بازاریابی به سبک شکلات‌های رنگی ام‌اند‌امز

این شکلات در دهان شما آب می‌شود نه در دستان شما

0

هر‌چقدر اعتماد یک مشتری به یک نام تجاری بیشتر باشد، آن نام تجاری شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت، چراکه ساختن یک تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان می‌تواند یک تأثیر ماندگار را حتی در نسل‌های بعد هم رقم بزند.

شکلات‌های کوچک، دایره‌مانند و رنگارنگ ام‌اند‌امز ، یکی از محبوب‌ترین برندهای شکلات جهان به شمار می‌روند که با روکش‌های سفت و رنگی خود شناخته می‌شوند. این برند آمریکایی که در سال ۱۹۴۱ راه‌اندازی شده است، با گذشتن بیش از ۷دهه از فعالیت خود، نامی آشنا و ماندگار در صنعت شکلات‌سازی جهان به شمار‌ می‌رود.

به همین منظور در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی و برندسازی این نام تجاری را برخواهیم شمرد.

تنوع؛ یک عامل کلیدی در بازاریابی

تنوع در محصول یکی از ویژگی‌های ممتازی است که در رابطه با برند ام‌اند‌امز، به یک راهکار بازاریابی نیز تبدیل شده است، به این معنا که این نام تجاری با گسترش دایره محصولات و ایجاد تنوع در طعم و رنگ‌بندی شکلات‌های اسمارتیزی خود، دایره مخاطبان را گسترش داده است.

اگرچه این برند کار خود را با طعم شکلات‌های شیری آغاز کرده و روکش‌های سفت و رنگی را برای آن انتخاب می‌کرد، اما در سال‌های بعد با اضافه‌کردن بادام زمینی به عنوان مغز اصلی شکلات، تحول عمده‌ای را در خط تولید خود رقم زد؛ تحولی که آغازگر طیف گسترده‌ای از طعم‌های مختلف میوه‌ای و شکلات‌های تیره و سفید برای این برند شد.

همچنین جالب است بدانید که تنوع در محصولات این برند فقط در رابطه با مزه هسته‌ای آن صورت نگرفت، بلکه با تفکیک مخاطبان و جدا‌کردن شکلات‌هایی که محبوب بزرگسالان و یا کودکان هستند نیز مشتریان این برند، مورد مطالعه جدی قرار گرفتند و در نتیجه فرایند شناخت مخاطب به صورت جدی‌تری در روند بازاریابی این نام تجاری مطرح شد.

هر‌چقدر اعتماد یک مشتری به یک نام تجاری بیشتر باشد، آن نام تجاری شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت، چراکه ساختن یک تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان می‌تواند یک تأثیر ماندگار را حتی در نسل‌های بعد هم رقم بزند.

ارزان، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس

جدای از اینکه برند ام‌اند‌امز، راهکارها، برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی گوناگونی را برای خود تدارک دیده و مانند سایر برندهای مشهور، از قافله تبلیغات عقب نمی‌ماند، برخی ویژگی‌های خاص و ماندگار نیز در رابطه با این برند وجود دارند که به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عمل کرده و مخاطبان زیادی را به سوی آن جذب می‌کنند.

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های مورد نظر، ارزان‌بودن این شکلات باشد، به طوری که قیمت‌های این اسمارتیزهای رنگارنگ و خوشمزه بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه بوده و بنابراین بازار گسترده‌ای را در سراسر جهان برای آن رقم زده است.

از آنجایی که شکلات یک محصول مورد نیاز، در دسترس و کاربردی به شمار می‌رود و خاص کودکان نبوده و تقریبا در همه سنین طرفدار دارد، مقرون‌به‌صرفه‌‌بودن می‌تواند یک عامل مهم در جذب مخاطبان باشد.

از طرفی شکلات یک محصول کاربردی است و بنابراین باید در دسترس باشد، برند ام‌اند‌امز نیز با گسترش نمایندگی‌ها و مراکز فروش خود، در اکثر نقاط جهان در دسترس بوده و می‌توان گفت گسترش خط توزیع نیز از دیگر ویژگی‌های مهمی است که این نام تجاری در راستای برندسازی و فروش محصولات خود به آن توجه داشته است، به طوری که شکلات‌های ام‌اند‌امز تقریبا در سراسر جهان به فروش می‌رسند.

