مقالات اکبر هاشمی انتخاب سردبیر

پذیرش تغییرات بنیادی

سرمقاله 179 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

سرمقاله اکبر هاشمی

به گمانم اوایل دهه هشتاد شمسی و در کشور تونس هم اندیشی برای آینده مدیریت اینترنت در جهان برگزار شد که از ایران مرحوم کاظم معتمدنژاد و‌ یونس شکرخواه حضور داشتند. دکتر شکر خواه بلاگی به نام «دات»داشت که در جهان پیشا فیس بوک‌و‌شبکه های اجتماعی از طریق پست های استاد؛ به اصطلاح انلاین از اخبار مطلع می شدیم. بعد از یک یا دو روز ایشان آماری دادند که تا این لحظه چند هزار خبر در مورد کنفرانس مخابره شده است سپس نوشتند«خبر بس است تحلیل کنید».
آماری از تعداد انبوه خبر های کرونایی ندارم اما براین باورم باید کمی از اخبار فاصله بگیریم و به تحلیل جهان پس از کرونا بنشینیم. چه انسان خردمند تاکنون اتفاقی به بزرگی و‌تاثیر گذاری کرونا را تجربه نکرده است. از این رو هرچه به تاریخ و‌تجربه زیسته اش مراجعه می کند الگوریتمی برای هضم کرونا و تحلیل آن نمی یابد همین امر کار را سخت تر کرده است. در هوش مصنوعی که برگرفته از ساختار مغز انسان است مهندسان الگوریتمی را به هوش مصنوعی می دهند که براساس آن قادر است تشخیص دهد آیا این عکس گربه است یا انسان. اما وقتی تصویر یا الگوریتمی وجود نداشته باشد.هوش مصنوعی باید براساس آزمون و‌خطا پیش برود که به آن تئوری «حرکت در تاریکی» می گویند.
ما نیز هیچ گاه تجربه قبلی مثل کرونا را از سرنگذرانده ایم که داده های آن را به مغز یا هوش مصنوعی بدهیم تا براساس آن به یک الگوریتم معنا دار برسد.بنابراین تا رسیدن به تحلیل های درست ناچاریم بر روی یک اصل که مبتنی بر داده های پیشین زندگی مان است توافق کنیم « پذیرش تغییرات بنیادی» به این معنا که باید بپذیریم که در ارکان فکری بشر تغییر جدی صورت گرفته است از جهان بینی و ایدئولوژی تا جامعه شناسی و اقتصاد و نظام سرمایه داری و مصرف گرایی.
در شماره های آتی از این تغییرات بنیادی بیشتر خواهیم گفت اما در این نوشتار برآنم تا بگویم در دنیای کسب و کار دیگر پاشنه این در به یک منوال نمی چرخد. رفتار مصرف کنندگان به یکباره و در یک بازه زمانی کوتاه به طرز عجیب و قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. ما از تعطیلات ناخواسته به محل کارمان بازخواهیم گشت اما اگر تغییرات مصرف کنندگان، مشتریان و بازار را رصد و‌تحلیل نکنیم با شکستی سهمگین روبرو خواهیم شد.
در میانه های سال قبل در اوج بحران اقتصادی کشور و‌بحران کاغذ از مدیر فرهیخته نشر ثالث آقای جعفریه سوال کردم با توجه به بحران اقتصادی و ‌رکورد آیا وضعیت نشر هم خراب است؟ ایشان گفتند هر وقت وضعیت کشور بحرانی می شود اوضاع نشر بهتر می شود چرا که مردم بیشتر به دنبال فلسفه چرایی هستند. « پذیرش تغییرات بنیادی» اولین پیش نیاز دوران پسا کروناست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.