زمین را سوراخ کنید!

0

۱۳۰ سال پیش رابرت بوش و تیم همکارانش کارگاه مهندسی الکتریکی خود را در اشتوتگارت تاسیس کردند و این آغاز راهی بود که منجر به حضور یکی از برندهای معتبر لوازم برقی خانگی در سطح جهان شد، که کیفیت و نوآوری مشخصه بارز محصولات آن است. ضمن اینکه تنوع و گرایش به سمت جهانی شدن، از فاکتورهای مهم استراتژی برند بوش برای تبدیل شدن به یک نام تجاری جهانی بوده است. خدمات کارآمد به مشتریان، انتخاب دقیق کارمندان، حضور مناسب در دنیای دیجیتال نیز از دیگر موارد موفقیت برند بوش در روند جهانی شدن بوده است.

در حال حاضر برند نام‌آشنای بوش بر روی بسیاری از لوازم‌خانگی دیده می‌شود. اجاق‌گاز، ماشین لباس‌شویی، مایکروفر و… ازجمله محصولات پرطرفدار این برند به شمار می‌روند، ضمن اینکه حضور گسترده این برند در صنعت خودروسازی و ارائه لوازم مربوط به وسایل نقلیه، همچنین لوازم صوتی و تصویری نیز از دیگر زمینه‌های مهم تولیدات این برند است. در این گزارش تلاش می‌کنیم استراتژی‌های برند بوش را در راه جهانی شدن نام تجاری آن روشن کنیم.

 نوآوری برای زندگی است

یکی از شعارهای اصلی برند بوش در زمینه تولیدات خود این است که نوآوری و خلاقیت برای بهبود روند زندگی است و بر همین اساس قدرت خلاقانه این گروه تولیدی نیز بر فناوری متمرکز شده است. استفاده از تکنولوژی‌های جدید و کاربردی که محصولات این برند را متمایزتر می‌کند و توجه مصرف‌کنندگان جهانی را به سوی آن جلب می‌کند، مطابق با شعار اصلی این نام تجاری پیش می‌روند. قدرت در نوآوری در کنار دو فاکتور مهم تمرکز بر تنوع محصولات و حضور جهانی باعث شده تیم کارکنان این کمپانی اهداف اساسی گروه تولیدی خود را بشناسند و در راستای آن حرکت کنند. محصولات متنوع برند بوش که در اکثر نقاط جهان شناخته‌شده هستند، دلیل محکمی بر موفقیت این برند در دستیابی به اهداف اساسی آن است. تاکید بر نوآوری باعث سرمایه‌گذاری درازمدت برند بوش در زمینه توسعه و تحقیق بوده که به طور مداوم در دستور کار تیم تحقیقاتی این شرکت قرار گرفته است.

 فروش کارآمد و خدمات به مشتریان

برند جهانی بوش اهمیت زیادی به رضایت مشتری داده و مشتری‌مداری را شعار خود قرار داده است. این برند معتبر به جای اینکه به مشتریان خاص خود وابسته باشد، سعی دارد از طریق ارائه خدمات مناسب و کافی به مصرف‌کنندگان، مشتریان عام جهانی برای خود پیدا کند و به فروشی کارآمد در این زمینه دست یابد. بر این اساس با شناختن بازارهای جهانی مانند آسیا و آمریکا مصرف‌کنندگان همیشگی خود را پیدا می‌کند. داشتن برنامه‌های بلندمدت و صداقت در زمینه ارائه محصولات نیز ازجمله استراتژی‌های مهم این برند در راستای خدمت به مشتریان است.

 اتومبیل امن‌تر، پاک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر

ازجمله محصولات موفقی که کمپانی بوش ارائه کرده، تولیدات مربوط به قطعات خودرو است که کیفیت و کارآمدی آن‌ها برای مصرف‌کنندگان ثابت‌ شده است. ازجمله اقدامات استراتژیک برند بوش در زمینه تبلیغات محصولات مربوط به خودرو، فرایندی است که طی ۳۰ سال اجرا شده و به برنامه «۳S» معروف است. این سه «S» نشان‌دهنده سه شعار تجاری این برند است که با حرف «س» (به زبان آلمانی) آغاز می‌شوند. امن‌تر، پاک‌تر و اقتصادی‌تر، عنوان این سه شعار اصلی است که برای محصولات مربوط به اتومبیل برند بوش انتخاب شده و توانسته است سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. خصوصا شعار پاک‌تر اشاره به استفاده از فناوری‌های سبز در تولیدات این برند دارد که به‌خودی‌خود می‌تواند شعار تبلیغاتی مهمی محسوب شود.

