استفاده از بلاکچین در دیجیتال‌ مارکتینگ

انقلابی در دیجیتال‌ مارکتینگ

1

استفاده از بلاکچین در دیجیتال‌ مارکتینگ باعث تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. چگونه؟ به دو مورد از مهم‌ترین تاثیرات بلاکچین در عصر دیجیتال خواهیم پرداخت و در ادامه نحوه‌ به‌کارگیری و استفاده از آن در استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را ارائه خواهیم کرد.

بلاکچین (BlockChain) بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. مقالات معتبری در زمینه بلاکچین در دیجیتال‌ مارکتینگ منتشر می‌شوند. بسیاری از کسب‌وکارهای مطرح دنیا کم‌کم به این تکنولوژی رو می‌آورند و رمزارزها و بسیاری موارد دیگر هم بیش از پیش مطرح می‌شوند.

با شنیدن نام بلاکچین احتمالا اولین چیزی که به ذهن برسد، بیت‌کوین است، اما بلاکچین هرگز در بیت‌کوین خلاصه نمی‌شود و تکنولوژی قدرتمندی است که بیت‌کوین تنها بخش کوچکی از آن است.

ما قصد داریم در مورد استفاده از بلاکچین در دیجیتال‌ مارکتینگ و فعالیت‌های مرتبط با آن بحث کنیم. اینکه بلاکچین چه تاثیری روی فعالیت‌های بازاریابی محتوا خواهد داشت؟ چگونه می‌توان استراتژی محتوای خود را با این پدیده‌ نوظهور سینک کرد؟ و به طور کلی چه باید کرد؟

تاثیرات بلاکچین در دیجیتال مارکتینگ

بلاکچین جنبه‌های مختلفی از کسب‌وکار و ارتباطات را دربرمی‌گیرد اما یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این زمینه تاثیر آن روی بانکداری و تراکنش‌های مالی است، چون دنیای آنلاین هم روی تراکنش‌های مالی پایه‌گذاری می‌شود و در حقیقت خرید هر سرویس یا محصول در دنیای آنلاین، یک تراکنش مالی محسوب می‌شود.

استفاده از بلاکچین در دیجیتال‌ مارکتینگ باعث تغییرات گسترده‌ای  خواهد شد. چگونه؟ به دو مورد از مهم‌ترین تاثیرات بلاکچین در عصر دیجیتال خواهیم پرداخت و در ادامه نحوه‌ به‌کارگیری و استفاده از آن در استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را ارائه خواهیم کرد.

تغییر در جمع‌آوری داده‌ها

در حال حاضر اکثر افراد به اینترنت دسترسی دارند، اما برای ورود به این دنیا به دو ابزار نیاز دارند یا شاید هم بتوان گفت دو دروازه ورودی دارند؛ اول ISP‌ها و دوم مرورگرهای وب.

کمپانی‌هایی که این دروازه‌ها را عرضه و مدیریت می‌کنند، تقریبا می‌توانند تمام داده‌های ما را رصد کنند؛ از چیزهایی که خریداری می‌کنیم تا وب‌سایت‌هایی که سر می‌زنیم و مقالاتی که می‌خوانیم(اخیرا داده‌هایی منتشر شده که فیس‌بوک حتی لیست تمام تماس‌های کاربران و جزئیات تماس‌ آنها را ثبت و ضبط می‌کند. حتی تماس‌های عادی تلفنی که کاربران بدون استفاده از اینترنت داشتند).

اما این داده‌ها به چه دردشان می‌خورد؟

آنها این داده‌ها را می‌فروشند. محکومیت اخیر مارک زاکربرگ هم به همین مسائل مرتبط بود که در انتخابات اخیر آمریکا داده‌های برخی شهرهای مهم آمریکا را به ترامپ فروخته بود.

رفتار شهروندان، خواسته‌ها و کمبودهای افراد این شهرها، دغدغه‌های افراد، علایق و سلایق و تمام مواردی که ترامپ در سخنرانی خود در این شهرها از آنها استفاده کرد و پیروز رقابت انتخاباتی شد. اصلا نمی‌توان حجم پولی که در این مبادله دادوستد شده است را حدس زد.

شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ به طور رسمی و یا شاید غیررسمی مشتریان این پایگاه‌های جمع‌آوری داده هستند. آنها این داده‌ها را خریداری می‌کنند و با توجه به آنها استراتژی تبلیغاتی و حتی کلماتی که باید در متن‌های تبلیغاتی استفاده شوند را شناسایی می‌کنند و بیشترین فایده را از آن می‌برند.

حتی استراتژی محتوا و فرایند بازاریابی محتوای شرکت‌هایی که مشتری این آژانس‌های تبلیغاتی هستند هم بر پایه این داده‌ها تعیین می‌شود(یعنی هر کمپانی می‌تواند به‌راحتی با این شیوه‌ها مشتری کسب کند حتی اگر خدمات و محصولاتش به‌دردنخور و بلااستفاده باشند).

