راهنمای دورکاری در نوروز ویروسی

چطور می‌توانید با وجود دورکاری، یک نیروی کار موثر باشید

0

اگر شما هم در یکی از کسب‌و‌کارهایی فعالیت می‌کنید که دورکاری را انتخاب کرده‌اند، این مطلب را بخوانید. با این راهنما می‌توانید در روزهای کرونا‌زده و تعطیلات نوروز پیش‌رو، با خیال راحت دورکاری کنید.

شاید آمدن یک ویروس تازه به شرق آسیا و کشیده‌شدن دامنه کشتار آن تا آمریکای شمالی و کانادا می‌توانست سناریویی برای یک فیلم تخیلی ترسناک باشد. اما این سناریوی وحشت‌بار، به جای آنکه به بهانه‌ای برای ساختن یک فیلم تازه تبدیل شود، به برگی از دفتر خاطرات ما بدل شد.

ویروس کرونا، از چین بیرون آمد و پس از این امپراتوری پیر، در ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی بیشترین قربانیان را گرفت. با تاکید بر اهمیت قرنطینه در مبارزه با شیوع این بیماری و کم‌شدن مراودات فردی، کسب‌و‌کار‌های بسیاری آسیب دیدند و نگرانی از غرق‌شدن در سیل کرونا، بر فعالیت بسیاری از سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک تاثیر گذاشت.

اگر شما هم در یکی از کسب‌و‌کارهایی فعالیت می‌کنید که دورکاری را انتخاب کرده‌اند، این مطلب را بخوانید. با این راهنما می‌توانید در روزهای کرونا‌زده و تعطیلات نوروز پیش‌رو، با خیال راحت دورکاری کنید.

هدفتان را مشخص کنید

هدفتان را مشخص کنید

برنامه‌ریزی کاری شما باید در خدمت یک هدف بزرگ‌تر باشد. یک محدوده زمانی (مثلا ۳روز) را مشخص کنید و کارهایی که در این روزها باید انجام شوند را مشخص کرده و نتیجه مورد انتظارتان را پیش‌بینی کنید. برای رسیدن به این هدف به کمک دیگر اعضای تیم نیاز دارید؟ پس وظایف را تقسیم کنید و نقش هر‌کس در این پازل کاری را معین کنید.

بدون برنامه‌ریزی شروع نکنید

شاید در روزهای عادی، بدون برنامه نوشته‌شده کارهایتان را انجام بدهید، اما حالا که دور از محیط کار و همکارانتان هستید، چاره‌ای جز نوشتن یک برنامه هفتگی و البته یک برنامه روزانه دقیق ندارید. کارهای پیش‌رویتان را اولویت‌بندی کرده و فهرست کنید. مطمئن باشید تیک‌زدن هر یک از کارها بعد از انجام‌دادنشان، حس خوبی به شما می‌دهد.

ساعت کارتان را تعیین کنید

مشخص کنید که در چه ساعاتی قرار است کار کنید و در آن زمان چه وظایفی را می‌خواهید به انجام برسانید. در این ساعات مشخص‌شده، تا آنجا که می‌توانید پارازیت‌هایی که به سرعت و دقت کار شما آسیب می‌زنند را کاهش دهید. مثلا تلفن خانه را از دسترس خارج کنید، اتاق کارتان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید و تا حد ممکن احتمال ترکیب‌شدن کارها و وظایف خانه در آن ساعات را پایین بیاورید.

وانمود کنید که به دفتر کار می‌روید

انجام برخی از روتین‌های ساده روزانه شما را برای کار‌کردن در خانه آماده‌تر می‌کند. بگذارید ساعت در زمان مشخصی بیدارتان کند، دوش صبحگاهی‌تان را بگیرید، لقمه صبحانه و لیوان چای یا قهوه را آماده کنید و در ساعت مشخص پشت میز بنشینید. باید باور کنید که تا چند ساعت، در فضای خانه نیستید.

اعضای خانواده‌تان را توجیه کنید

با اعضای خانواده‌تان در مورد این وضعیت صحبت کنید و خط قرمز‌ها را برایشان توضیح دهید. اگر صاحب فرزند شده‌اید و هم شما و هم همسرتان مجبور به دورکاری هستید، قبل از شروع در مورد زمان کار‌کردن با هم به توافق برسید و در شیفت‌های جداگانه مسئولیت مراقبت از کودکتان را برعهده بگیرید.

گذشته از این، حساب کار خانه را از کار بیرونتان جدا کنید و غذا را هم از شب قبل آماده کنید تا در ساعات کاری مجبور به سر زدن به قابلمه روی گاز نباشید.

[bs-quote quote=”مشخص کنید که در چه ساعاتی قرار است کار کنید و در آن زمان چه وظایفی را می‌خواهید به انجام برسانید. در این ساعات مشخص‌شده، تا آنجا که می‌توانید پارازیت‌هایی که به سرعت و دقت کار شما آسیب می‌زنند را کاهش دهید” style=”style-2″ align=”center”][/bs-quote]

به فضای کاری‌تان سر و سامان دهید

اگر گوشه‌ای از خانه را برای کارکردن انتخاب کرده‌اید، باید کمی آن را تغییر دهید و فضا را برای تمرکز‌کردن روی کارهایتان سر و سامان دهید. میز کار را مرتب کنید. صندلی مناسبی انتخاب کنید. جزوه‌ها، کتاب‌ها و پرونده‌های مورد نیاز را کنار دست‌تان بگذارید.