 اهمیت دادن به نقش همه کارمندان

«چیزهایی هست که می‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم و چیزهایی نیز هست که ما قدرت انجام آن‌ها را نداریم، زیرا فاقد توانایی و زمان لازم هستیم؛ اما نکته اصلی این است که بتوانیم مردمی را پیدا کنیم که برای ما کار انجام دهند.» این سخن رابرت بوش است که در راستای اهمیت دادن به استخدام کارکنان خود گفته است. داشتن کارکنان درستکار در مکان‌های مناسب یکی از استراتژی‌های مهمی است که برند بوش آن را دنبال می‌کند. ترویج اعتماد، خلاقیت و تفکر نوآورانه آن چیزی است که این کمپانی در کارمندان خود به وجود می‌آورد و در کنار آن، فراهم کردن یک فضای مناسب کاری نیز ازجمله اقدامات این شرکت برای عملکرد خوب کارمندانش است. پشتیبانی مداوم و نظارت بر کار کارکنان در راستای همین هدف انجام می‌شود. همچنین این کمپانی به منظور بررسی عملکرد یک‌ساله شرکت به صورت سالانه اقدام به برگزاری جلساتی بین کارمندان و سرپرست‌ها می‌کند تا طی آن پروژه‌های انجام‌شده و میزان دسترسی به آن‌ها مورد دقت و بازبینی قرار بگیرند. همچنین برگزاری جلساتی هر دو یا سه سال یک‌بار از دیگر اقدامات برند بوش برای شناخت بهتر کارمندان و ارتقای آن‌هاست. در این جلسات کارمندان می‌توانند اهداف و ایده‌های خود را با مدیران ارشد شرکت در میان بگذارند و از این منظر نیز نقاط قوت آن‌ها شناخته می‌شود.

 فیس‌بوک ابزاری تبلیغاتی در دست برند بوش

حضور برند بوش در رسانه‌های اجتماعی نیز تامل‌برانگیز است. این شرکت با ارزیابی که از برخورد کاربران اجتماعی خود دارد، به استراتژی‌های بازاریابی خود جهت می‌دهد. برای مثال صفحه اجتماعی فیس‌بوک، یکی از انتخاب‌های این برند، جهت انجام فعالیت‌های تبلیغات اینترنتی است. همچنین وب‌سایت اصلی این کمپانی نیز یکی دیگر از ابزارهای اینترنتی این برند است. طبق آمارهای گرفته‌شده، در سال ۲۰۱۱ وب‌سایت این شرکت ۴۶ هزار بازدیدکننده داشت و ۳۵۰۰ نفر نیز در آن ثبت‌نام کرده بودند، اما صفحه اجتماعی فیس‌بوک این برند در همان سال حدود ۴ هزار طرفدار داشت و این آمار نشان می‌دهد که کاربران اینترنتی برند بوش در صفحه فیس‌بوک آن حضور جدی‌تری دارند. بر همین اساس، بوش فیس‌بوک را به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار به منظور بررسی و ارزیابی علایق و نظرات مصرف‌کنندگان خود انتخاب کرد و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را روی آن انجام داد. برند بوش از طریق نظارت بر مخاطبان اجتماعی خود در فیس‌بوک و ایجاد تعامل با آن‌ها، قادر به شناخت بهتر مصرف‌کنندگان خود شد. این بازخورد در نوع ارائه محصولات این کمپانی تاثیر چشم‌گیری دارد.

 تمرکز بر طراحی مناسب

آنچه در شناساندن یک محصول جدید و معرفی آن به مردم مهم است، نوع طرحی است که از آن ارائه می‌شود. بر همین اساس، یکی از راهکارهای مهم برند بوش در معرفی محصولاتش طراحی دقیق و منحصربه‌فردی است که از تصویر آن محصول دارد. بر این اساس می‌توان گفت شعار نوآوری، تنها در کیفیت محصولات این شرکت کاربرد ندارد، بلکه در طراحی تبلیغات تصویری آن نیز بسیار کارآمد است. ارائه تصویری که قابل‌توجه باشد و در عین حال بتواند با مخاطب وارد تعامل شود، از اهداف اساسی تیم طراحی بازاریابی برند بوش است. به منظور رسیدن به این هدف نیز استفاده از برنامه‌های دقیق نرم‌افزاری که مطابق با فناوری‌های جدید هستند، در دستور کار طراحان این برند قرار دارد. آنچه در یک تبلیغ تصویری مهم است، اثری است که کلمات و تصاویر بر ذهن مخاطب می‌گذارند و برند بوش نیز به دنبال اثرگذاری مثبت بر مخاطبان دیداری خود است و به همین دلیل نیز تمرکز عمده‌ای را بر طراحی مناسب تبلیغات خود پیاده می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.