استک اورفلو، پاتوق توسعه‌دهندگان

0

استک اورفلو (Stack Overflow) وبگاه پرسش و پاسخی در بازه گسترده‌ای از مباحث برنامه‌نویسی رایانه است که در سال ۲۰۰۸ توسط جف اتوود و جویل اسپولسکی ایجاد شد. طبق آمار الکسا این وبگاه از سایت‌های پربازدید در ایران است. طبق آمار الکسا پس از ایالات متحده آمریکا (۹/۱۹ درصد)، هند (۴/۱۳ درصد)، چین (۲/۱۳ درصد) و ژاپن (۹/۵درصد)کشورهای بازدید‌کننده از این وبگاه هستند. این وبگاه با انجام پیمایش‌های سالیانه اطلاعات تشریحی از مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و مقایسه استعدادهای برنامه‌نویسی کشورها عرضه می‌کند.

نام این وبگاه از طریق رأی‌گیری در آوریل سال ۲۰۰۸ توسط خوانندگان کودینگ هارر انتخاب شده است. این وبگاه دارای پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره موضوعات مختلف و گسترده در حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر است.
این وبگاه به عنوان یک پلتفرم برای کاربران عمل می‌کند تا آنها بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کرده و به پرسش‌ها پاسخ دهند‌ و از طریق عضویت و مشارکت فعال، به پرسش‌ها و پاسخ‌ها رأی‌ داده و آنها را به گونه‌ای شبیه به آنچه در ویکی یا دیگ صورت می‌گیرد، ویرایش کنند. کاربران استک اورفلو می‌توانند امتیاز جمع کنند؛ برای مثال، به فرد ۱۰ امتیاز برای دریافت یک رأی به خاطر پاسخ به یک پرسش و ۵ امتیاز برای دریافت رأی به خاطر طرح یک پرسش داده می‌شود و می‌تواند برای مشارکت‌های ارزشمند خود نیز بسته‌هایی را دریافت کند. اگر امتیاز آنها به یک حد نصاب برسد، می‌توانند قابلیت‌های جدید این وبگاه را استفاده کنند مانند امکان رأی‌دهی، نظردهی‌ و حتی ویرایش مطالب ارسالی سایر افراد. تمام محتوای ایجاد شده توسط کاربر مجوز خواهند داشت.

بستن پرسش‌ها وجه تمایز اصلی این خدمات با خدمات یاهو! انسرز و روشی برای جلوگیری از طرح پرسش‌هایی با کیفیت پایین است. این مکانیسم از سال ۲۰۱۳ مورد استفاده قرار گرفت. پرسش‌ها پس از قرار‌گرفتن در صف انتظار ویرایش می‌شدند.

پ. جف آتوود در سال ۲۰۱۰ اظهار کرد که پرسش‌های تکراری یک مشکل به شمار نمی‌روند بلکه اگر این پرسش‌ها با قرار گرفتن کلیدواژه‌های تکراری مربوطه در موتورهای جست‌وجو باعث افزایش ترافیک در سایت شوند، یک مزیت هستند.

از آوریل سال ۲۰۱۴ استک اورفلو بیش از ۴ میلیون کاربر ثبت شده داشته ‌و در اواخر آگوست ۲۰۱۵، ۱۰ میلیون پرسش در آن طرح شده است. بر اساس نوع تگ‌های مشخص‌شده برای پرسش‌ها، ۸ موضوع برتر در سایت عبارتند از: جاوا، جاوا اسکریپت، سی‌پلاس، پی‌اچ‌پی، اندروید، جی‌کیوری، فیتون، و اچ‌تی‌ام‌ال.

خدمات این استارتاپ یک بخش مشاغل دارد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند فرصت‌های بعدی خود را پیدا کنند. برای کارفرمایان نیز ابزارهایی را ارائه می‌دهد تا بتوانند کسب‌و‌کار خود را برندسازی کرده، افتتاحیه کسب‌و‌کارشان را در سایت تبلیغ کنند‌ و از پایگاه داده توسعه‌دهندگان استک اورفلو که می‌توان با آنها تماس گرفت، نامزدهایی را انتخاب کنند.

