«ایران ساخت» تجلی باور و دانش ملی

0

نخستین جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت»، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صداوسیما، شهرداری تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز ملی فضای مجازی، خانه هنرمندان و … از  ۱۶ تا ۱۸ دی ماه امسال در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

جامعه‌ای که خودباوری به الگوی فرهنگی‌اش بدل شود و ایمان به داشته‌هایش در بطن جامعه جاری باشد، چنین جامعه‌ای هرگز وابسته و ناتوان نخواهد بود. با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورهای توسعه‌یافته می‌بینیم که رمز موفقیت آنها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و علمی فقط در ایمان آنها به توانمندی‌های ملی کشورشان خلاصه می‌شود.

جشنواره «ایران ساخت» با آگاهی از این دغدغه‌های فرهنگی، تلاش کرد که در طی سه روز برگزاری این رویداد ملی، چشمه کوچکی از توانمندی‌های فعالان عرصه دانش‌بنیان را به عموم مردم نشان بدهد تا قدر داشته‌هایمان را بدانیم و یاد بگیریم که چطور از تولیدات داخلی و محصولات دانش‌بنیان کشور حمایت کنیم و با بهره‌مندی از رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگی مختلف، تبلیغ موثر و کارآمدی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

  •  فناوری ایرانی؛ کسب‌و‌کار ایرانی

جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با شعار «فناوری ایرانی؛ کسب‌و‌کار ایرانی» برگزار شد و جریان‌سازی در حمایت از تولید ساخت داخل و دانش‌بنیان، مهم‌ترین هدفی بود که این جشنواره دنبال کرد. دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور‌ در پیامی که به مناسبت افتتاح این جشنواره منتشر شد، تاکید کرد: «فرهنگ علم و فناوری، موهبت والایی است. چرخ‌های این سیستم است. اگر به اندازه و در مسیر باشد، راه فردا را بی‌دردسر در می‌نوردد. تا می‌توانیم باید توشه‌مان را از آن پر کنیم. فرهنگ‌مان را اگر درست کنیم، چیزهای دیگر، درست‌شده هستند. البته، بازآفرینی خرد فرهنگی اولویت ماست؛ خردی که پشتوانه تاریخی دارد. تاریخ ما حرف‌های بسیار دارد. خردمندانه باید از گذشته‌های‌مان درس بگیریم؛ از شیرینی‌هایش، از تلخی‌هایش، از پیروزی‌هایش، از شکست‌هایش. کارآفرینی ما، آنگاه ایرانی و خودی و موفق است که به تاریخ خودمان تکیه کنیم و فرهنگ خردمندانه گسترش علم و فناوری را عظمت ببخشیم… جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» گامی تاثیرگذار در راستای فرهنگ‌سازی و آشناسازی عموم جامعه با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشورمان است و در کنار سایر اقدامات موثر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل به رویدادی به‌یادماندنی شده است، چرا که این جشنواره با ایجاد تحرک در جامعه و توجه به محصولات ساخت ایران، مسیر حرکت رو به جلو و پیشرفت را سرعت ببخشد.

ایجاد زیست بوم و فرهنگ کارآفرینی در کشور، با خودباوری‌ آغاز می‌شود، با آن ادامه می‌یابد‌ و پایانش نیز با همان است. همه ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا ساز خودباوری در داخل کشور، ناکوک است. چرا؟ نگاه فرهنگی‌مان اگر نسبت به خودمان خوب شود، خودمان هم خوب می شویم. کسب و‌کارمان هم سکه می شود.»

پرویز کرمی، دبیر‌کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» هم توضیح داد که این رویداد با هدف جریان‌سازی در حمایت از تولیدات ساخت داخل و دانش‌بنیان و جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و نفی واردات غیرضروری برگزار شد.

بهره‌گیری از هنر در فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به منظور دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور از دیگر اهداف این جشنواره ملی بود که کرمی به آن اشاره دارد.

به گفته کرمی، این جشنواره به منظور پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی، لزوم ایجاد جریان‌سازی، تحول فرهنگی، حركت به سوی توسعه پایدار علم و فناوری، حمایت از تولید ساخت داخل و تبدیل به ارزش کردن برندهای ایرانی در چارچوب اقتصاد دانش‌بنیان، برگزار شد. مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ایجاد هم‌افزایی بین توسعه علم و فناوری و حمایت از تولیدات ساخت داخل، معرفی کسب‌و‌کارهای نوین و دانش‌بنیان و همچنین کمک به برندسازی و تقویت برندهای ایرانی از طریق تقویت ارتباط بین فعالان حوزه فرهنگ و  هنر با فعالان اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌‌سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج اقتصاد مقاومتی را از دیگر اهداف این رویداد مهم علمی و فناوری کشور برشمرد.

تقدیر از هنرمندان فعال در عرصه علم و فناوری، تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه‌های مرتبط با حوزه کارآفرینی و كمك به انتشار و عرضه آثار هنری خلاق و کاربردی با موضوعات مرتبط با علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان هم از دیگر اهداف این جشنواره اعلام شد.