روی میز چند ظرف هله‌هوله سالم و یک بطری آب قرار دهید و همه چیز را برای شروع کردن یک دور‌کاری مفید که با سلامت جسم و روانتان سازگار است، فراهم کنید. اگر عادت به شنیدن موسیقی در زمان کار دارید، در خانه هم این عادت را ترک نکنید و تمام تلاش‌تان را برای شبیه‌سازی فضای ایده‌آل کار در خانه به خرج دهید.

سالم زندگی کنید

سالم زندگی کنید

بیرون‌رفتن از خانه و چند قدم راه رفتن، به‌موقع صبحانه و ناهار و شام خوردن و توجه به همراه بودن میان‌وعده‌های سالم، موهبت‌هایی است که نظم کاری به شما هدیه‌شان می‌کند.

وقتی دورکاری را انتخاب می‌کنید، بعید نیست که به وضعیت بدنتان بی‌توجهی کنید و ساعت‌ها بدون حرکت پشت میز کار جا خوش کنید؛ بعید نیست که صبح‌ها دیر بیدار شوید و به‌خاطر آنکه کارتان عقب مانده، صبحانه را فراموش کنید و با هله‌هوله‌خوری، خودتان را تا ساعت‌ها سیر نگه‌دارید.

صبح‌ها در یک ساعت مشخص بیدار شوید. کمی نرمش کنید، صبحانه بخورید و خودتان را موظف کنید که بعد از هر ساعت کار، چند دقیقه از روی صندلی بلند شوید و بدنتان را به حرکت وادار کنید.

بی‌وقفه کار نکنید

دورکاری به معنی ترکیب‌شدن کار و زندگی شخصی نیست و البته به معنای کار بدون محدودیت و ساعت هم نیست. قرار نیست در روزهای دورکاری همه ساعات شبانه‌روز شما از کار پر شود. سعی کنید وظایفی که برعهده دارید را با توجه به همان برنامه‌ریزی و در زمان مشخص انجام دهید تا مجبور نباشید که شب و نیمه‌شب‌تان را هم با کار بی‌وقفه و البته بی‌برنامه بگذرانید.

به اندازه کافی بخوانید

خانه‌نشینی می‌تواند وضعیت خواب شما را هم با اختلال مواجه کند. خواب کافی و منظم، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و آرامش و تمرکزتان برای بهتر کار کردن را هم بالا می‌برد. سعی کنید وضعیت خوابتان را شبیه به قبل کنید و با بیداری شبانه و خواب روزانه، نظم بدنتان را برهم نزنید.

تفریح را فراموش نکنید

تفریح را فراموش نکنید

درگیر نبودن با آدم‌ها و تنهایی، می‌تواند شما را خسته و فرسوده کند و بهره‌وری‌تان را پایین بیاورد. سعی کنید در این روزها تفریحات ساده‌ای را در خانه برپا کنید و چند ساعتی از وقت‌تان را صرف علاقه‌مندی‌هایتان کنید. یادگرفتن هنرهای تازه از طریق ویدئوهایی که در سایت‌ها می‌توانید پیدا کنید، حال شما را خوش‌تر خواهد کرد. یادتان نرود که این روزها چه با حال خوب و چه بد، می‌گذرند و این شما هستید که باید هوای خودتان را داشته باشید.

با همکارانتان در ارتباط باشید

از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با گروه‌های کاری‌تان در ارتباط باشید، پیشرفت‌ها را با هم در میان بگذارید و ابهام‌ها را هم به اشتراک بگذارید. سعی کنید تعاملات کاری‌تان را در همان ساعت‌هایی که برای کار‌کردن تعریف کرده‌اید، انجام دهید و در مورد این ساعت‌ها هم با سایر همکارانتان به تفاهم برسید. نگذارید که این خانه‌نشینی اجباری، برنامه‌های تیمی شما را با مشکل مواجه کند.

در ادامه بخوانید :

دانش‌تان را به‌روز کنید

حالا که برای رفت و آمد به دفترکارتان وقت صرف نمی‌کنید، می‌توانید همین وقت را به مطالعات مرتبط با شغل‌تان اختصاص دهید. مجله‌های تخصصی را آنلاین بخوانید، کتاب تازه دانلود کنید و ویدئوی آموزشی ببینید. این چند روز دورکاری کردن، می‌تواند فرصت خوبی برای به‌روز کردن دانش‌تان باشد.

خودتان را قضاوت کنید

بعد از تمام‌شدن هر یک از پروژه‌هایی که در برنامه اولیه تعریف کرده‌اید‌، خودتان را قضاوت کنید. آیا سرعت و کیفیت کارتان قابل قبول است؟ یا اینکه باید دلایل پایین آمدن کیفیت کار و کند ‌شدنتان را دوباره بررسی کنید و پارازیت‌هایی که دورکاری را برایتان سخت کرده‌اند، شناسایی و خنثی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.