دست ‌به گریبان با چالش‌ها

یادداشت سامان نوریان مدیر اجرایی پلاک

0

همه ما می‌دانیم که کلیت حوزه تجارت الکترونیک ایران جوان است، اما همین جوانی موجب شده که مسائل و چالش‌های زیادی وجود داشته باشد؛ مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌ای که ما در آن کار می‌کنیم، یکی برمی‌گردد به پایین‌بودن میزان دانش افرادی که خدمات را ارائه می‌کنند.

همه ما می‌دانیم که کلیت حوزه تجارت الکترونیک ایران جوان است، اما همین جوانی موجب شده که مسائل و چالش‌های زیادی وجود داشته باشد.

مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌ای که ما در آن کار می‌کنیم، یکی برمی‌گردد به پایین‌بودن میزان دانش افرادی که خدمات را ارائه می‌کنند.

این افراد تاکنون به صورت آفلاین کار می‌کردند اما نوع سرویس‌دهی آنلاین با آفلاین متفاوت است و مشتریان تقاضا و انتظار متفاوتی دارند. بنابراین باید به این افراد آموزش‌های مختلفی ارائه شود.

از طرفی برندسازی برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار مهم است، چون می‌خواهد از مشتری برای سایر خدمات مورد نیازش، سفارش دریافت کند. اما بعضا افرادی که برای ارائه خدمات اعزام می‌شوند شاید همه خواسته‌های مشتری را برآورده نکنند.

به همین دلیل برای رفع این مشکلات، دوره‌های آموزشی متخصصان را برگزار می‌کنیم. آموزشی که هم رفتار با مشتری را در‌بر‌می‌گیرد و هم نوع تخصص‌شان و آموزش برای انجام کار به بهترین شکل. حتی اگر افراد این موارد را رعایت نکنند، بعد از یکی دو بار تذکر، از سیستم پلاک حذف‌شان می‌‌کنیم.

بخش دیگری از چالش‌ها برمی‌گردد به حوزه‌ سنتی و اتحادیه‌ها که چون هنوز آنلاین‌ها بخش زیادی از بازار را در اختیار نگرفته‌اند، فعلا اعتراضی ندارند اما به محض رشد کسب‌وکارهایی مانند پلاک و گرفتن سهم بزرگی از بازار، باید منتظر اعتراض‌های بخش سنتی باشیم.

ما برای حل این مشکل، به این واحدهای سنتی مراجعه می‌کنیم اما مغازه‌دارها از پیشنهاد همکاری با ما استقبال نمی‌کنند، چون از نیروهای خدماتی‌شان چندین برابر پلاک و سایر کسب‌وکارهای آنلاین، کمیسیون دریافت می‌کنند.

همچنین مغازه‌دارها می‌گویند که اطلاعات نیروهای‌مان را نمی‌توانیم به امثال پلاک بدهیم چون آن نیروها اگر پول بیشتری به دست بیاورند، دیگر با خودمان کار نمی‌کنند و سهم‌مان از بازار را از دست می‌دهیم.

در حالی که پلاک تنها یک پلتفرم است و مثلا قرار نیست خودش لوله‌کشی انجام دهد، بلکه این کار را هم افراد مغازه‌دار و نیروهای‌شان باید انجام دهند.

با همه این توضیحات، تاکنون همکاری گسترده‌ای با ما نداشته‌اند، اما ما می‌دانیم که خواه‌ناخواه این بازار هم رو به آنلاین‌شدن هر چه بیشتر حرکت می‌کند؛ همانطور که در حوزه‌های دیگر این اتفاق افتاده است.

پلاک‌یارها ممکن است پلاک را دور بزنند و نمی‌توانیم بگوییم که هیچ‌گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد. حتی مشتری هم ممکن است خودش با پلاک‌یار در ارتباط باشد.

در این صورت پلاک مسئولیتی در قبال هر خسارت‌‌ و مشکلات احتمالی ندارد. شفاف‌نبودن قوانین این حوزه در بخش‌های مربوط به بیمه و مالیات و… هم که کماکان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.