یک منطقه جغرافیایی باشد. محصولاتی مانند میناکاری و منبت‌کاری جزو صنایع‌دستی هستند ولی محصولات خاصی که با متریال خاصی مانند مفتول تولید می‌شوند، جزو دسته‌بندی دست‌آفریده قرار می‌گیرند. به‌صورت‌کلی، صنایع‌دستی و دست‌آفریده‌هایی که ما در کافه کادو ارائه می‌دهیم، در چند دسته‌بندی کلی شامل زیورآلات، کیف و کفش، پوشاک، نوشت‌افزار، خانه و آشپزخانه، اکسسوری و کادوهای خاص قرار می‌گیرند. محصولاتی که در کافه کادو عرضه می‌شوند، حتما باید تولیدشده توسط خود هنرمندان باشد و در تیراژ محدود تولید شود و روح هنری در آن جریان داشته باشد. ما محصولاتی را که با واسطه معرفی می‌شوند، نمی‌پذیریم. همچنین ما سیستم فیلترینگی داریم که بر اساس آن، بعد از اینکه پروفایلی توسط هنرمندان ساخته می‌شود، آن را براساس معیارهای مورد‌نظر ارزیابی می‌کنیم و سپس پروفایل را تایید یا رد می‌نماییم. تا‌کنون ۶۰۰ هنرمند پروفایل خود را ثبت کرده‌اند و درحال‌حاضر با ۱۲۰نفر از آنها همکاری داریم.

  •   هنرمندان چطور می‌توانند از خدمات کافه کادو استفاده کنند؟

در پلتفرم ما این امکان وجود دارد که هر هنرمند برای خود صفحه اختصاصی ایجاد کند، اطلاعات، لوگو و توضیحات خود را وارد و محصولات را بارگذاری و معرفی کند. به این ترتیب که مشتریان می‌توانند این هنرمندان را با همین اطلاعات در اینستاگرام نیز پیدا کنند و جالب اینجاست که ما مشتریانی داریم که هنرمندان را در اینستاگرام پیدا می‌کنند ولی تمایل دارند محصول همان هنرمند را از ما خریداری کنند. درحال‌حاضر، هنرمندان مختلفی از استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و مازندران با ما همکاری می‌کنند.

  •   شما در کافه‌کادو ‌روی اینکه افراد صنایع‌دستی را به‌عنوان کادو به یکدیگر هدیه دهند، تاکید می‌کنید برای این کار فرآیندی دارید؟

برای سفارشاتی که تولید‌کننده در تهران است و مقصدی که قرار است کادو به آن ارسال شود نیز تهران است، این امکان وجود دارد که پیک ما سفارش را از تولید‌کننده دریافت کند و ما در دفتر تهران آن را کادو می‌کنیم و به مقصد می‌رسانیم. درحال‌حاضر، ۷۰درصد تولید‌کنندگان ما در تهران هستند و تمرکز اصلی ما نیز تهران است. در شهرهای دیگر هم ما بسته‌بندی‌هایی را در اختیار هنرمندان قرار داده‌ایم که خودشان در بسته‌بندی قرار می‌دهند و ارسال می‌کنند.

  •   شیوه درآمدزایی شما در کافه کادو چگونه است؟

تا قبل از اینکه کافه کادو را به پلتفرم تبدیل کردیم، سیستم ما به‌گونه‌ای بود که هنرمندان به‌صورت ماهانه اشتراکی را به مبلغ ۴۵هزار تومان پرداخت می‌کردند تا بتوانند محصولات خود را در کافه کادو تبلیغ کنند و اطلاعات تماس خود را در معرض دید قرار دهند ولی بعد از اینکه کافه کادو از یک فروشگاه اینترنتی ساده به یک پلتفرم تبدیل شد، براساس نیاز هنرمندان سیستم اشتراک ماهانه حذف شد و درحال‌حاضر، از هر فروشی که انجام می‌شود، کارمزدی بین ۱۲ تا ۱۸درصد دریافت می‌کنیم.‌

  •   شما با هنرمندان تعامل خوبی دارید حتی میزان کارمزد دریافتی را نیز بعد توافقی که با آنها انجام داده‌اید، مشخص کرده‌اید. آیا دلیل خاصی برای این کار دارید؟

هنرمندان، به‌صورت کلی با سایت‌هایی که در آن صنایع دستی خود را به فروش می‌رساندند، مشکل داشتند و سایر سایت‌ها کارمزد به‌ازای فروش دریافت نمی‌کنند بلکه هنرمند قیمت محصول را اعلام می‌کند و سایت پذیرنده به هر میزان که خودش تمایل داشته باشد، روی محصول قیمت‌گذاری جدیدی را اعمال می‌کند. چون صنایع‌دستی، این قابلیت را دارد که تا ۲۰۰ یا ۳۰۰درصد بالاتر از ارزش واقعی محصول قیمت‌گذاری شود؛ ولی ما قصد داشتیم که منصفانه کار کنیم. برهمین اساس، قیمت نهایی را هنرمند تعیین می‌کند و ما از قیمتی که هنرمند تعیین کرده است، بعد از فروش، کارمزد دریافت می‌کنیم. همچنین وقتی صنایع‌دستی با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود، فروش آن کم می‌شود. ما معتقدیم قیمت کمتر، منجر به فروش بیشتر و در نهایت سودآوری بیشتر می‌شود.

  •   از زمانی که کار را شروع کردید، مهم‌ترین مشکلتان چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین مشکل ما تعامل با سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بوده است. متاسفانه مسئولان این سازمان، نه‌تنها در پیشبرد کارهای مربوط به استارتاپ‌ها‌یی مانند ما کمک نمی‌کنند، بلکه سنگی هم جلوی پای ما قرار می‌دهند. به‌همین‌دلیل، ما بعد از یک‌ماهی که درگیر سازمان صنایع‌دستی بودیم، تصمیم گرفتیم دیگر با این سازمان تعاملی نداشته باشیم. ما انتظار حمایت مالی از این سازمان نداشتیم، بلکه فقط می‌خواستیم این سازمان، ما را به سایر هنرمندان معرفی کند و در همایش‌هایی که برگزار می‌کند، پلتفرم ما را معرفی کنند یا برای برگزاری کارگاه، فضا در اختیار ما قرار دهند.

  •   رشد خود را چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیش‌بینی‌ای برای آینده دارید؟ 

ما درحال آماده‌سازی شرایط برای جذب سرمایه‌گذار هستیم و اگر بتوانیم سرمایه جذب کنیم، تیم را تقویت می‌کنیم و کانال‌های ارتباطی خود را گسترش می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ماهیت صنایع‌دستی این قابلیت وجود دارد که گردش مالی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان را به صورت ماهانه ایجاد کنیم.

۱ دیدگاه
  1. کادو می‌گوید

    کافه کادو واقعا سایت خوبیه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.