  •  جزئیاتی از بخش‌های جذاب این جشنواره ملی

رشته‌های حاضر در این جشنواره در بخش‌های مختلفی طبقه‌بندی شده بود. رقابت در بخش مکتوب (ادبیات) شامل روایت مستند و تک‌نگاشت، شعر، جملات نغز و همچنین بخش هنرهای تجسمی، عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی) و بسته‌بندی از محورهای اصلی رقابت در این جشنواره فرهنگی و علمی اعلام شد. بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری شامل فیلم مستند، پویانمایی، نماهنگ و برنامه‌های تلویزیونی همچون تولیدات گفت‌وگومحور، مجلات تصویری و برنامه‌های رادیویی، پادکست، کلیپ، تیزر و همچنین رسانه‌های نوین شامل شبکه‌های اجتماعی مجازی، سایت، وبلاگ، نرم‌افزارهای تلفن همراه و چندرسانه‌ای‌ها و بخش ایده‌های نو هم از دیگر بخش‌های جذاب این جشنواره بود.

همایش‌های فرهنگی  و هنری در بخش‌های مختلف جشنواره، برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت خلق اثر هنری با موضوعات مرتبط با جشنواره، برپایی نمایشگاه آثار هنری راه‌یافته به مسابقه در هر بخش و نشست شعرخوانی برای ۳۰ اثر ادبی، دو بخش شعر طنز، اجرای زنده برخی ‌هنرهای تصویری در جشنواره (‌تصویرسازی) و برگزاری ماراتن تولید محتوای راهبردی و کاربردی در عرصه‌های مختلف از جمله محتوای دیجیتال هم در این جشنواره اجرا شد.

این رویداد به صورت رقابتی و در دو سطح حرفه‌ای و مردمی برگزار شد و برگزیدگان در این دو سطح به صورت جداگانه معرفی و تقدیر شدند. انتخاب و داوری آثار توسط گروه پنج نفره تخصصی در هر بخش انجام شد که در مرحله دوم، سه نفر شامل نفرات اول تا سوم در دو سطح حرفه‌ای و مردمی از سوی هیات داوران به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی شدند. جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی، معرفی کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان، نمایش پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری ایرانی، حمایت از محصولات تولیدات ساخت داخل– ایرانی ایرانی بخر، نفی واردات بی‌رویه و غیر‌ضروری، معرفی و نمایش دستاوردهای فناوری و نوآوری در استان‌ها و بخش‌ها و اقتصاد مقاومتی از جمله مهم‌ترین محورهای تولید آثار در این جشنواره رقابتی بود. 

  •  ایران ساخت با «دگرخند» افتتاح شد

جشنواره ملی فرهنگری و هنری «ایران ساخت» با برنامه شب شعر «دگرخند» و حضور شعرای منتخب و طنزپردازان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان، کار خود را آغاز کرد. همزمان با آیین گشایش جشنواره «ایران ساخت» برنامه شب شعر با حضور شعرای منتخب و طنزپردازان برگزار شد. در این برنامه شعر‌خوانی با عنوان «ایران ساخت» شاعران آثار مرتبط با این حوزه را خواندند. البته برگزیدگان بخش ادبیات جشنواره در این برنامه حضور داشته و آثار خود را قرائت کردند. همچنین اعضای هیات داوران این بخش متشکل از امید مهدی‌نژاد، اسماعیل امینی، عباس احمدی و دبیر بخش تخصصی ادبیات ناصر فیض در این برنامه حضور داشتند.

بر اساس این گزارش از شاعران کشور همچون علی سلیمانی، محمدجواد شاهمرادی و محمدحسین مهدویان برای حضور در برنامه دعوت شده بود. علاوه بر این برای پربارتر شدن هر چه بیشتر این نشست، برنامه تخصصی حوزه ادبیات و شعر حوزه هنری با عنوان «دگر خند» این دوره خود را در دل شب شعر ایران ساخت برگزار کردند. همچنین پخش موسیقی زنده نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود. شب شعر «ایران ساخت» با حضور و شعرخوانی شعرای منتخب این رویداد در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد که ورود عموم در این برنامه آزاد بود.

  •  اکران ۵ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند در جشنواره «ایران‌ساخت»

۵ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند در مدت برگزاری جشنواره «ایران ساخت» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان به نمایش در آمد. همزمان با شروع جشنواره «ایران ساخت»،  نمایش آثار این جشنواره نیز در خانه هنرمندان ایران آغاز شد. بر این اساس ۵فیلم کوتاه در طول برگزاری جشنواره در تالار شهناز خانه هنرمندان به نمایش درآمد. «گورمردها» نام فیلم کوتاهی به کارگردانی علی مردمی است که روایتگر داستان پیرمردی روضه‌خوان در یک قبرستان است که به اکران درآمد. همچنین فیلم کوتاه «عوارض خروج» ‌به کارگردانی محمد نجاریان به نمایش در‌آمد. در این فیلم داستان پسری روایت می‌شود که از انجام کارهای تکراری خسته شده است. «آب یخ» عنوان فیلم کوتاه دیگری است که به کارگردانی جلال ساعد‌پناه داستان یک پیرمرد یخ فروش را روایت می‌کند. همچنین «جهیزیه» ‌فیلم کوتاه دیگری است به کارگردانی محسن غلامزاده‌ که به نمایش درآمد. در همین روز فیلم کوتاه «من قدیمی هستم» کار عادل تبریزی نیز در تالار شهناز به نمایش در آمد که داستان آن در رابطه با معلمی روستایی است که برای تدریس ادبیات وارد مدرسه‌ای در شهر می‌شود.

فیلم بلند «قهرمان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت نیز در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. این فیلم روایتگر داستان مردی است که در کارخانه‌ای مشغول کار است. کارخانه در معرض تعطیلی قرار دارد و بچه‌های آن به فعالیت‌هایی در رابطه با قاچاق کالا می‌پردازند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.