رونمایی از سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن کراد

اولین كارگزار رسمی سامانه ملی تامین مالی و سرمایه‌گذاری کشور

0

در پی انعقاد تفاهمنامه همکاری گروه پیشگامان کارآفرینی کارن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور پیاده‌سازی سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری ملی، مراسم رونمایی از سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن کراد به عنوان اولین کارگزار تامین مالی و سرمایه‌گذاری کشور روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه۹۷ برگزار شد.

«علیرضا دلیری» معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «امیر هامونی» مدیر‌عامل شرکت فرابورس ایران، «علی ناظمی» معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین جمعی از مدیران عامل و ارشد صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان سرمایه‌گذاری زیست‌بوم کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم حضور داشتند.

‌دلیری خاطرنشان کرد: «در بین شکل‌دادن این فعالیت‌ها، شاهد بودیم که بزرگ‌ترین معضلی که مانع ارتباط‌‌گیری این گروه‌ها با یکدیگر می‌شود، کمبود یک پلتفرم ارتباطی است. در ابتدا انتظار می‌رفت معاونت علمی به‌عنوان دولت این ارتباط را برقرار کند، اما در معاونت علمی این نگاه دولتی کمرنگ است و کارها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

کارگزاران این حوزه همه از بخش خصوصی هستند و یکی از دلایل مهم موفقیت معاونت علمی همین بستر اعتماد به جوانان و بخش خصوصی با تجربه در این زمینه است.»

به گفته وی، «سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری می‌تواند امکانی را فراهم کند تا تمامی شتاب‌دهنده‌های کشور که ‌روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده و آنها را به مراحلی رسانده‌اند که وارد بازار شوند، اطلاعات و خروجی شتاب‌دهنده خود را در این سامانه‌ وارد کنند.

کارن کراد

شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری یا مراکز رشد هستند، بزرگ‌شده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند از این راه بتوانند طرح خود را معرفی کنند. مجموعه‌های مراکز نوآوری که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شکل‌گرفته و استارتاپ‌های دانشجویی در آن فعالیت می‌کنند، برای ورود به بازار و تأمین مالی ایده‌های خود را در این سامانه ثبت کنند.

حتی استارتاپ‌هایی که با هیچ‌کدام از این مراکز ارتباطی ندارند و طرح‌های جذاب و مفیدی برای اقتصاد کشور دارند، از این طریق می‌توانند تأمین مالی داشته باشند.»

برای اولین‌بار در کشور، در این سامانه از ابزار تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ)  مبتنی بر مدل مشارکت استفاده شده است

سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن کراد

‌هامونی در این مراسم با بیان اینکه شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیانی که مراحل ابتدایی رشد را پشت سر گذاشته‌اند و چشم‌انداز روشنی را از سودآوری ارائه کرده‌اند، می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و از طریق عرضه اولیه بخشی از سهام خود را به عموم مردم عرضه کنند، گفت: «این در حالی است که در مراحل ابتدایی رشد این شرکت‌ها و در مرحله خلق ایده نیز بازار سرمایه دارای سازوکارها و ظرفیت‌هایی است که شرایط تامین مالی را برای اشکال مختلف نوآوری فراهم ‌کند.»‌
مدیرعامل فرابورس به دستورالعمل تامین مالی جمعی (Crowdfunding) توسط شورای عالی مصوب شده که عملیاتی‌شدن آن در بستر بازار سرمایه نقش پررنگی در تجهیز منابع برای ایده‌ها، نوآوری‌ها، کسب‌و‌کارهای نوپا و استارتاپ‌ها دارد اشاره کرد.

وی افزود: «اخیرا کارگروه ارزیابی برای بررسی درخواست متقاضیان راه‌اندازی سکوهای تامین مالی جمعی تشکیل شده ‌و سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن (KarenCrowd) که امروز شاهد رونمایی از آن در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هستیم، یکی از قوی‌ترین پلتفرم‌ها در زمینه کراودفاندینگ است که پس از بررسی در کارگروه ارزیابی و اخذ مجوزهای لازم در بستر بازار سرمایه شروع به کار می‌کند.»

بدین ترتیب سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد‌ به عنوان اولین کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش تامین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر طرح‌های دانش‌بنیان برای کسب‌و‌کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) فعالیت خود را آغاز کرد.

سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن کراد بستری برای ارتباط کسب‌و‌کارهای نوپا، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، مشاوران کسب‌و‌کار و شرکت‌های همکار با استارتاپ‌ها خواهد بود.
گفتنی است برای اولین‌بار در کشور، در این سامانه از ابزار تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ) مبتنی بر مدل مشارکت استفاده شده است که موجب خلق فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار‌های خرد ‌روی کسب‌و‌کارهای استارتاپی، دانش‌بنیان، خلاق و فناور پس از اخذ مجوز‌های لازم می‌شود.

از دیگر امکانات  سامانه کارن کراد می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های تخصصی حقوقی و مالی و ارتباط استارتاپ‌ها با مشاوران متخصص در سراسر کشور اشاره کرد. همچنین این سامانه با ارزیابی‌های دقیق کسب‌و‌کارها به همراه برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه سرمایه‌گذاری (به صورت آنلاین و حضوری) به تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.