رنتول بستری برای اجاره کالاها

استارتاپی برای روزهای سخت

0

در شرایط اقتصادی پیش‌آمده برای کشورمان ، شاید راهکاری که استارتاپ رنتول پیش گرفته است، هوشمندانه باشد؛ راهکاری که بستری را فراهم کرده ‌تا افراد بتوانند هر کالایی را که به آن نیاز دارند، به جای اینکه بخرند، اجاره کنند. استارتاپ رنتول توسط محمدرضا سلطانی‌فر به همراه احسان حسینی بنیانگذاری شده است.

محمدرضا سلطانی‌فر متولد ۷۴ و دانشجوی مدیریت صنعتی تهران جنوب است و می‌گوید: «من در حوزه برگزاری همایش‌های مختلف فعالیت می‌کردم و‌ طی برگزاری همایش‌ها در اغلب اوقات به اجاره اقلام و سایل مختلف نیاز داشتیم و چون هر بار حوزه همایش متفاوت بود، اقلام مورد نیاز نیز تغییر می‌کرد و من همیشه مجبور بودم چند روز ‌زمان صرف کنم تا افرادی را که اقلام مورد نیاز را اجاره می‌دادند، پیدا کنم.

از طرف دیگر هیچ مرجعی برای ارزیابی قیمت اعلام‌شده وجود نداشت و مجبور بودیم قیمت‌هایی را که تامین‌کننده اعلام می‌کرد، قبول کنیم. بر همین اساس این شرایط باعث شد که ایده راه‌اندازی استارتاپ رنتول در ذهنمان شکل بگیرد تا بستری را فراهم کنیم که افراد بتواند اقلام مورد نیاز خود را اجاره کنند.»

از چه زمانی کار خود را شروع کردید؟

ما در سال ۹۶ طراحی ایده را به اتمام رساندیم ولی در آن زمان وارد بازار نشدیم، چون فکر می‌کردیم مهم‌ترین عامل موفقیت یک استارتاپ این است که بهترین زمان را برای ورود به بازار انتخاب کند. بر همین اساس دست نگه داشتیم و بعد از شرکت در نمایشگاه اینوتکس امسال در اواخر تیرماه آماده ورود به بازار هستیم؛ چراکه با توجه به شرایط اقتصادی پیش‌آمده، بازار اجاره اقلام گرم می‌شود و به این فکر کردیم که زمان مناسبی برای ورود به بازار می‌تواند باشد.

از طرف دیگر با نوسانی که در قیمت ارز وجود دارد، اغلب نه کسی علاقه‌مند به فروش کالای خود است و نه کسی علاقه دارد کالایی را بخرد، بر همین اساس کاربرد اجاره کالاها و اقلام بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

در مورد کاری که در رنتول انجام می‌دهید، بیشتر توضیح دهید، چه کالاهایی را پوشش می‌دهید و…

ما در شروع کار سعی کردیم ‌اقلامی را برای اجاره در سایت قرار دهیم که به صورت عرفی در جامعه اجاره داده می‌شود و تقریبا ۵۰ قلم را شامل می‌شود مانند املاک، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی، حوزه‌های کسب‌وکار، برگزاری نمایشگاه‌ها، خدمات عروسی و غیره.

به عبارت بهتر، هر کالایی که متقاضی آن وجود داشته باشد و در ایران رواج داشته باشد، پوشش می‌دهیم. در حال حاضر اصناف زیادی وجود دارند که در سطح شهر این اقلام را اجاره می‌دهند و در گام اول ما قصد داریم این بخش را پوشش دهیم و با کسب‌وکارها کار کنیم و در گام‌های بعدی به حوزه اجاره توسط اشخاص وارد شویم.

کاربر چطور می‌تواند از خدمات استفاده کند؟

سایت رنتول همانند سایر سایت‌های ثبت آگهی این امکان را برای کاربران فراهم کرده ‌‌که بتوانند کالایی را که می‌خواهند اجاره دهند، ثبت کنند. تفاوتی که کار ما با سایت‌های فروش کالای دست دوم دارد، این است که فرد باید تضمین برگشت کالا را ارائه دهد.

با توجه به دستورالعملی که در نظر گرفته‌ایم، وجه تضمین می‌تواند شامل دریافت پول نقد یا چک یا مدارک شناسایی باشد. در مراحل بعدی وجه تضمین‌های بیشتری را قصد داریم اضافه کنیم تا اعتبارسنجی بهتری صورت گیرد.

