تهدید استارتاپ‌ها به اتهام ارزان‌فروشی

0

پاسخ مدیران علی‌بابا و فلایتیو به اخطار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران علی‌بابا را به ارزان‌فروشی متهم کرد.

این اخطار در پی شکایت تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی از شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی سفرهای علی‌بابا، مبنی بر فروش بلیت هواپیما، ارزان‌تر از سایر عاملان فروش و تخفیف مستقیم ۵ تا ۹درصدی به مسافران بلیت هواپیما ارائه شده است. در این نامه صراحتا علی‌بابا تهدید شده است که در صورت خودداری از افزایش قیمت بلیت هواپیما، مورد برخورد واقع خواهد شد.

نیما قاضی، مدیرعامل شرکت سفرهای علی‌بابا در پاسخ به این اخطاریه و با هدف شفاف‌سازی در نحوه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما گفت: «قیمت‌گذاری روی بلیت هواپیما در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است و این شرکت‌ها نرخ بلیت (Fare) را تعیین می‌کنند؛ اما سود فروش بلیت متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد. وب‌سایت علی‌بابا با هدف حمایت از مشتریان خود با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی، از بخشی از سود خود به نفع مشتری می‌گذرد و این تخفیف را روی قیمت تمامی بلیت‌های وب‌سایت خود برای تمامی مشتریان اعمال می‌کند. با اطمینان می‌گویم که علی‌بابا، تخفیفی بیش از کمیسیونی که متعلق به خودش است، ارائه نمی‌کند.»

ارزان‌فروشی استارتاپ‌ها جرم نیست

از سوی دیگر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در واکنش به تهدید‌شدن وب‌سایت علی‌بابا به شکایت قانونی به جرم ارزان‌فروشی بلیت هواپیما که از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مطرح شده است، گرانفروشی و کاهش کیفیت خدمات را جرم دانست.

‎این انجمن طی نامه‌ای به شماره‌ ۰۱۲۶/۹۷ ، خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، ضمن یادآوری ماده۸ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان «هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می‌شود» خواستار ارائه مستندات قانونی، مبنی بر احراز خارج از ضابطه عمل‌کردن واحدهایی که با سود کمتر از سقف حاشیه اقدام به ارائه خدمات می‌کنند، شد.

‎این در حالی است که نیما قاضی، مدیرعامل وب‌سایت علی‌بابا، در پاسخ به این اخطاریه و تهدید انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفته بود که سود فروش بلیت متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد. به این ترتیب با توجه به اینکه میزان تخفیف‌های در نظر گرفته شده به میزان ۵ تا ۹ درصد و در حدود سقف مجاز تعیین‌شده بوده، زیرفروشی یا دامپینگی صورت نگرفته است؛ چرا‌که زیر‌فروشی به معنای فروش کالا یا خدمات با قیمتی کمتر از بهای تمام شده بلیت (Fare) است.

پاسخ فلایتیو

ساسان نایب، مدیر‌عامل فلایتیو، یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های فروش بلیت هواپیما در ایران هم به این صورت به موارد مطرح شده پاسخ داده است:

پاسخ کاملا روشن است. قیمت‌گذاری پروازها توسط خطوط هوایی صورت می‌گیرد و عاملان فروش دارای درآمد ۳ الی ۹ درصدی از فروش پروازها هستند. فلایتیو بخشی از درآمد خود را برای رفاه حال مسافران به آنها برمی‌گرداند.

این بازگشت درآمد در سایه تضمین بهترین قیمت به اشکال گوناگونی چون ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته، استرداد آنی وجه و خدمات متنوع دیگر با کیفیت بسیار بالا صورت می‌پذیرد. ما در فلایتیو همواره به رقابت سالم فکر کرده‌ایم و هرگز قصد حذف‌کردن رقیبی را نداشته و نخواهیم داشت؛ چرا‌که اعتقاد داریم بازار گردشگری ایران بسیار بزرگ است و تمام رقبا می‌توانند از آن سهم داشته باشند و اتفاقا وجود رقبا باعث افزایش کیفیت خدمات در بازار گردشگری شده و در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود.

نکته جالب دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که فلایتیو، خود از دل یک آژانس مسافرتی که در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده و بیش از نیم قرن سابقه در حوزه گردشگری دارد، بیرون آمده است. بنابراین هیچ‌گاه خود را جدا از این صنف ندیده و با رعایت اصول اخلاقی و کسب‌وکار سالم و با تکیه بر توانمندی‌های نیروهای نخبه و متخصص خود اقدام به ارائه خدمات آنلاین به نام فلایتیو کرده و تاکنون برای بیش از ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است. فلایتیو همواره پیرو قوانین وضع‌شده بوده و خواهد بود.

اینجانب به عنوان مدیرعامل یک آژانس ۵۲ ساله و وب‌سایت فلایتیو، دعوت آقای مرحمت‌الله رفیعی برای مناظره به عنوان یک وب‌سایت موفق ایرانی در ارائه خدمات گردشگری را پذیرفته و از ایشان می‌خواهم در حضور خبرنگاران به ارائه مستندات خود بپردازند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.