بلاکچین می‌تواند راه‌حلی برای این موضوع باشد. BlockStack‌ نمونه از پیش‌آماده‌شده تحت این تکنولوژی است؛ شبکه‌ای که خودش را اینترنت جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نامگذاری کرده است.

در حقیقت بلاک‌استک شبکه‌ای است که امضای تایید‌شده‌ و معتبر بلاکچین را مدنظر قرار می‌دهد و داده‌های شخصی کاربران تنها روی سرورهای اپلیکیشن‌ها می‌مانند و هیچ واسطه‌ای نمی‌تواند این داده‌ها را جمع‌آوری کند و بفروشد.

هیچ لاگ و یا تاریخچه‌ای هم از فعالیت‌های کاربران باقی نمی‌ماند و آنها کاملا به داده‌هایی که از خودشان به جا می‌گذارند، اطمینان خاطر دارند. بلاک‌استک تنها یک نمونه است. نمونه‌های نوپای دیگری هم در حال حاضر به این حیطه ورود کرده‌اند و کم‌کم با این شیوه جمع‌آوری داده‌ها مقابله می‌کنند.

حذف MiddleMan یا واسطه

بازاریابی موتورهای جست‌وجو یا SEM‌ را نگاه کنید. وب‌سایت‌هایی هستند که از بنرهای تبلیغاتی در سایت استفاده می‌کنند. این فرایند چگونه انجام می‌شود؟ این وب‌سایت‌ها از گوگل برای پیداکردن تبلیغ‌دهنده‌ها استفاده می‌کنند، چون گوگل منبعی قابل اعتماد است که می‌توانند به‌راحتی هزینه‌های تبلیغاتی خود را از آن دریافت کنند.

نکته‌ بعدی اینکه وقتی کاربران در سیستم شبکه نمایش گوگل GDN به دنبال تبلیغ‌دهنده می‌گردند، می‌دانند که می‌توانند بنرهای تبلیغاتی باکیفیت دریافت کنند که به محتویات سایت آنها لطمه‌ زیادی وارد نمی‌کند.

تمام تراکنش‌ها هم زیرنظر گوگل انجام می‌شود و وب‌سایت‌ها بابت هر کلیک روی بنر تبلیغاتی هزینه‌ آن را دریافت می‌کنند. اینجا گوگل نقش واسطه را دارد؛ واسطه‌ بین تبلیغ‌دهنده و سایت میزبان تبلیغ. این واسطه‌ قدرتمند سود بسیار بالایی در این فرایند کسب می‌کند.

حالا با SEM به سبک بلاکچین آشنا شوید

صاحبان وب‌سایت‌ها نیازی ندارند وارد شبکه نمایش تبلیغات گوگل شوند تا با تبلیغ‌دهنده‌ها ارتباط برقرار کنند. همه‌ افراد در این سیستم معتبر و تاییدشده هستند؛ یعنی صاحب سایت می‌تواند به‌راحتی با تبلیغ‌دهنده تعامل داشته باشد.

صاحب سایت می‌تواند اطمینان حاصل کند که می‌تواند هزینه‌ خود را از تبلیغ‌دهنده بگیرد و تبلیغ‌دهنده هم مطمئن می‌شود که تبلیغ او در سایت درج خواهد شد؛ یعنی در این میان واسطه‌ای وجود نخواهد داشت.

این سیستم هم برای تبلیغ‌دهنده و هم برای سایت میزبان تبلیغ نسبت به سیستم فعلی سوددهی بیشتری دارد. در این سیستم کاربر خودش می‌تواند تبلیغ را انتخاب کند و به تبلیغ‌دهنده پیشنهاد بدهد.

[bs-quote quote=”با گسترش بلاکچین محتوا همچنان ارزشمند باقی می‌ماند، اما باید استراتژی محتوای خود را با آن تنظیم کنید. از چه نظر؟ موتورهای جست‌وجو از داده‌های بلاکچین برای تایید کیفیت کالاها و محصولات استفاده خواهند کرد. شاید سیستم کلیدواژه‌ها و سئو که در حال حاضر با آن سروکار داریم، تغییرات و تفاوت‌های گسترده‌ای داشته باشد
احتمالا کیفیت محتوا را خود خوانندگان تعیین خواهند کرد نه تعداد بک‌لینک‌ها و استفاده از کلیدواژه‌ها و…” style=”style-2″ align=”center”][/bs-quote]

چگونه از بلاکچین در دیجیتال مارکتینگ (سئو، بازاریابی محتوا و…) استفاده کنیم؟

دنیای بی‌واسطه دنیای قشنگ‌تری است. شما به اندازه‌ا‌ی می‌توانید موفق باشید که مهارت داشته باشید. دیگر واسطه‌هایی وجود ندارند که برای ثبت خدمات و یا محصولات شما هزینه‌ای از شما دریافت کنند. دیگر هزینه‌ اضافی به واسطه‌های تبلیغاتی نخواهید داد و امکان سوءاستفاده از محتوا و دارایی‌های آنلاین شما وجود ندارد.

