ریشه‌یابی علاقه مایکروسافت به آی‌او‌اس و اندروید

0

مایکروسافت تاکنون در دنیای دستگاه‌های همراه چندان موفق نبوده است. پس از اینکه در حوزه تلفن همراه عقب ماند، این شرکت سعی دارد مانند یک زیردریایی مخفی وارد دستگا‌ه‌های آی‌او‌اس و اندروید شود، به‌گونه‌ای که تمرکز خود را روی اپلیکیشن‌های این دو سیستم عامل بیشتر کرده است.

قدم بعدی مایکروسافت آن است که کاربران ویندوز را متقاعد کند که می‌تواند به آنها در از‌سرگیری فعالیت‌ها و اپلیکیشن‌ها کمک کند؛ حتی اگر آنها از یک دستگاه آیفون یا اندروید استفاده کنند. ایده آن ساده است: تا زمانی که یکی از دستگاه‌های مورد استفاده شما ویندوز باشد، مهم نیست شما در دنیای مایکروسافت از چه دستگاهی استفاده می‌کنید. مایکروسافت ترفندهای مختلفی را برای تحقق این امر در دست دارد و معتقد است که می‌تواند در نهایت دستگاه‌های آی‌او‌اس و اندروید را بهبود بخشد.

جو بلفیور، مسئول شرکت مایکروسافت، پس از یک سال مسافرت دور دنیا همراه با خانواده بازگشته است و از نظر بسیاری از افراد، او چهره شناخته‌شده ویندوزفون است؛ سیستم عاملی که او آن را زنده کرد. او در طی این یک سال سایر پلت‌فرم‌ها را آزمایش کرد.

بلفیور سناریوی یک کاربر ویندوز را توضیح می‌دهد و فردی که از چندین دستگاه استفاده می‌کند که همیشه توسط ویندوز اجرا نمی‌شوند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌بینی ‌می‌کند که زمانی خواهد رسید که هر فردی به طور میانگین شش دستگاه داشته باشد که به طور مداوم از آنها استفاده کند و مایکروسافت می‌داند که تعداد زیادی از این دستگاه‌ها ویندوز نخواهند بود. واکنش مایکروسافت در برابر این پیش‌بینی آن است که تجربه استفاده از دستگاه‌های آی‌او‌اس و اندروید را بهتر کند. این کار مفیدتر از قانع‌کردن کاربران ویندوز برای خرید ویندوز‌فون است.

مایکروسافت تعدادی از قابلیت‌های جدید در ویندوز ۱۰ را معرفی می‌کند که تجربه انتقال محتوا به دستگاه‌هایی مانند آیفون و هندست اندروید را آسان‌تر می‌کنند. ممکن است بگویید که بسیاری از این قابلیت‌های جدید الهام گرفته از سیستم عامل مک اپل هستند، اما مایکروسافت سعی ندارد شما را در اکوسیستم خود زندانی کند تا شما از آن استفاده کنید. در حال حاضر، اگر بخواهید از یک لپ‌تاپ ویندوز و یک آیفون یا دستگاه اندروید استفاده کنید، شرایط کمی پیچیده خواهد بود. مایکروسافت انواع اپلیکیشن‌ها را برای این پلت‌فرم‌ها دارد اما آنها همیشه با همدیگر در تعامل نیستند.

این شرکت قصد دارد روی ایده «کامپیوتر شخصی ویندوز دستگاه‌ها را دوست دارد» تمرکز کند. ممکن است کمی عجیب باشد که مایکروسافت به دستگاه‌هایی توجه کند که با ویندوز اجرا نمی‌شوند، اما کاملا‌ با پیام ساتیا نادلا مطابقت دارد که می‌گوید برای مایکروسافت فردی که در پشت صفحه نمایش نشسته، مهم است نه نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌شود.

