برای برندشدن عجله نکنید!

0

داشتن یک دیدگاه واقع‌بینانه در زمینه بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار ضروری است. مطمئنا یک کسب‌وکار کوچک باید مطابق با موقعیت اقتصادی خود دست به تبلیغات بزند و صرف هزینه‌های کلان در این زمینه چندان معقول به نظر نمی‌رسد. در اینجا به شش راهکار موثر که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید در زمینه بازاریابی به آن‌ها توجه داشته باشند، اشاره می‌کنیم.

۱-شناخت دقیق مخاطبان

باید این واقعیت را قبول کنید که محصولات تولیدی شما تمام مخاطبان را دربرنمی‌گیرد و مطمئنا گروه خاصی از مصرف‌کنندگان را دارید. بنابراین باید سعی کنید در قدم اول مخاطبان خود را مشخص کنید؛ به این معنا که دقیقا بدانید برای چه کسانی باید تبلیغ کنید. شناخت دقیق مخاطبان باعث می‌شود دایره مخاطبان شما محدود شود و نیازهای آن‌ها را بهتر بشناسید و درنتیجه بازاریابی موثرتری را به مرحله اجرا درآورید. مهم نیست از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید یا تبلیغات خاموش، مهم این است که در هر دو زمینه دایره مخاطبان خود را مشخص کنید. مطمئنا داشتن یک گروه محدود از مخاطبان برای شما که یک کسب‌وکار کوچک راه انداخته‌اید، مناسب‌تر است و درنتیجه فرایند تبلیغاتی شما روند مناسب‌تری را طی خواهد کرد.

۲- پیگیری تبلیغات

در فرایند تبلیغات به اقدام بسیار مهم در راستای فعالیت‌های بازاریابی «بازخورد» می‌گویند؛ به این معنا که پس از شناخت دقیق مخاطبان و ارائه تبلیغات خاص به آن‌ها، باید میزان بازخورد بازاریابی خود را بررسی کنید. این نکته بسیار مهمی است که فرایند تبلیغات با ارائه آن تمام نمی‌شود، بلکه باید موشکافانه به بررسی تاثیری که بر مخاطبان داشته پرداخت؛ چراکه این راهکار هم میزان موفقیت شما را نشان می‌دهد و هم فعالیت‌های تبلیغاتی آینده شما را شکل می‌دهد. خصوصا در دنیای امروز که تبلیغات آنلاین بخش مهمی از فرایند بازاریابی را در جهان تشکیل داده است، دریافت میزان بازخورد آگهی‌های تبلیغاتی چندان کار سختی نیست و به‌راحتی می‌توانید میزان تاثیرگذاری آن را از طریق دنبال‌کننده‌ها و نظراتی که کاربران ذیل تبلیغات مذکور می‌نویسند پی‌بگیرید. همچنین در تبلیغات خاموش نیز طراحی پرسشنامه‌ها و انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۳- بدانید که چه زمانی باید تبلیغ کنید

از آنجایی که در کسب‌وکارهای کوچک بودجه‌بندی برای بازاریابی بسیار مهم است دانستن اینکه چه زمانی بهترین موقعیت برای تبلیغ است، بسیار مهم است. با توجه به شناختی که از مخاطبان خود پیدا کرده‌اید، می‌توانید موقعیت مناسبی را که برای ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مناسب است، تخمین بزنید. ضمن اینکه اگر محصولات تولیدی شما به صورت فصلی تولید می‌شوند بهترین موقعیت تبلیغات، فصل ارائه آن‌هاست. از دیگر نکته‌هایی که در ارتباط با زمان بازاریابی باید به آن توجه کنید، شناخت رقیب‌های کاری است، خصوصا اگر رقبای برجسته‌ای دارید که قدرت تبلیغاتی بالایی دارند، بهتر است هم‌زمان با آن‌ها دست به بازاریابی نزنید.

۴- عجله‌ای برای برند شدن نداشته باشید

اگر از مشتریان خود انتظار داشته باشید در همان نگاه اول محصولات شما را از طریق طرح و رنگ و شکل آن شناسایی کنند، انتظار معقولی نیست. شما صاحب کسب‌وکاری کوچک هستید و مطمئنا نمی‌توانید مانند برندهای بزرگ و مشهور لوگوی چشم‌گیری داشته باشید که در نگاه اول همه آن را بشناسند؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم در مراحل آغازین کسب‌وکار خود به دنبال برندسازی نباشید. گذر زمان، طرح و رنگ لوگوی شما را مشخص خواهد کرد، بنابراین سعی کنید در تبلیغات اولیه خود بیشتر مشتری‌مدار باشید و آگهی‌هایی را ارائه کنید که مخاطبان را بدون توجه به نام تجاری و رنگ و شکل محصولتان جلب کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.