تأثیر شیوع کروناویروس بر بقای استارت‌آپ‌ها

کدام استارت‌آپ‌ها در جریان این بحران برنده و بازنده هستند؟

0

غول‌های اروپا ممکن است پول لازم را برای مقابله (اگر اخیراً پیش آمده است) با این بحران داشته باشند، اما همه نمی‌توانند از عهدۀ مواجه با این شرایط برآیند.

به وضوح می‌توان مشاهده نمود در حال حاضر هیچ‌کس با گسترش شیوع کروناویروس در سراسر جهان و مبتلا شدن نزدیک به ۲۵۰،۰۰۰ نفر در زمان انتشار در امان نیست.

در اروپا، تاکنون روی کسانی که در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه زندگی می کنند بیشترین تأثیر را داشته است و اوضاعشان رو به وخامت است.

اثرات بازتاب آن برای استارتاپ‌ها نیز بسیار زیاد بوده است، اما برخی از مشاغل نسبت‌به سایر مشاغل شرایط بسیار بهتری دارند.

در حالی‌که بسیاری از افراد در این شرایط آشفته و بحرانی مسافرت می‌کنند، برخی دیگر تلاش دارند تا راه‌حل‌های پزشکی مورد نیاز را برای بحران پیش آمده در زمینۀ سلامت و بهداشت ارائه کنند.

برخی از بنیان‌گذاران در لندن حتی درصدد راه‌اندازی استارت‌آپ کاملاً جدیدی برای این بحران برآمدند (موسوم به اپیدرم) تا تماس کارمندان و بازدیدکنندگان را از طریق بررسی کردن به‌صورت روزانه پیگیری کنند.

غول‌های اروپا ممکن است پول لازم را برای مقابله (اگر اخیراً پیش آمده است) با این بحران داشته باشند، اما همه نمی‌توانند از عهدۀ مواجه با این شرایط برآیند.

به‌طور کلی ده‌ها بخش وجود دارد که احتمالاً تحت تأثیر شیوع کروناویروس در شرایط بحرانی قرار می‌گیرند: فکر کنید برنامه‌های مربوط به قرارملاقات، برنامه‌های رزرو کنسرت، برنامه‌های فناوری آموزشی، استارت‌آپ‌های will-writing، برنامه‌های تناسب اندام، ابزار دورکاری و استارت‌آپ‌های استخدام صرفاً چند نمونه از استارت‌آپ‌ها و برنامه‌هایی هستند که از نظر مالی تحت تأثیر این بحران قرار گرفته‌اند.

در سیفتد، «برندگان و بازندگان» را در هفت بخش اصلی شناسایی کردیم که فکر می کنیم به‌طور خاص تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند و از بنیانگذاران آنها پرسیدیم که همه‌گیری آن روی آنها چه تأثیری داشته است …

الیویه تیری (Olivier Thierry)، بنیان‌گذار Qare

برندگان: پزشکان در برنامه‌های تقاضا

کدام پلتفرم‌ها برنده‌اند؟

کِری Kry (سوئد)، بابیلون (انگلیس)، Qare (فرانسه)

در سراسر سوئد، نروژ، اسپانیا و فرانسه فعالیت می‌کنند، Kry برنامه‌ای با بیشترین میزان دانلود در میان برنامه‌های پزشکی در اروپا است و با کمال تعجب دانلود این برنامه با افزایش پزشکان و سیستم جی‌پی‌اس افزایش یافت.

دانلود برنامه‌ها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۱٪ و مشاوره برای مدت مشابه ۸۰٪ افزایش یافته است (به‌طور کلی، مشاوره دربارۀ علائم ویروس بیش از ۲۴۰٪ افزایش یافته است).

جوهانسون چیلد (Johannes Schildt) رئیس اجرایی و بنیان‌گذار پلتفرم Kry می‌گوید: مراقبت‌های بهداشتی دیجیتالی به اضافه شدن مقیاس و کاهش مشکلات قابلیت آن کمک می‌کند. این استارت‌آپ حتی محصولات جدیدی را نیز تولید و ارائه کرده است، از جمله کنترل کنندۀ علائم کروناویروس.

اما در حالی‌که این برنامه برای برنامه‌های پزشکی نقطۀ عطف و مسئلۀ مهمی است رشد سریع آن نشانۀ خوبی نیست.

