آمازون چگونه سر عقل آمد؟

0

 اغلب حرفه‌ای‌ها در امور تجارت از اهمیت تعهد شغلی کارمندان آگاه هستند. آنان همچنین می‌دانند که این مهم درگذشته در انتهای لیست اولویت‌های کارفرمایان و مدیران بوده است. تعهد شغلی عاملی است که کمپانی آمازون را از شرکتی بدنام برای کار به یکی از لذت‌بخش‌ترین آن‌ها بدل کرده است.

 گذشته تیره

کمپانی آمازون همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های جهان‌شمول در مورد شیوه‌های کار مورد انتقاد بسیاری قرار داشت. این‌گونه کمپانی‌های خرده‌فروش همواره به سبب دستمزدهای پایین، انتظارات زیاد و ثبات شغلی متزلزل به بدنامی یاد می‌شدند. در این شرکت‌ها نرخ جایگزینی کارمندان زیاد و رضایت کارمندان در حداقل میزان خود بود. اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارشی تازه از وضعیت کار نامساعد کارمندان در بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین یعنی کمپانی آمازون منتشر کرد. براساس این گزارش افرادی که به‌تازگی در این شرکت مشغول به کار می‌شدند، ملزم به کار برای ساعات طولانی، رعایت استانداردها غیرمعقول و تحمل شرایط سخت بودند. این شرایط تا زمانی که تغییراتی عمده در ایجاد اشتیاق و تعهد شغلی کارمندان ایجاد نکرد، در همین وضعیت قرار داشت.

 دلیل اهمیت اشتیاق در کارمندان چیست؟

براساس تحقیقی منتشرشده در سایت Gallup، اشتیاقی که به تعهد شغلی در کارمندان منجر می‌شود از کلیدی‌ترین عوامل در رشد فروش یک شرکت و افزایش نرخ ابقای افراد است. براساس این گزارش تعهد شغلی موجب کاهش ۵۰ درصدی حوادث محل کار نیز می‌شود. با وجود تعهد شغلی از طرف کارمندان، نرخ ترک کردن شرکت توسط این افراد، حتی تحت فشارهای کاری بالا نیز کاهش ۷۰ درصدی خواهد داشت. با این توضیحات روشن است که ایجاد اشتیاق، کلید برخورداری از کارمندانی باانگیزه و درنتیجه یک تجارت پررونق است. زمانی که کارمندان از لحاظ احساس و انگیزه در سطح بالایی قرار داشته باشند، خلاقیت و اشتیاق جزء جدانشدنی فرهنگ آن شرکت خواهد شد. اگرچه همواره موانعی بر سر این راه وجود دارد.

موانع بر سر راه تعهد شغلی

مشکلات تعهد شغلی در کمپانی آمازون در دنیای تجارت بسیار شایع است. به طور مثال در بعضی موارد، مدیران رده‌بالا فاقد یک استراتژی روشن برای ایجاد تعهد شغلی هستند. برای نیل به این موفقیت وجود یک مقصد و هدف ملموس، در اولویت قرار داشتن شفافیت و صداقت در کارها ضروری است که یک مدیر کارآمد بایستی جوابگوی آن‌ها باشد. در این میان اگر یک یا چند مدیر هم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، به سبب وجود کم‌کاری از طرف دیگر مدیران، با شکست روبه‌رو خواهند شد.

 پس راه چاره چیست؟

این‌گونه نظرسنجی‌ها و تحقیقات که به اشتیاق کارمندان برای کار و تعهد آنان برای انجام امور به صورت داوطلبانه می‌پردازند، نباید تنها به صورت یک گزارش باقی بمانند. باید این سوالات و مشکلات به یک پاسخ و یا پیشنهاد عملی منجر شود. بنابراین این نظرسنجی‌ها بایستی ضرورتا با دقت کافی و با هدف برجسته کردن نقاط ضعف و مشخص شدن موقعیت‌های پیشرفت در یک شرکت طراحی شوند. با این حال باید خاطرنشان کرد که تعهد شغلی تنها می‌تواند از طریق تعامل فعال کارمندان و مدیران صورت بگیرد. پس وجود کلاس‌های آموزشی برای یادآوری این نکات کلیدی به مدیران ایده‌ای معقول و منطقی به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود مدیران پس از آموزش‌های لازم به درک صحیحی از رابطه حرفه‌ای با کارمندان خود دست یابند. پس از وقوع این مهم، مدیریت قادر به تشخیص نقاط قوت و ضعف تجارت و حرفه کاری خود خواهد بود. در پایان روشن است که در دامان مدیران دانا کارمندانی داناتر پرورش می‌یابند، افرادی که به کمک هم قادر به پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار خواهند بود. کمپانی آمازون پس از روبه‌رو شدن با چالش‌های بسیار، برخورد و فرهنگ صحیح با کارمندان را فراگرفت. فرهنگی که میوه آن تعهد داوطلبانه کارمندان به این شرکت است. با این حال از طریق یک سیستم نوین، این کمپانی همه‌روزه بازخورد تصمیمات تازه را در این شرکت از طرف کارمندان دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.