خالق سان، جاوا، و موفقیت‌های آینده

وینود خوسلا چگونه جاوا را به‌وجود آورد

1

در آغاز دهه ۸۰ میلادی و زمانی‌که برخی شرکت‌ها با ناامیدی درگیر طراحی سخت‌افزارهایی مناسب اجرای نرم‌افزارهای طراحی بودند، طرح ایجاد شرکت Sun MicroSystems در ذهن وینود خوسلا ریشه گرفت و به دنبال ساخت رایانه‌ای رفت که مناسب توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باشد.

وینود خوسلا، کارآفرین بنیانگذار شرکت سان‌مایکروسیستمز است که ارزش دارایی‌هایش به بیش از ۱٫۷ میلیارد دلار می‌رسد و اینک به عنوان یک سرمایه‌گذار مخاطره‌پذیر نیز شناخته می‌شود. شرکتی که او پایه‌گذاری کرد، خالق زبان برنامه‌نویسی جاوا و سامانه دسترسی پرونده‌ها در شبکه رایانه‌ای (NFS) است.

وینود یکی از اثرگذارترین افراد در سیلیکون‌ولی و رتبه دوم سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر در دنیاست در همین حال نخستین فرد در بین سرمایه‌گذارانی است که فهمیدند فناوری اینترنت و فیبرهای نوری قابلیت آن را دارد که ارتباطات را سریع، ارزان و آسان سازد.

او همچنین یکی از بنیانگذاران TiE (شبکه کارآفرینان هندی) و شریک بنیانگذار بنیاد CK-12 است که کتاب‌های متن باز و آموزش ارزان‌قیمت در آمریکا و سایر نقاط دنیا را توسعه می‌دهد. وینود که در سال ۱۹۵۵ به دنیا آمده، فرزند یک نظامی از دهلی‌نو است که از نوجوانی علاقه‌مند به فناوری بود.

وقتی که در حدود ۱۴سالگی مشغول آموختن الکترونیک بود، شاهد پایه‌گذاری و شکل گرفتن شرکت اینتل بود که الهام‌بخش وی برای دنبال‌کردن شغلی در زمینه فناوری شد.

برای همین بعدتر وارد دانشگاه فناوری هندوستان شد تا در رشته مهندسی برق تحصیل کند و در‌ ۲۰ سالگی بود که تصمیم گرفت برای تحقق رویاهای دوران کودکی‌اش برنامه‌های کارآفرینی را دنبال کند.

شرکت سان پس از مطالعه و تحقیق مفصل وینود روی موضوع ساخت رایانه مناسب توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شکل گرفت. او همکلاس‌های خودش از دانشگاه استنفورد به نام‌های اسکات مک‌نیل و اندی بختولشیم را همراه با بیل جوی که دانش‌آموخته علوم رایانه از دانشگاه برکلی بود، کنار هم جمع کرد تا رایانه مورد نظرش را طراحی کرده و بسازند.

وینود خوسلا خالق زبان برنامه‌نویسی جاوا و سامانه دسترسی پرونده‌ها در شبکه رایانه‌ای (NFS) است. در همین حال نخستین فرد در بین سرمایه‌گذارانی است که فهمیدند فناوری اینترنت و فیبرهای نوری قابلیت آن را دارد که ارتباطات را سریع، ارزان و آسان سازد

شرکت سان چیزی نبود جز کسب‌و‌کاری برای فروش رایانه، اجزای رایانه‌ای، نرم‌افزار و خدمات مبتنی بر فناوری که توجه اصلی را روی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار معطوف کرده بود.

این شرکت البته خالق زبان برنامه‌نویسی جاوا، سیستم عامل سولاریس یونیکس‌ و سامانه دسترسی پرونده‌ها در شبکه رایانه‌ای (NFS) است که امروز‌ بخش بزرگی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند.

این شرکت همچنین پشت پرده شکل‌گیری فناوری‌های مهم رایانه‌ای همچون پردازنده‌های RISC، سیستم عامل UNIX و پردازش مجازی، ایستگاه‌های کاری کوچک قرار داشته.

رایانه‌های موسوم به سان در اصل به عنوان ایستگاه کاری برای طرح شبکه ارتباطی دانشگاه استنفورد و به عنوان یک ایستگاه کاری شخصی طراحی مبتنی بر رایانه، ساخته شد. نکته جالب اینکه این رایانه بااستفاده از قطعات یدکی ساخته شد که آنها از بخش علوم رایانه دانشگاه استنفورد و مراکز تامین‌کننده در سیلیکون‌ولی دریافت کردند.

در مسیر کارآفرینی

شرکت سان در نخستین فصل کاری پس از تاسیس در سال ۱۹۸۲ به سودآوری رسید. در سال بعدی آنها به دلیل ساخت رایانه‌های مبتنی بر پردازنده موتورولا ۶۸۰۰۰ همراه امکانات تصویری با کیفیت بالا اعتبار زیادی کسب کرده و توانستند امتیاز طراحی رایانه را در اختیار تولیدکنندگان دیگر بگذارند.

آنها در سال ۱۹۸۶ یکی از نخستین شرکت‌هایی بودند که سهام خود را به صورت عمومی عرضه کردند‌ و بعدتر نشان خود را به جاوا تغییر دادند، چرا‌که معتقد بودند بستر جاوا بهتر می‌تواند راهبرد شرکت را معرفی کند.

اما مانند هر چیزی که پس از شروع، پایانی هم دارد، سان پس از ترکیدن حباب سال ۲۰۰۱ و تجربه‌کردن کاهش رشد، نهایتا در سال ۲۰۰۹ به مبلغ ۷٫۴ میلیارد دلار به شرکت اوراکل فروخته شد.

وینود در ادامه سفر طولانی از سال ۱۹۸۴ برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق، پس از فروش شرکت سان وارد حوزه سرمایه‌گذاری شده و تعداد زیادی شرکت‌های موفق را پایه‌گذاری و حمایت کرده که شامل ۳۶۸ مورد سرمایه‌گذاری در ۲۲۱ شرکت می‌شود.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    پشت هر پیشرفت فردی با پشتکار بالا و جسور وجود دارد. این افراد با ذهن خلاق دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.