حمایت از تحصیل و آموزش در یک پلت‌فرم مهربان

0

استفاده از نرم‌افزار برای انجام کار خیر و حمایت از تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل اقدامی است که موسسه دارالاکرام با همکاری گروه نرم‌افزاری انار دست به آن زده است. مهدی فریمانی، مدیر گروه انار توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیت این پلت‌فرم ارائه کرده است.

  •  در خصوص تاریخچه و نوع فعالیت موسسه توضیح دهید.

موسسه دارالاکرام از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در حوزه حمایت از تحصیل کودکان بی‌سرپرست بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل آغاز کرده و در حال حاضر به بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در ۸ شعبه تهران، البرز، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، ایلام و جهرم خدماتی از قبیل پرداخت بورسیه تحصیلی، خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی، معیشتی و … ارائه می‌کند. از آنجا که طبق آمارهای موجود نزدیک به ۴ میلیون کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد، موسسه دارالاکرام  هدف خود را بورسیه تحصیلی یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل و در معرض ترک تحصیل قرار داده است. بستر نرم‌افزاری «به‌ مهربانی» راهکار موسسه برای دستیابی به این هدف است.

  •  ایده ایجاد پلت‌فرم «به مهربانی» چگونه ایجاد شد؟

برای توسعه و مکانیزه‌کردن فعالیت‌ها، نرم‌افزار جامعی توسط گروه انار برای موسسه طراحی شده بود اما در یکی از جلسات در خرداد ۱۳۹۴ ایده طراحی بستری که بتواند کلیه فعالیت‌های موسسه را پوشش دهد و منجر به دسترسی به مناطق دوردست کشور و همچنین سهیم‌کردن اقشار مختلف در حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل شود مطرح شد، این ایده پرورش پیدا کرد و پس از دو سال منجر به ساخت نرم‌افزار کنونی به نام به مهربانی شد.

  •  مهم‌ترین مزیت این نرم‌افزار که آن را از سایت‌های سایر موسسات خیریه مجزا می‌کند، چیست؟

در واقع «به مهربانی» یک پلت‌فرم است که امکان هم‌افزایی  ظرفیت‌های مختلف در کشور برای حل معضل عدم دسترسی کودکان به آموزش را ایجاد می‌کند، در شرایطی که به دلیل هزینه سربار بالای استقرار دفتر فیزیکی، خیریه‌ها نمی‌توانند  به نقاط دوررست سرویس‌دهی کنند، این پلت‌فرم می‌تواند با ایجاد یک شبکه اعتماد این مانع مهم را حذف کند. در این راستا از طریق رایزنی با موسسات مطرح در حوزه آموزش از راه دور در حوزه‌های تحصیلی، فرهنگی و بهداشتی به‌زودی با امکاناتی که به این نرم‌افزار اضافه خواهد شد، تمامی دانش‌آموزان تحت پوشش می‌توانند به بهترین منابع موجود دسترسی پیدا کنند و با گذراندن این دوره‌ها و شرکت در آزمون آنها امتیاز و بورسیه خود را افزایش دهند.

علاوه بر آن شفافیت مالی ۱۰۰ درصد و سهولت دسترسی از هر نقطه‌ای از دنیا، فعال‌شدن ظرفیت همیاران داوطلب در سراسر کشور، قابلیت ارزیابی اثربخشی فعالیت‌ها موارد دیگری هستند که می‌توان از آنها به عنوان وجه تمایز این پلت‌فرم نام برد.

  •  در خصوص سازو‌کار ارائه بورسیه به دانش‌آموزان توضیح دهید؟

از آنجا که حفظ کرامت انسان‌ها رابطه مستقیم با عزت نفس و اعتماد به نفس دارد و فرد زمانی انسانی مفید و توانمند خواهد بود که از عزت نفس بالایی برخوردار باشد، بنابراین برای تربیت انسان‌های متعالی در وهله اول باید در حفظ کرامت و تقویت اعتماد به نفس آنها کوشید. در دارالاکرام نگاه از بالا وجود ندارد. بنابراین استفاده از واژه‌هایی چون دانش‌آموزان واجد شرایط به جای نیازمند و بی‌سرپرست و ارائه بورسیه به جای مستمری تلاش‌هایی است که دارالاکرام در این راستا کرده است.

در راهکار ارائه بورسیه هر دانش‌آموز با توجه به پایه تحصیلی خود و امتیازهایی که از طریق معدل و دستاوردهای فرهنگی، ورزشی، هنری و … مبلغ متفاوتی از سایرین دریافت می‌کند. امتیاز دانش‌آموزان در عدد مشخصی ضرب شده و مبلغ بورسیه آنها مشخص می‌شود،  این خود شیوه‌ای از کارآفرینی اجتماعی است زیرا هر دانش‌آموز می‌تواند با تلاش بیشتر و کسب امتیاز در عرصه‌های مختلف امتیاز و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهد.

  •  مردم چگونه می‌توانند در این فعالیت مشارکت کنند؟

از آنجا که این بستر کاملا بر پایه جلب مشارکت همگانی طراحی شده است و تمامی حمایت‌های مالی و خدماتی از طریق افراد داوطلب انجام می‌شود، افراد می‌توانند پس از ورود به آدرسbemehrbani.ir  در بخش انتخاب دانش‌آموز، دانش‌آموزی را انتخاب و با پرداخت درصدی از بورسیه وی به مدت دلخواه حمایت وی را به عهده گیرند. همچنین در صورتی که دانش‌آموز واجد شرایطی در اطراف آنها وجود دارد، می‌توانند وی را در بخش معرفی دانش‌آموز معرفی کنند، به عنوان همیار معتمد در شناسایی و تایید دانش‌آموزان معرفی‌شده سهیم شوند، به عنوان مددکار در خدمت‌رسانی مستمر و اطلاع از وضعیت دانش‌آموزان سازمان را یاری کنند و یا در تامین نیازهای معیشتی در بخش کمک‌های جمعی مبالغی واریز کنند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.