به عنوان مثال، برنامۀ Kry برای برآوردن تقاضای بی‌سابقه مجبور شده است تا در زمینۀ استخدام تلاش‌های خود را افزایش دهد. سایر رقبای کوچکتر، مانند برنامۀ Qare در پاریس می‌توانند بدون فشار اضافی این کار را انجام دهند (۲۵٪ مشاوره از راه دور اکنون به کروناویروس مربوط می‌شود). الیویه تیری، مدیر اجرایی Qare می‌گوید: «قبلاً هر ماه نسبت‌به ماه قبل رشد بالایی داشتیم اما همه‌گیری رشد ما با ۲۵ درصد افزایش بیشتر افزایش یافته است و مجبور شدیم فعالیت‌های خود را با آموزش‌های سریع‌تر و در كوتاه مدت برای پزشكان، به‌سرعت ارائه دهیم.»
جوهانز ریک (Johannes Reck)(سمت چپ) و تائو تائو. (Tao Tao)دو نفر از چهار بنیانگذار پلتفرم GetYourGuide
بازندگان: پلتفرم‌های گردشگری
چه پلتفرم‌هایی متضرر شدند؟ WeRoad (ایتالیا) GetYourGuide (آلمان)، TourRadar (اتریش) GetYourGuide یکی از بزرگترین پلتفرم‌های آنلاین اروپا برای رزرو تورها و جاذبه‌های تفریحی و توریستی با ۴۰ میلیون رزرو از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۹ است که متأسفانه دچار ضرر و زیان حاصل از این بحران شدند.

در فوریه ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته است و همچنان با شیوع کروناویروس این نزول قیمت ادامه دارد. استارت‌آپ‌های بزرگ در برلین که سال گذشته ۴۸۴ میلیون دلار از غول سرمایه‌گذار سافت‌بانک (SoftBank) خرج کرد، گفت که در ماه‌های آینده باید از موجودی سرمایۀ خود استفاده کند و مشاورۀ تخصصی به مشتریان بازارهایی که کمتر تحت تأثیر شیوع این بحران قرار گرفته‌اند، ارائه دهد.

جوهانز ریک، رئیس اجرایی و هم‌بنیانگذار، گفت: به ارائه‌كنندگان خود توصیه می كنیم تا گام‌هایی را برای گسترش بازارهای محلی با گسترش دسترسی به زبان‌های مربوط اتخاذ کنند زیرا تقاضا و اقدامات در این شرایط به‌سمت مواردی پیش می‌رود که شرایط دورکاری داشته باشند زیرا روند کار افراد تغییر یافته است.»

ریک امیدوار است که منابع مالی‌اش تا زمان «نوسان اجتناب‌ناپذیر موجود در گردشگری» در شرایط خوبی باقی بماند. البته همه خیلی هم خوش‌شانس نخواهند بود.

بسیاری از سیستم عامل‌های خاص که بلیت‌های مخصوص فروش محصولات گیگ یا تجربه‌های غذایی مشترک را می‌فروشند، جایگزینی برای لغو موقت فعالیت‌ها ندارند.

شرکت رویدادهای موسیقی زنده در انگلستان مانند کمپانی Sofar Sounds کلیۀ اجراهای خود را تا آیندۀ نزدیک لغو کرد و فعالیت پلتفرم سزارین، ارائۀ دهندۀ سرویس ارسال ناهار در ایتالیا (شبیه به withlocals هلند و EatWith انگلیس) نیز متوقف شده است.

سزارین که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، کلیۀ رزروها را لغو کرد در نتیجه درآمد پیش‌بینی‌شده‌اش برای سال آینده به نصف رسید.

دیوید مگی بنیانگذار این شرکت گفت: این استارت‌آپ درصدد اتخاذ روش‌های جدید دیجیتالی برای ارتباط داشتن با افراد، از جمله پخش مستقیم آشپزی از آشپزخانۀ خانواده‌های ایتالیایی است.

وی گفت: «اگرچه بسیاری از مسافران نمی‌توانند به‌صورت حضوری در جایی که رزرو کرده‌اند حضور یابند و از تجربیات غذای ایتالیایی و تعطیلات آنجا لذت ببرند، اما هنوز هم می‌توانیم از راه دور استقبال گرمی از مهمانان ارائه دهیم.

ما با صدها آشپز خانگی ایتالیایی ارتباط داریم که حاضرند داستان‌های منحصربه‌فرد خود را با سایر افراد به اشتراک گذارند مبنی‌براینکه وقتی در شرایط سخت قرنطینه قرار داریم چگونه غذا با خود لذت و ارتباطات قوی را با اطرافیانمان به‌همراه دارد.»

داستان‌های آشپزی سزارین را می‌توانید در فیس‌بوک و اینستاگرام با هشتگ thefoodmustgoon# و cesarinestayhome# دنبال کنید.

کارن دُلوا (Karen Dolva)با ربات No isolation AV1

برندگان: سازندگان ربات‌های هوشمند

چه کسانی برنده‌اند؟

Blue Ocean Robotics (دانمارک)، CareClever (فرانسه)،

No isolation (سوئد)

روبات‌ها بیمار نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود آنها برای مشاغل در بیمارستان‌ها و ارتباط با افراد در شرایط ایزوله ابزار ایده‌آلی باشند.