حالا بیایید ببینیم چگونه می‌توان از بلاکچین در سئو، بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و… استفاده کرد تا همگام با این تکنولوژی گام برداریم. همیشه رویارویی با یک سیستم جدید و قواعد و قوانین جدید سخت و خطرناک است اما به شما با توجه به اصول و رویه‌های معمول روش‌هایی را یاد خواهیم داد تا سریع‌تر از این پتانسیل بالا در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

با بلاکچین اعتماد و اعتبار ایجاد کنید

در یک نمونه مطالعاتی، والمارت و آی‌بی‌ام قصد داشتند تا محصولات و فرایند فروش خود را شفاف‌تر سازند. آنها نمونه‌های خرید و واردات و رسیدها و سایر هزینه‌ها را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دادند تا هم کیفیت محصول و هم قیمت آن به مشتری اثبات شود. در حقیقت با این تکنیک و شفاف‌سازی قصد داشتند اعتماد و اعتبار کاربر را بیشتر کنند.

با بلاکچین تمام کسب‌وکارها می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. با رونق‌گرفتن بلاکچین این تکنیک دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بی‌نیاز از هر چیز دیگری اعتماد و اعتبار را به مشتری القا کند؛ چراکه تمام پرداخت‌ها و تراکنش‌ها و فعالیت‌های سیستم به طور منظم رکورد و ذخیره می‌شوند.

مشتریان به‌راحتی می‌توانند به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند و مطمئن شوند جنسی که خرید می‌کنند، چه کیفیتی دارد، از کجا تهیه شده است، اصالت و اورجینال بودن کالاها هم از این طریق مشخص می‌شود.

CSR بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند

فیس‌بوک ۵۰ میلیون دلار به سیل‌زدگان کمک کرد. گوگل در آفریقا مدرسه می‌سازد. مایکروسافت ۱۰۰ میلیون دلار به خیریه‌ها کمک کرد. این‌ خبرها را معمولا در هنگام وقوع بلایای طبیعی و مواردی از این دست زیاد می‌شنویم.

معلوم نمی‌شود که آیا تنها یک بمب خبری است و یا واقعیت دارد. در سیستم بلاکچین تمام این موارد که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها شناخته می‌شود، واضح و مستند در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرد و می‌توانند آن را رصد کنند.

برندینگ روی موج بلاکچین

وقتی کسب‌وکار شما بتواند با این سیستم کوپل شود و متد پرداختی مبتنی بر بیت‌کوین یا سایر رمزارزها را داشته باشد، در حقیقت شما به عنوان یک کسب‌وکار پیشرو و نوآور شناخته خواهید شد.

کسب‌وکارهای نوآور و خلاق در برندینگ سرعت بیشتری پیدا می‌کنند؛ نکته‌ای که دیجیتال مارکترها حتما باید به آن توجه داشته باشند.
حتی می‌توان این مورد را در استراتژی محتوا هم به کار گرفت. می‌توانید از این استراتژی برای جلب نظر کاربران و تعامل بیشتر و جذب بیشتر مشتری استفاده کنید. در دنیای امروز هر کسب‌وکاری که با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام شود، اعتبار بیشتری کسب می‌کند.

میکروخرید‌ها وارد بازار می‌شوند

با یک مثال می‌توان این موضوع را تشریح کرد. به طور مثال، اگر شما یک آلبوم موسیقی منتشر می‌کنید، می‌توانید علاوه بر اینکه کل آلبوم را یکجا به فروش برسانید، تک‌تک آهنگ‌های آلبوم را هم با قیمت کمتر برای فروش بگذارید، چون سیستم خرید بسیار راحت‌تر از قبل می‌شود.

این میکروخریدها می‌تواند به‌سادگی وارد جریان فروش شود. یا اگر از محصولات و خدمات پریمیوم دارید، می‌توانید در ازای دریافت هزینه‌ کمتر این سرویس را به صورت یک روزه، دوروزه و حتی ساعتی هم در اختیار کاربران قرار دهید. سرویس‌های ماهیانه کم کم از میان برداشته می‌شوند و کیفیت کار ملاک تشخیص خدمات خواهد بود.

در این سیستم میکروخرید کیفیت محصولات و سرویس‌ها هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به طور مثال، یک سرویس پریمیوم اگر کیفیت کافی نداشته باشد، کاربران زمان کمتری از آن استفاده می‌کنند و نیازی نیست هزینه‌ یک ماهه و یا یک‌ساله بابت آن بپردازند.