برندسازی از طریق مشتریان: بازاریابی دهان به دهان

هر‌چقدر اعتماد یک مشتری به یک نام تجاری بیشتر باشد، آن نام تجاری شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت، چراکه ساختن یک تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان می‌تواند یک تأثیر ماندگار را حتی در نسل‌های بعد هم رقم بزند. از این رو مشتریان می‌توانند خود، یک ابزار بازاریابی باشند، به شرطی که بتوان اعتماد آنها را جلب کرد.

یکی از راهکارهای برند ام‌اند‌امز مشارکت مشتریان و نظرخواهی از آنها نسبت به محصولات است، به طوری که در کمپین‌های مختلف و از طریق رسانه‌های متنوع امروزی با مشتریان خود یک تعامل دوسویه را شکل داده و نظرات آنها را نسبت به آینده محصولات خود جویا می‌شود.

مطمئنا هنگامی که یک مصرف‌کننده بتواند محصول مورد نظر خود را تعریف کرده و به نوعی آن را سفارش دهد و در نهایت نیز آن را دریافت کند، اعتماد بیشتری نسبت به برند مذکور پیدا خواهد کرد و در نتیجه، این امر در دراز‌مدت یک ابزار برندسازی تأثیرگذار به شمار خواهد رفت.

این فرایند بسیار شبیه به روند تبلیغات دهان به دهان است، به این معنا که اگر مشتریان یک برند از آن راضی باشند، برند مذکور بدون صرف هزینه می‌تواند تبلیغات مؤثری را برای خود داشته باشد. یک مصرف‌کننده راضی، رضایت خود را از یک نام تجاری با دوستان، آشنایان و اقوام خود به اشتراک گذاشته و از راه دهان، می‌تواند یک تبلیغ تأثیرگذار را ایجادکند.

این شکلات در دهان شما آب می‌شود نه در دستان شما

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و جالب‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی برند ام‌اند‌امز مربوط به سال‌های آغازین فعالیت این برند و همزمان با شروع جنگ جهانی دوم بوده است که شکلات‌های این نام تجاری در بین ارتش و سربازان محبوبیت زیادی پیدا کردند، زیرا روکش سفت آنها مانع از ذوب‌شدن این شکلات‌ها شده و فقط در دهان مصرف‌کننده آب می‌شدند.

بنابراین در آن سال‌ها، این اسمارتیزهای رنگارنگ خاصیت کاربردی زیادی پیدا کرده بودند و ارتش آمریکا یکی از مهم‌ترین مشتریان انحصاری این نام تجاری به شمار می‌رفت.

اما اتفاقی که در سال‌ها و دهه‌های بعد افتاد، این بود که شعار «در دهان آب می‌شود، نه در دستان» به عنوان یک شاخصه بارز و کلیدی برای این نام تجاری شناخته شده و تا‌کنون نیز محبوبیت خود را حفظ کرده است؛ به طوری که در بسیاری از کمپین‌های بازاریابی این برند که در فضای مدرن و از طریق رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند نیز این شعار به عنوان یک شعار نوستالژیک و ماندگار در رابطه با  شکلات‌های ام‌اند‌امز کاربرد داشته و برای مخاطبان امروزی این نام تجاری آشنا‌ست.

ام‌اند‌امز ، مادران را فراموش نکرده است

شاید بتوان گفت نام تجاری ام‌اند‌امز در عین حال که مخاطبان خود را در سطح جهانی در نظر گرفته و برای همه گروه‌های سنی شامل بزرگسالان و کودکان محصولات خود را ارائه می‌دهد، به گروه جنسیتی مادران نیز توجه ویژه‌ای مبذول داشته است؛ به طوری که بسیاری از کمپین‌های بازاریابی و طرح‌های تبلیغاتی این برند، مادران را به عنوان یکی از گروه‌های بزرگ مصرف‌کننده در نظر گرفته‌اند.

این روند که خصوصا از طریق رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌شود، مادران جوانی را نشانه می‌گیرد که به تغذیه کودکان خود اهمیت داده و مایل هستند که در این زمینه نظرات خود را ابزار کنند که این روند نیز به مشارکت مخاطبان و تعیین محصولاتی که مورد پسند آنهاست، کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.