مایکروسافت قابلیت‌های تایم‌لاین و کورتانای جدیدی را معرفی می‌کند که به شما امکان می‌دهد اپلیکیشن‌ها را در سایر دستگاه‌های ویندوز ۱۰ و حتی آیفون و تلفن اندروید، از همان جایی که در گذشته آن را بسته‌اید، ادامه دهید. به علاوه این شرکت از خدمات فضای ابری مایکروسافت گراف خود استفاده می‌کند تا به توسعه‌دهندگان امکان دهد اپلیکیشن‌های خود را در تمام تلفن‌ها و کامپیوترهای شخصی به هم لینک کنند. این خدمات به عنوان یک دروازه عمل می‌کند و به این اپلیکیشن‌های همراه امکان می‌دهد با همتای دسکتاپ خود صحبت کنند و کاربردهای مهم مانند از سر گرفتن نقاط دقیق مطالعه در یک اپلیکیشن اخبار یا ادامه ویرایش یک متن در نرم‌افزار ورد را ارائه دهد. بلفیور می‌گوید: «آنچه که امید داریم مردم انجام دهند آن است که وقتی کاربران در حال استفاده از این قابلیت‌ها هستند حتی اگر اپلیکیشن‌ها را دوست ندارند، فعالیت‌های شما را در گراف وارد کنند. در این صورت، کورتانا به تقویت تجربه اپلیکیشن کمک خواهد کرد و در نتیجه افراد می‌توانند از جایی شروع کنند که شما رها کرده‌اید.»

به علاوه، این قابلیت شامل یک گزینه کلیپ‌بورد خواهد بود که به شما امکان می‌دهد محتوا را از یک کامپیوتر شخصی ویندوز ۱۰ به طور مستقیم در یک دستگاه آیفون یا اندروید کپی کنید. مایکروسافت با خرید SwiftKey این قابلیت‌ کلیپ‌بورد را به طور مستقیم روی صفحه کلید این دستگاه‌ها اعمال خواهد کرد. در نتیجه هر اپلیکیشنی از آن پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت در حال تحول است تا دستگاه‌های دیگر را بهبود بخشد، به ویژه دستگاه‌هایی که با ویندوز کار نمی‌کنند. هدف مایکروسافت برای این اقدام آن است که تجربیات ویندوز از مرکز لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی عبور کند و وارد اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی تلفن‌های هوشمند شود و در نتیجه مصرف‌کنندگان دوباره به ویندوز بازگردند.

این کار برای مایکروسافت کار ساده‌ای نیست. اپل اکوسیستم خود را به روش‌های مختلف محدود می‌کند، به ویژه وقتی صحبت از دسترسی به چیزهایی به سادگی پیام‌های متنی می‌شود. اما مایکروسافت متوقف نخواهد شد. بلفیور می‌گوید: «یکی از تفاوت‌های بزرگ درباره آنچه ما انجام می‌دهیم و آنچه که می‌بینیم اپل تاکنون انجام داده، این است که ما واقعا همه دستگاه‌ها را در نظر می‌گیریم. ما می‌خواهیم درجه بالایی از انعطاف‌پذیری را به کاربران نهایی و به مشتریان خود ارائه دهیم تا آنها هر دستگاهی را که می‌خواهند انتخاب کنند.»

وقتی آی‌او‌اس یا اندروید موانعی را ایجاد می‌کنند، مایکروسافت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با آنها همکاری کند. این شرکت می‌خواهد بهترین تجربه را به مشتریانی ارائه دهد که آن پلت‌فرم را انتخاب کرده‌اند.

مایکروسافت خود را یک سازمان‌دهنده برای این تجربه بین پلت‌فرم‌ها در آینده می‌بیند. مردم در سراسر دنیا از تعداد بی‌شماری دستگاه استفاده می‌کنند و در حال حاضر هیچ روشی برای هماهنگ‌کردن آنچه انجام می‌دهند، وجود ندارد. در واقع ویژن مایکروسافت انسان‌محور است. شما فردی هستید که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهید و می‌خواهید دستگاه‌های مختلفی را از شرکت‌های مختلف انتخاب کنید بنابراین مایکروسافت این کار را برای شما آسان می‌کند.

در کل می‌توان گفت این شرکت قصد دارد یک زندگی دیجیتالی تعاملی را برای مصرف‌کنندگان دستگاه‌های آی‌او‌اس، اندروید و ویندوز ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.