بازاریاب کسبه

برنامک لول اپ با هزینه کم برای کسب و کارها مشتری پیدا می کند

1

نرم‌افزار موسوم به LevelUp برنامه‌ای است که به کسبه کمک می‌کند مشتریان را ترغیب و به سمت خود جذب کنند. این نرم‌افزار مبلغ پايینی بابت هزینه پردازش را در کنار قابلیت‌های فروش بیشتر در اختیار صاحبان کسب‌و‌کار قرار می‌دهد. بنیانگذار برنامک (اپلیکیشن) لول‌اپ جوانی پرانرژی به نام ست پریباتش است.

این کارآفرین متولد سال ۱۹۸۹ علاقه‌مند بوده بتواند ابزار پرداخت خود را به یک ابزار پرداخت همگانی تبدیل کند. او نخستین کسب‌و‌کارش را در ‌۱۲‌سالگی راه انداخت که منجر به شکست شد، اما این جوان پرشور که تحصیل در دانشگاه پرینستون را رها کرده بود، در ‌ ۲۵‌سالگی توانست ۲ سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار را به نتیجه برساند و دیدگاه‌ها درباره پرداخت‌های غیرنقدی را تغییر دهد.

او با نخستین تجربه خود در زمینه پرداخت به نام SCVNGR فرآیند وارد‌شدن و پرداخت هزینه را به روندی تعاملی همراه با جایزه تبدیل کرد و با ارائه برنامک لول‌اپ توانست گوشی‌های هوشمند را جایگزین کارت‌های پرداخت و اسکناس کند.

نرم‌افزار لول‌اپ از نیمه سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این نرم‌افزار که روی گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شود، در خدمت کسب‌و‌کارها به ویژه رستوران‌هاست و کاربران می‌توانند در جریان کار و استفاده از آن جایزه وفاداری هم دریافت کنند که به صورت پول قابل استفاده برای خرید از بسیاری از فروشندگان دیگر، در حساب آنها منظور می‌شود.

چرخش در استراتژی

لول‌اپ در ۳ ماه‌ نخست از کار خود به عنوان یک بستر daily deal فعالیت می‌کرد(در این نوع وب‌سایت‌ها کاربران می‌توانند هر روز برای خرید یک محصول ثبت‌نام و در برنامه فروش آن شرکت کنند) اما پس از این بود که برنامه کاری خود را تغییر داده و تبدیل به یک بستر پرداخت مبتنی بر گوشی هوشمند شد.

در سال ۲۰۱۳ تعداد ۳هزار شرکت از خدمات این برنامک استفاده می‌کردند و تا سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۴هزار فروشگاه نیز به آنها اضافه شد. در سال ۲۰۱۷ تعداد ۵۰هزار محل از این برنامک استفاده می‌کردند که شامل ۲۰۰ نشان تجاری می‌شود و به همین دلیل شرکت موفق شد در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

برخی از کسب‌و‌کارهایی که از خدمات شرکت برای پرداخت استفاده می‌کنند به مشتریان خود امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را می‌دهند به این ترتیب که کاربران تخفیف «نخستین خرید» را برای نخستین تراکنش مالی از یک فروشگاه دریافت می‌کنند. همچنین در سال ۲۰۱۸ امکان جدیدی در اختیار رستوران‌ها قرار گرفت که به آنها امکان می‌داد به میلیون‌ها کاربر دسترسی پیدا کنند.

کاربران می‌توانند از طریق نرم‌افزارهای پرکاربرد همچون فیس‌بوک، مسنجر، آمازون و .‌.‌. به فهرست‌های زنده رستوران‌ها دسترسی داشته باشند و در همان نرم‌افزار پرداخت هزینه را هم انجام دهند. برنامک لول‌اپ آنگونه که گزارش گروه Yankee اشاره می‌کند، توانسته در بین ساکنان منطقه بوستون نظرات را به خود جلب کند و در سال ۲۰۱۳ یک میلیون و در سال ۲۰۱۴ تقریبا نیم میلیون کاربر را جذب کرده اما همچنان با نرخ رشد مشابهی در حال توسعه است.

مسیر رشد و توسعه

مت کرن، مدیر بازاریابی این شرکت معتقد است که مسیر حرکت شرکت مناسب و به شکل پایدار رو به بالاست. ممکن است که رشد این شرکت چندان سریع به نظر نرسد اما پریباتش و همکارانش مدت ۳سال برای خلق برنامک و سامانه پرداخت تلاش کرده‌اند که بدون تردید هدفی دشوار بوده.

به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ گروه یانکی در گزارش خود آنها را یکی از ۵فروشنده جذاب سامانه پرداخت موبایلی معرفی کرده و در میان سایر نمونه‌ها آن را تنها موردی می‌داند که به فناوری کیف پول موبایلی پرداخته‌اند.