قبلاً روبات‌های Blue Ocean را در اودنس دانمارک بررسی کردیم که چندین روبات مستقل از جمله روبات‌های UVD را توسعه می‌دهد.

این روبات‌های ضدعفونی‌کننده مستقل به از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها در بیمارستان‌ها با استفاده از نور UV کمک می‌کنند. این مسیر از آغاز به کار این بازار از دو سال پیش تاکنون رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

این استارت‌آپ در اوج شیوع این بیماری در چین، بیشترین سفارش خود را برای ۱۰۰ روبات دریافت کرد و سفارشات همچنان ادامه دارد.

هزینۀ فهرست معمول ما حدود ۶۰۰۰۰ یورو است که به‌نظر گران است اما برای هر فرد مبتلا به عفونت در بیمارستان مفید است. تخمین هزینه برای هر فرد حدود ۳۰۰۰ یورو است.

کلاوس ریزاگر (Claus Risager)، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی ربات‌های Blue Ocean می‌گوید: «این امر به‌نوعی بازده سرمایه در چهار ماه و نیم را در پی دارد.»

در جای دیگر، مدیر راه‌اندازی استارت‌آپ ربات اجتماعی CareClever در فرانسه می‌گوید: این استارت‌آپ، روبات‌های کنترل از راه دور با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (telepresence) خود را برای پشتیبانی رایگان از خانه‌های سالمندان ارائه می‌دهد.

آنتوان باتاییل(Antoine Bataille)، بنیانگذار و مدیر اجرایی، می‌گوید: «این همکاری و مشارکت ما برای کمک به افراد سالخورده است تا روحیۀ خود را در این شرایط حفظ کنند.» و کارن دُلوا سوئدی، بنیانگذار و مدیر اجرایی No Isolation، نیز به افزایش تقاضا برای KOMP (یک تبلت هوشمند برای کاربران سالخورده) و AV1 (یک ربات telepresence برای کودکان) اشاره کرد.

«KOMP برای بسیاری از سالمندان که در گروه خطر قرار دارند و خود را قرنطینه کرده‌اند، راهی مؤثر و مفید برای ارتباط با دنیای خارج است.» ما نمی‌دانیم که این شرایط تا چه مدت ادامه خواهد داشت، بنابراین مهم است که روش‌های مناسب و کارامدی را به‌سرعت پیاده کنیم و به‌طور مرتب، بازده و میزان کارایی آنها را در زمان کارشان در طول روز بررسی کنیم تا به‌محض بروز مشکل و نارضایتی کاربران درصدد رفع آن برآییم.»

نارن شام، بنیانگذار Omio

بازندگان: خدمات رزرو حمل‌ونقل

چه کسانی بازنده‌اند؟

Omio (آلمان)، Wanderio (ایتالیا)، BlaBlaCar (فرانسه)

با نزدیک شدن مرزهای کشورها به یکدیگر و جلوگیری از حمل‌و نقل‌ مشترک، سیستم‌های رزرو پرواز، قطار، راه‌آهن و کرایۀ ماشین آشکارا تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند.

Omio که در سال ۲۰۱۷ به غول استارت‌آپ با ۲۹۶ میلیون دلار سرمایه تبدیل شد، نیز از این قاعده مستثنا نیست. نارن شام، مدیر اجرایی و بنیانگذار Omio، به سیفتد گفت: هنگامی كه بیماری در چین شیوع یافت متوجه شد که این شرایط، فعالیت شرکتش را تحت‌الشعاع قرار داده است زیرا ابتدا چین و سپس مشتریان آمریکایی رزروهای خود را برای سفرهای عید پاک به نقاط توریستی اروپا مانند ایتالیا لغو كردند.

در حال حاضر رزروهای داخلی شاهد افت ۵۰ درصدی است. حفظ این شرایط یک چالش بزرگ است زیرا دولت‌ها و شرکای حمل‌ونقل در سراسر قاره روزبه‌روز در حال تغییر سیاست‌های خود هستند.

شام می‌گوید: درک آنچه که هنوز مردم مسافرت می‌کنند و بازاریابی در پاسخ به این روند، منعطف عمل می‌کند که در موج طوفانی حاصل از این بحران بسیار مهم است: «عادات در حال تغییر هستند.

در حالی‌که ممکن است مردم با رزرو طولانی مدت راحت نباشند، اما می‌بینیم که سفرهایی کوتاه انجام می‌شود و تیم خدمات مشتری ما سخت تلاش می‌کنند تا به افراد کمک کنند برنامه‌های خود را تغییر دهند.»