محتوا همچنان حرف اول را خواهد زد

با گسترش بلاکچین محتوا همچنان ارزشمند باقی می‌ماند، اما باید استراتژی محتوای خود را با آن تنظیم کنید. از چه نظر؟ موتورهای جست‌وجو از داده‌های بلاکچین برای تایید کیفیت کالاها و محصولات استفاده خواهند کرد. شاید سیستم کلیدواژه‌ها و سئو که در حال حاضر با آن سروکار داریم، تغییرات و تفاوت‌های گسترده‌ای داشته باشد.

احتمالا کیفیت محتوا را خود خوانندگان تعیین خواهند کرد نه تعداد بک‌لینک‌ها و استفاده از کلیدواژه‌ها (البته این در حد یک حدس است و باید دید موتورهای جست‌وجو در این چرخه چگونه سیستم خود را آپدیت و بهینه‌سازی می‌کنند، اما سیستم بلاکچین به طور کلامل این قابلیت‌های کاربرمحور را دارد)، در این صورت نظرات کیفی کاربران مبنای برنامه‌ریزی برای موتورهای جست‌وجو خواهد بود.

اجناس و کالاهای تقلبی به سرعت شناسایی می‌شود. کلاهبرداری و فیشینگ بسیار کمتر خواهد شد و محتوای اسپم کمتر خواهیم دید و بازاریابی محتوا رونق تازه‌ای خواهد گرفت. در این سیستم محتوای واقعی و قدرتمند و سودمند رتبه بهتری خواهد گرفت نه محتوایی که توسط بک‌لینک‌ها و تکنیک‌های سئو بالا آورده شده باشد.

کسب‌وکارها باید استراتژی محتوای متناسب با این نوع سیستم رتبه‌دهی داشته باشند. سیستمی برابر و منسجم برای تمام افراد و کسب‌وکارها ایجاد می‌شود تا به‌راحتی با استفاده از دانش تخصصی خود و به‌کارگیری بازاریابی محتوا بتوانند مشتری جذب کنند.

استراتژی‌های جدید بازاریابی و فروش کالا و خدمات

به این فکر کرده‌اید که با سیستم بلاکچین و رمزارزها، تخفیف‌ها، خدمات ایمیلی و سیستم‌های بازاریابی چه تغییراتی خواهند داشت؟ حتی سیستم تحویل و دریافت کالا و همچنین ارجاع کالا هم بهینه‌سازی‌ می‌شود.

می‌توان برای مشتریان وفادار جایزه و تخفیف‌های ویژه در نظر گرفت چون در این سیستم تمام افراد وریفای شده و معتبر هستند. این کار در جذب مشتری وفادار هم بسیار مثمرثمر خواهد بود.

کمپین‌های بازاریابی محتوا از طریق ایمیل راحت‌تر انجام خواهند شد چون کاربران غالبا افرادی هستند که هویت آنها کاملا احراز شده است و شما به ایمیل‌های جعلی و فیک محتوا ارسال نخواهید کرد.

مخاطب تارگت یا هدف شما در بازاریابی می‌تواند از طریق داده‌های تعاملی و متادیتا شناسایی شود و دیدگاه‌ها و نگرش‌های تازه‌ای در مورد پرسونای مخاطب و روش‌های جذب مخاطب اجرایی خواهند شد.

جمع‌بندی نهایی

آیا تمام این حرف‌ها صرفا احتمالات است و یا روزی به واقعیت می‌پیوندد؟ آیا می‌توان انتظار چنین سیستم بزرگ و قدرتمندی را داشت؟ تمام سناریوهایی که در اینجا گفته شد، صرفا بر مبنای ایده‌آل‌ها بود؛ چراکه این تکنولوژی و پروژه‌های آن فعلا در حال توسعه هستند ولی کسی به طور حتم نمی‌داند کدام جنبه‌های این تکنولوژی در دسترس خواهد بود.

اگر یک یا دو مجموعه‌ بزرگ این جنبش را به طور جدی آغاز کنند، می‌توان دقیق‌تر و با اطمینان خاطر در این حوزه تصمیم گرفت.

اما بازاریابان محتوا باید همیشه گوش به زنگ باشند تا از این جنبش عقب نمانند و بتوانند خود را با آن همگام کنند. چه در استراتژی محتوا، چه بازاریابی محتوا، چه در فروش و تبلیغات و چه در سایر جنبه‌های دنیای کسب‌وکار عقب نمانید.

۱ دیدگاه
  1. هاشمی می‌گوید

    سلام
    روی ساده سازی محتوایتان بیشتر کار کنید
    گاهی یک جمله کوتاه چند کلمه ای می تواند مفهوم یک جمله سه خطی را منتقل کند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.