آشنایی با اکوسیستم فناوری اسکاتلند

0

اسکاتلند بهترین برنامه‌ها را در دنیا برای پشتیبانی از رشد شرکت‌های فناوری در مراحل اولیه دارد اما از نظر تشویق کسب‌وکارها به توسعه هنوز در مرحله رشد به سر می‌برد. آلیسدیر گان کسب‌وکار فریم‌وایر را در سال ۲۰۱۶ در اسکاتلند بنیانگذاری کرد تا درباره فناوری و توسعه خدمات دیداری به شرکت‌ها در مراحل اولیه و نهادهای دولتی مشاوره ارائه دهد.

او یکی از برندگان جایزه استارتاپ فناوری اسکاتلند بوده است. او جایزه اکوسیستم را در رویداد ادینبورگ دریافت کرد که هدف آن تاکید روی اکوسیستم فناوری اسکاتلند بود.

فریم‌وایر از توسعه راهبردی، طراحی خدمات و رشد بازار برای سازمان‌های فناوری پشتیبانی می‌کند. گان می‌گوید: فریم‌وایر نسبتا جدید است و ۲سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

گان می‌گوید: «قبل از آن، من با چندین سازمان کار می‌کردم که در آنجا به بخش فناوری در اسکاتلند از جانب سازمان‌های اقتصادی مشاوره تخصصی ارائه می‌دادم. از سال ۲۰۰۳، من به بخش استارتاپ فناوری مشاوره ارائه می‌دادم تا در رشد شرکت‌ها در سطح محلی و بین‌المللی از آنها پشتیبانی کنم.»  او معتقد است که اکوسیستم فناوری اسکاتلند در مرحله بین‌المللی و از نظر چیزی که ارائه می‌دهد، بهترین است.

گان می‌گوید: «من بخش‌های فناوری در سایر کشورها را بررسی کردم و معتقد هستم که اسکاتلند بهترین برنامه پشتیبانی را برای کمک به رشد شرکت‌ها در مراحل اولیه دارد. وقتی شما به طور جمعی اکوسیستم را کنار هم جمع می‌کنید؛ اکوسیستمی که شامل مراکز نوآوری، ساختارهای کمک مالی، رویدادها، کنفرانس‌ها و آموزش می‌شود؛ این یکی از بهترین اکوسیستم‌های جمعی و متصل فعلی است.»

اکوسیستم فناوری اسکاتلند یک‌شبه به وجود نیامده

او می‌گوید اکوسیستم فناوری اسکاتلند یک‌شبه به وجود نیامده، اما از زمانی که او برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ به این بخش پیوسته، بسیار رشد کرده است.سپس او بخشی از تیم مدیریت مرکز نوآوری پارک هیلینگتون در گلاسکو بوده است وقتی تعداد کمی فضای انکوباتوری در اسکاتلند وجود داشت. گان می‌گوید که زمان می‌برد تا شرکت‌ها رشد کنند و کسب‌وکار خود را پیش برند.

«اکنون ما در حال توسعه هستیم. این به تعداد شرکت‌هایی مربوط است که ما در حال حاضر در آن فضا داریم و در حال رشد است. باید بگویم که ما در فاز توسعه هستیم.» با اینکه اکوسیستم فناوری اسکاتلند ممکن است به اندازه لندن توسعه نیافته باشد، برای مثال، وقتی صحبت از پشتیبانی می‌شود، گان اشاره می‌کند که تعدادی شرکت وجود دارند که به آرامی در حال رشد هستند و نباید آنها را نادیده گرفت.»

با تعداد روزافزون برنامه‌ها و جوایز در اکوسیستم فناوری اسکاتلند برای استارتاپ‌های فناوری، کسب‌وکارهایی مانند فریم‌وایر می‌توانند به تازه‌واردان کمک کنند تا بازار را بررسی و از آنها حمایت کنند.گان می‌گوید: «افرادی مانند من به شرکت‌ها مشاوره ارائه می‌دهند و از آنها پشتیبانی می‌کنند؛ ما کاملا آگاه هستیم که در مراحل مختلف یک کسب‌وکار چه چیزهایی مناسب است.

من لزوما درباره کمک‌های مالی صحبت نمی‌کنم بلکه درباره ارتباطات در بازار که مهم هستند صحبت می‌کنم و اینکه باید به چه کسانی اعتماد کرد.» گان معتقد است که بازار با چالش‌ها و فرصت‌هایی از نظر نیاز به یک سطح عمیق‌تری از تخصص مواجه می‌شود تا با فناوری‌های جدید از قبیل حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، روبات و فناوری کوانتوم خود را تطبیق دهد.

یکی از چالش‌های مهم آموزش مهارت‌ها به تیم‌هاست و به تخصص نیروی انسانی مربوط می‌شود. شرکت‌ها باید از نزدیک با دانشگاه‌ها همکاری کنند تا سطح تخصص بین افراد بالا رود. یکی از فرصت‌ها برای بخش فناوری ماست تا از نزدیک‌تر با دانشگاه‌ها کار کنیم و دانشگاه‌ها نیز به شرکت‌ها نزدیک‌تر شوند.گان می‌گوید این حوزه‌ای است که در آن فریم‌وایر می‌تواند به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک کند تا با مسیر فناوری آشنا شوند.

او توضیح می‌دهد: «چیزی که من در سال ۲۰۱۶ به آن پی بردم، این بود که بازار به مشاوره مستقل نیاز داشت و من این فرصت را داشتم که آن را توسعه دهم و ارزش‌آفرینی کنم. من به دنبال توسعه کسب‌وکار خود بودم، اما این کاملا به فرصت‌ها بستگی دارد. اگر فرصت‌ها وجود داشته باشند، کسب‌وکار من توسعه خواهد یافت و هر سال رشد خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.