سایر خدمات حمل‌ونقل، مانند ارائه دهندگان خدمات کارپولینگ (هم‌سفری)، تمام تلاش خود را جهت بقا در این بحران به‌کار بستند ( زیرا افراد، بیشتر تمایل دارند اتومبیل کرایه کنند تا بخواهند با قطار یا اتوبوس سفر کنند).

در فرانسه، نیکلاس بروسون (Nicolas Brusson)، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی BlaBlaCar گفت که این شرکت در بازارهای اروپای غربی خود شاهد افت فعالیت بوده است، اما بیشتر در خدمات مسافت‌های طولانی با ماشین و اتوبوس. او به سیفتد گفت: فعلاً در این شرایط از خدمات کارپولینگ استفاده نمی‌شود.»

پریا لاخانی (Priya Lakhani)، بنیانگذار و مدیر اجرایی Century Tech.

برندگان: راه‌حل‌های کنترل از راه دور

کدام استارت‌آپ‌ها برنده‌اند؟

هاپین (Hopin) (انگلیس)، اسمارپ (Smarp) (فنلاند)، کانتری (Kantree) (فرانسه)

با کنسل شدن رویدادها یکی پس از دیگری، استارت‌آپ‌های کنترل از راه دور مانند Hopin در لندن (یک پلتفرم رویدادهای آنلاین) رونق گرفتند به‌ویژه سیستم عامل‌هایی که از مشاغل حمایت می‌کنند متقاضی آنها هستند.

روپ هینیلا (Roope Heinilä)، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی Smarp، پلتفرم ارتباطات کارمندان مستقر در هلسینکی فنلاند می‌گوید: «شاهد افزایش عمدۀ تقاضا برای خدمات خود هستیم.» مسیرمان نسبت‌به Q1 سال گذشته رشد۱۱۰ درصدی داشته است و این در حالی است که هنوز چند هفته به پایان سه ماهۀ اول مانده است و به‌نظر می‌رسد که بحران روزبه‌روز در حال گسترش است.

Kantree، پلتفرم مدیریت کار مستقر در پاریس است، که با رونق اقتصادی روبرو است، اما باید قادر باشد پشتیبانی بیش‌ازحد از مشتریان را تنظیم کند.

ماکسیم بُرُمئو فوسیو (Maxime Bouroumeau-Fuseau) این کار برای برخی از تیم‌ها که باید جایگزین شوند دشوار است، زیرا به معنی افزایش درخواست‌های پشتیبانی است که می‌تواند برای مدیریت کردن امری دشوار باشد.»

بسیاری از بنیانگذاران با استفاده از همه‌گیری کروناویروس برای فریب مشتریان جدید از آنها در آزمایش‌های پلتفرم خود به‌طور رایگان استفاده می‌کنند.

Klaxoon شرکت ابزارهای کنترل از راه دور Bretagne شاهد افزایش ۹۰ درصدی تقاضا بود و اکنون به‌مدت سه ماه دسترسی رایگان را ارائه داده است.

به‌همین ترتیب، در دنیای یادگیری از راه دور، Century Tech پلتفرم آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار مدارس هنگ‌کنگ قرار داده است.

حتی جولت (Jolt) ارائه‌دهندۀ اسرائیلی edtech خدمات آنلاین خود را به‌سرعت راه‌اندازی کرد (این پلتفرم قرار بود در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار نماید).

روئی دویچ (Roei Deutsch)، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی، گفت: «در جایی كه بسیاری از مؤسسات آموزشی با روش سنتی مانند دانشگاه‌ها باید تعطیل كنند، ما توانستیم کلاس‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کنیم و به دانشجویان در تل‌آویو و لندن امکان می‌دهد تا آموزش خود را بدون ایجاد اختلال ادامه دهند.»

بازندگان: شرکت‌های اجارۀ خانه

کدام استارت‌آپ‌ها در این زمینه متضرر شدند؟

leavy (فرانسه)، HomeToGo (آلمان)، Holidu (آلمان)

با رشد جامعه‌ای متشکل از ۶۵۰۰۰ عضو در سراسر انگلیس، فرانسه، هلند، اسپانیا و ایتالیا، leavy رقیب Airbnb یکی از مشاغلی بود که در سال ۲۰۱۹ به‌سرعت رشد یافت.

عزیزا چائوچی بنیان‌گذار این استارت‌آپ گفت: «هدف اولیۀ راه‌اندازی این استارت‌آپ در زمان شیوع کروناویروس حفظ سلامتی مشتریان در خانه است.»

وی به سیفتد گفت: «دستیابی به فاصلۀ اجتماعی، در مقیاس جهانی، بسیار مهم است.» از نظر برخی از افراد، تمرکز روی «اقامتگاه‌های بومی» در کشورهای درگیر این بحران ممکن است ضررهایی به بار آورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.