اینترنت گوش‌ها؛ خانه‌ گوش‌به‌فرمان شماست!

خبرهایی جدید از خانه‌های هوشمند در راه است

0

خانه‌ها در سال‌های اخیر با سرعت زیادی به سمت هوشمند‌شدن می‌روند اما نسل بعدی از خانه‌های هوشمند ممکن است چیزی را ارائه دهد که دانشمندان به آن «اینترنت گوش‌ها» می‌گویند.

خانه هوشمند در دنیای امروز شامل لوازم خانگی، سیستم‌های سرگرمی، دوربین‌های امنیتی‌ و روشنایی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش که به همدیگر و به اینترنت متصل هستند، می‌شود. می‌توان از راه دور و از طریق کامپیوتر یا اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند به آنها دسترسی داشت و آنها را کنترل کرد.

به فناوری اتصال بینابینی ساختمان‌های دولتی، صنعتی یا تجاری و حتی کل جوامع، اینترنت اشیا گفته می‌شود. اما تعدادی از اساتید علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشکده مهندسی کیس روی مجموعه جدیدی از حسگرها کار می‌کنند. این سیستم نه تنها لرزش‌ها، صداها و حتی سایر حرکات مربوط به افراد و حیوانات را در یک ساختمان تشخیص می‌دهد بلکه هر گونه تغییر کوچک در میدان الکتریکی محیط را نیز متوجه می‌شود.

در حالی‌که هنوز یک دهه از پیشرفت این فناوری‌ها می‌گذرد، خانه آینده ممکن است به ساختمانی تبدیل شود که فقط با چند حسگر مخفی و کوچک داخل دیوار و کف زمین و بدون نیاز به دوربین‌ با فعالیت‌های شما منطبق شود.

ساختمانی که گوش می‌دهد

مینگ-چون هوانگ، استادیار در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق، می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم ساختمانی بسازیم که می‌تواند به انسان گوش دهد. ما از اصولی شبیه به عملکرد و قابلیت‌های گوش انسان استفاده می‌کنیم که در آن لرزش‌ها بررسی شده و الگوریتم‌هایی ساخته می‌شود تا حرکات خاص شما شناسایی شوند. به همین دلیل است نام آن را «اینترنت گوش‌ها» گذاشته‌ایم.»

هوانگ مسئول تحقیقات درباره پیگیری حرکات انسان است و سومیاجیت ماندال و شرودر روی لرزش‌ها و تغییرات در میدان الکتریکی موجود که در اثر حضور انسان‌ها یا حیوانات خانگی ایجاد می‌شوند، تمرکز دارند. ماندال می‌گوید: «در واقع یک میدان الکتریکی ۶۰ هرتزی همواره در اطراف ما وجود دارد و از آنجا که افراد رسانا هستند، فقط کمی میدان را کوتاه می‌کنند. بنابراین با اندازه‌گیری اختلال در این میدان، ما می‌توانیم حضور آنها یا حتی نفس کشیدن آنها را تشخیص دهیم حتی زمانی که هیچ لرزش مربوط به صدا وجود نداشته باشد.»

ساختمان‌های هوشمند از اصولی شبیه به عملکرد گوش انسان استفاده و در آن لرزش‌های ساختمان بررسی‌می‌شود

هوانگ و ماندال جزئیات تحقیق خود را در ماه اکتبر در کنفرانسی که در هند برگزار شد، منتشر کردند. یک نسخه کامل‌تر از نتایج آنها در مجله علمی IEEE در سال آینده منتشر خواهد شد.

به علاوه آنها این فناوری را در اتاق‌های کنفرانس در دپارتمان مهندسی برق و در آزمایشگاه اسمارت لیوینگ آزمایش کردند. ماندال می‌گوید که آنها از ۴حسگر کوچک در دیوار و کف اتاق استفاده کرده‌اند. به دلایل حفظ حریم خصوصی، ماندال می‌گوید که این سیستم نمی‌تواند افراد را شناسایی کند.

آنها انتظار دارند که این سیستم مزایای بسیاری داشته باشد. هوانگ می‌گوید: «اولین مزیت صرفه‌جویی در انرژی برای ساختمان‌ها به ویژه در روشنایی و گرمایش خواهد بود زیرا این سیستم‌ها خود را با نحوه حرکت انسان‌ها از یک اتاق به سایر اتاق‌ها وفق می‌دهند و تخصیص انرژی آنها مقرون‌به‌صرفه‌تر است.»

یکی دیگر از مزایای آن می‌تواند قابلیت پیگیری و اندازه‌گیری یکپارچگی و امنیت ساختار ساختمان باشد که‌ هنگام وقوع زلزله یا طوفان بسیار اهمیت دارد.

هوانگ می‌گوید: «تا جایی‌که ما اطلاع داریم هنوز چنین امکاناتی ارائه نشده است اما می‌دانیم که انسان‌ها یک بار پویا در ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند. با همکاری افراد ما سعی داریم پیش‌بینی کنیم که آیا به دلیل افزایش وزن یا بار بر اساس تعداد افراد در یک اتاق یا نحوه توزیع آنها در یک اتاق، به ساختمان آسیب خواهد رسید یا خیر.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.