برخی ‌تحلیلگران معتقدند که جلب توجه مشتریان برای هر کس در این بازار دشوار است و حتی سندی شن، مدیر پژوهش موسسه گارتنر معتقد است که صاحبان کسب‌و‌کارها باید برای درک این فناوری آموزش ببینند تا با منافع حاصل از به‌کارگیری این ابزارک آشنا شده و مشتریان‌شان را برای استفاده از آن تشویق کنند.

اما این برنامک به چرخه کار رستوران‌های زیادی وارد نشده و بدون داشتن تعداد قابل توجهی از مشتریان در این بخش، برای رسیدن به اهدافش با مشکلات بزرگی مواجه است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که گوگل، پی‌پال‌ و اسکوئر در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند.

اما برخلاف اتفاقاتی که رخ می‌دهد، باید توجه داشت که ناکامی مفهومی مبهم نیست و آنچه که لول‌اپ انجام داده، دستاوردهای ارزشمندی بوده. لول‌اپ برای جلب توجه کسب‌و‌کارها و ترغیب مشتریان به خرید از طریق این برنامک نیازمند بستر پرداخت ساده و بسیار ایمن بود.

ست‌پریباتش مدیر ارشد اجرایی در این‌باره می‌گوید: می‌خواستیم یقین پیدا کنیم که هیچ‌کدام از ۳ جزء این کسب‌و‌کار یعنی فروشندگان، مشتریان و خود شرکت لول‌اپ واقعا دسترسی به اطلاعات کارت پرداخت مشتریان پیدا نکنند و باور داشتیم که باید ایمن‌ترین تجربه کاربری پرداخت با گوشی هوشمند را برای کاربران ایجاد کنیم. کاربران لول‌اپ پس از وارد‌شدن به برنامه می‌توانند کارت خرید خود را به نرم‌افزار معرفی کنند.

نرم‌افزار اطلاعات کارت را در اختیار نمی‌گیرد بلکه آن را در مخزن Braintree (یکی از خدمات‌دهندگان بزرگ پرداخت که با ده‌ها کشور در ارتباط است) ذخیره می‌کند. در ادامه یک کد اختصاصی در قالب QR code توسط برنامک تولید می‌شود که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این کد اختصاصی روی صفحه گوشی کاربر در دسترس خواهد بود. اما این کد حاوی اطلاعات پرداخت نیست بلکه توسط فروشنده پردازش شده و همراه با کد اختصاصی دیگری به برنامک برگردانده می‌شود.
سپس از این دو کد برای تولید کد دیگری استفاده می‌شود و هر سه برای تایید پرداخت، در اختیار بستر پرداخت قرار می‌گیرند.

برنامک لول‌اپ کارایی و توان جذب مشتری را به اثبات رسانده و آمارها نشان داده که مشتریان در بازه زمانی ۳۰روزه ۲٫۷مرتبه برای استفاده از برنامک مراجعه می‌کنند

برنامک لول‌اپ کارایی و توان جذب مشتری را به اثبات رسانده و آمارها نشان داده که مشتریان در بازه زمانی ۳۰ روزه ۲٫۷ مرتبه برای استفاده از برنامک مراجعه می‌کنند و با آنکه کارمزد خدمات معادل ۲ درصد است، اما به دلیل حذف هزینه‌های پنهان و جنبی در مجموع استفاده‌کنندگان در بازه زمانی کوتاه پس از راه‌اندازی برنامک حدود ۱۰۰هزار دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کردند.

در همین حال لول‌اپ پس از شروع به کار تنها در ۸شهر و با داشتن ۱۰۰هزار کاربر موفق شد که تنها در نخستین فصل از سال ۲۰۱۲ معادل ۲۵۰هزار دلار صرفه‌جویی برای مشتریانش به ارمغان بیاورد. آمارهای همان سال نشان داد که تعداد تراکنش‌ها در این بستر هر ماه معادل ۷۰ درصد رشد دارد و تعداد کاربران در هر هفته معادل ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

کسب‌و‌کارها به سرعت به بستر لول‌اپ ملحق می‌شوند و قادر هستند به‌سادگی برنامک را بارگذاری و روی گوشی هوشمند خود نصب کنند یا نسخه پایانه اختصاصی لول‌اپ را سفارش دهند که انجام تراکنش‌ها را به‌سادگی عملی می‌سازد. در واقع دسترسی به خدمات و راه‌اندازی لول‌اپ در چند دقیقه انجام می‌شود.

در همین حال استفاده از خدمات درگاه پرداخت Braintree موجب شده که لول‌اپ امکانات و توان پشتیبانی مناسبی در اختیار داشته باشد در حالی‌که قابلیت اطمینان مورد نیاز یک شبکه پرداخت نوظهور را برای آنها تامین می‌کند.

لول‌اپ در ماه‌های نخستین سال ۲۰۱۸ به قیمت ۳۹۰ میلیون دلار به شرکت Grubhub که یک بستر ارسال رایگان غذاست، فروخته شد.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات الگو می‌گوید

    زندگی افراد کار آفرین بسیار خذاب و شنیدنی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.