در گام اول قصد داریم از احراز هویت دیجیتال استفاده کنیم تا هم اجاره‌دهنده و هم اجاره‌گیرنده احراز هویت شود. در گام دوم می‌خواهیم وارد مذاکره با بیمه شویم تا افراد بتوانند قبل از اینکه کالا را اجاره دهند، آن را بیمه کنند‌ و در گام سوم قصد داریم‌ امتیاز‌دهی کنیم و نظرسنجی انجام دهیم‌ و فکر می‌کنیم اگر این کارها را انجام دهیم، می‌توانیم ریسک اجاره‌کردن را بسیار کم کنیم و در این حوزه فرهنگ‌سازی کرده باشیم.

در رنتول چه شیوه درآمدزایی برای خود تعریف کرده‌اید؟

تا ۳ماه آینده قصد داریم خدمات را رایگان ارائه دهیم‌ و بابت هر ۱۰ آگهی، یک آگهی ویژه به کاربران هدیه می‌دهیم، ولی به طور کلی کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه آگهی خود را در صدر آگهی‌ها قرار دهند و یا آن را ویژه و تبلیغ کنند. در ادامه هم قصد داریم برای کسب‌وکارهایی که در حوزه اجاره کار می‌کنند، بسته آگهی در ماه ارائه دهیم.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را تا‌کنون پیش برده‌اید؟

تا‌کنون ۲۰ میلیون تومان در کار هزینه کردیم و در فاز بعدی هم قصد داریم تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کنیم و فکر می‌کنم به طور کلی تا ۶ماه آینده ۱۰۰میلیون تومان نیاز باشد در کار سرمایه‌گذاری کنیم.

سعی کردیم ‌اقلامی را برای اجاره در سایت قرار دهیم که به صورت عرفی در جامعه اجاره داده می‌شود مانند املاک، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی، حوزه‌های کسب‌وکار عروسی و غیره

بازار اجاره آنلاین را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید و چند رقیب شناسایی کردید؟

قوی‌ترین سایتی که قصد داشت در این حوزه کار کند، ایران‌رنتر بود ولی شیوه کار به این صورت بود که کالاها را خریداری می‌کرد و بعد برای اجاره قرار می‌داد که به دلیل هزینه‌های بالا به سمت اجاره به شرط تملیک رفت و تا جایی که می‌دانم در حال حاضر تقریبا این حوزه را کنار گذاشته ‌و در حوزه کردیت‌کارت مشغول فعالیت است. به طور کلی، بازار اجاره آنلاین بازار تقریبا بدون بازیگری است و استارتاپ‌های کمی هستند که بخواهند به صورت مارکت‌پلیس عمل کنند و بازار اجاره را به صورت جامع مانند رنتول پوشش دهند.

حجم بازار را را چقدر ارزیابی کردید؟

به صورت روزانه حدود ۵۰۰ هزار آگهی فروش ثبت می‌شود و با محاسباتی که انجام داده‌ایم، تخمین می‌زنیم سهم بازار اجاره حدود ۱۰ درصد این بازار یعنی چیزی حدود ۵۰ هزار آگهی به صورت روزانه باشد، ولی واقعیت این است که در حال حاضر ۵۰۰آگهی ثبت می‌شود و این خلأ وجود پلتفرمی برای ثبت آگهی اجاره‌ها را بیشتر نمایان می‌کند‌ و قصد داریم در ۶ ماه اول به ثبت روزی هزار آگهی برسیم.

فکر نمی‌کنید شاید یکی از علت‌هایی که باعث شده این بازار بازیگر کمتری داشته باشد، این باشد که بازار پر‌چالشی است؟
بله، فکر می‌کنم یکی از این علت‌ها همین است ولی ما با راهکارهایی که ذکر کردم، فکر می‌کنم بتوانیم از این چالش عبور کنیم.

علاوه بر این با چه چالش‌های دیگری روبه‌رو بودید؟

یکی از دلایلی که باعث شد که کار را با کسب‌وکارهای حوزه اجاره شروع کنیم این بود که هزینه بازاریابی که برای عامه مردم تخمین زده بودیم، حدود یک میلیارد تومان بود و همین باعث شده فعلا به این حوزه ورود نکنیم، در حالی که در آن ما با ۷۵میلیون مخاطب سر‌وکار داریم و در حوزه کسب‌وکار حداکثر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر وجود دارند. از طرف دیگر هنوز بین مردم فرهنگ اجاره از یکدیگر جا نیفتاده ‌و قصد داریم با ارائه راهکارها کم‌کم این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم.

 

سعی کردیم ‌اقلامی را برای اجاره در سایت قرار دهیم که به صورت عرفی در جامعه اجاره داده می‌شود مانند املاک، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی، حوزه‌های کسب‌وکار عروسی و غیره

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.