این وبگاه در سال ۲۰۰۷ توسط جف آتوود و جوئل اسپولسکی به وجود آمد. در ۳۱ جولای ۲۰۰۸، جف دعوتنامه‌هایی را ارسال کرده و مشترکان خود را تشویق کرد تا در نسخه بتای خصوصی وبگاه جدیدش شرکت کنند. در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸، اعلام شد که نسخه بتای عمومی در حال اجراست و عموم مردم می‌توانند از آن برای جست‌وجوی کمک در خصوص مسائل مربوط به برنامه‌نویسی استفاده کنند. طراحی لوگوی استک اورفلو از طریق یک روند رأی‌گیری انتخاب شد.

در ۳ مه ۲۰۱۰، اعلام شد که این شرکت ۶ میلیون دلار سرمایه از گروهی از سرمایه‌گذاران دریافت کرده است. با اولین عرضه در ۲۱ جولای ۲۰۱۷، مرورگر وب بریو این شرکت را به عنوان یکی از موتورهای جست‌وجوی پیش‌فرض خود قرار داد.

استک اورفلو فقط پرسش‌هایی درباره برنامه‌نویسی را که کاملا روی یک مشکل خاص متمرکز هستند، می‌پذیرد. پرسش‌ها با ماهیت گسترده‌تر، یا پرسش‌هایی که پاسخ‌ آنها نیز مورد سوال است، معمولا توسط کاربران سایت رد شده و علامت «بسته» برای آنها در نظر گرفته می‌شود. یک سایت به نشانی softwareengineering.stackexchange.com نیز به عنوان مکانی برای پرسش‌ و پاسخ‌های گسترده‌تر برای مثال سوال‌هایی درباره توسعه نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است.

در آوریل ۲۰۰۹، استک اکسچنج یک سیاست «تعلیق زمان‌بندی‌شده» را اجرا کرد تا فعالیت کاربرانی را متوقف کند که یا «تلاشی برای یادگیری قوانین و بهبود نمی‌کنند» یا «رفتارهای مخرب» دارند. این تعلیق با دادن امتیاز «۱» به طور موقت به کاربر و توضیحاتی در صفحه پروفایل او که نشان‌دهنده این تعلیق بود، همراه شد.

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۳ مشخص شد که ۷۵درصد از کاربران فقط یک پرسش مطرح کرده‌اند‌ و ۶۵درصد فقط به یک سوال پاسخ داده‌اند‌ و فقط ۸درصد کاربران به بیش از ۵ پرسش پاسخ داده‌اند. از سال ۲۰۱۱، به ۹۲درصد از پرسش‌ها در یک بازه زمانی ۱۱ دقیقه‌ای پاسخ داده شده است. از سال ۲۰۱۳، این شرکت به طور خودکار پرسش‌هایی را که در یک بازه زمانی مشخص پاسخی دریافت نکرده بودند، حذف می‌کرد.

از آگوست سال ۲۰۱۲، ۴۳۳هزار نفر از ۱٫۳ میلیون کاربر ثبت‌شده این استارتاپ حداقل به یک سوال پاسخ داده بودند و از بین آنها حدود ۶هزارنفر امتیازی بالای ۵۰۰۰ دریافت کرده بودند. در سال ۲۰۱۶، ۱٫۵ میلیون مطلب ارسال شده حذف شدند.

این استارتاپ به دلیل معماری خاص خود در رسیدگی به پرسش‌ها و پاسخ‌ها بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. موفقیت اصلی این استارتاپ به دلیل برخورداری از ویژگی تنظیم مقررات توسط خود است.

یک محقق رومانیایی به نام بادگان واسیلسکیو از این استارتاپ نقد کرده ‌و می‌گوید سیاست‌های آن موجب می‌شود که زنان از مشارکت فعالانه دلسرد شوند و از سوی دیگر یک ویراستار از شرکت مدیوم می‌گوید این خدمات یک جو منفی برای افراد تازه‌وارد ایجاد می‌کند. در یک گزارش دیگر محققان اظهار کرده‌اند که این سایت دارای سیستم پاداش‌دهی نامناسب است. منتقدان معتقد هستند که استک اورفلو از طریق تشویق توسعه‌دهندگان به اولویت‌‌بندی قابلیت‌ها امنیت را فدا می‌کند. در یک تحقیق در دانشگاه مریلند مشخص شد که توسعه‌دهندگان اندروید که از این خدمات به عنوان منبع برنامه‌نویسی خود استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از توسعه‌دهنده رسمی اندروید استفاده می‌کنند، کدهای ناامن‌تری را می‌نویسند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.