خودکشی پرحاشیه در آمازون!

0

 یوجین یک گزارشگر فنی و تکنیکی برای Business Insider است. او در گذشته برای مجله ‌موفقیت کره جنوبی مقاله‌هایی نوشته‌ و موضوعاتی از قبیل تکنولوژی و استارتاپ را مورد پوشش خود قرار داده است. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیویورک NYC و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کلمبیا در رشته‌ روزنامه‌نگاری به دست آورده است. او در این نوشته حواشی پیرامون شرکت آمازون و خودکشی یکی از کارمندانش را بررسی کرده است.

دو هفته پیش یکی از کارمندان شرکت آمازون در یکی از دفاتر اصلی این شرکت خود را به پایین پرتاب و به بیانی اقدام به خودکشی کرد. اگرچه این شخص در نهایت به هدف خود دست نیافت و از این اقدام جان سالم به‌در برد، اما باعث ایجاد نوعی شوک، ترس و دلهره میان دیگر کارمندان این شرکت شد. خبر این اتفاق از اپلیکیشن Blind که کارمندان آمازون با آن در حال چت با یکدیگر هستند، به بیرون درز کرده است.

بلایند یک اپلیکیشن است که به مردم اجازه می‌دهد تا به صورت ناشناس درباره کمپانی خود صحبت کنند.

بیش از ۲۰۰ نفر نظرات خود را درباره واقعه خودکشی و اینکه واکنش آمازون به این رخداد چگونه بود، اعلام کردند. در متن زیر چندین عنوان مطرح شده در این اپلیکیشن را با هم مرور می‌کنیم.

  • ارسال نشدن ایمیل به کارمندان

غالب کارمندان به دلیل اینکه آمازون یک ایمیل همگانی برای ابراز ناراحتی از این واقعه برای کارمندان نفرستاده است، دلسرد شده‌اند:

«من آمازون و رهبر آمازون را برای تلاشش به منظور نادیده‌گرفتن این رویداد و اینکه گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است، سرزنش می‌کنم. بدون توجه به اینکه تقصیر چه کسی بوده، یک کارمند که در واقع همکار ماست، اقدام به خودکشی کرده است.»

«یکی از ما به دلیل کار بیش از حد اقدام به خودکشی کرده است و کسی اهمیت نمی‌دهد. من ندیدم کسی درباره  این موضوع صحبت کند، من هیچ ایمیلی از مدیر یا معاون‌های شرکت دریافت نکردم. انگار ‌ زندگی به صورت نرمال طی می‌شود و هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

  • برنامه ‌شرمگین RIP

آمازون مانند بسیاری دیگر از کمپانی‌ها از یک سیستم با نام «برنامه بهبود عملکرد (‌به اختصار RIP) » – که در آن کارمندان با عملکرد ضعیف، در یک لیست قرار داده می‌شوند، پس از مدتی  به صورت قانونی فعالیت آنها خاتمه می‌یابد و از شرکت اخراج می‌شوند- استفاده می‌کند.

این اقدام به خودکشی توسط فردی انجام شد که در این لیست حضور داشت. پس از این رویداد تعداد زیادی از کارمندان به دلیل استرس‌زا بودن بیش از حد محل کار به این وضعیت اعتراض کرده‌اند.

«بله در دو سال اول کار، بنده سختی‌های بسیاری کشیدم، شب‌های زیادی بیدار ماندم و مشکلات سلامت بسیاری داشته‌ام زیرا می‌ترسیدم که در RIP قرار بگیرم.»

«RIP به یک طلسم تبدیل شده است. من شب‌های زیادی را نخوابیدم و پس از آن به افسردگی دچار شدم و در نهایت مسئولیت فائق آمدن بر این شرایط را بر عهده گرفتم. این استرس بر شما و خانواده‌ شما تاثیر می‌گذارد. دعا می‌کنم که یک روز این وضعیت به پایان خود برسد. RIP به نظر می‌رسد که به نوعی خشم مدیران نسبت به کارمندان است. باور این موضوع ناراحت‌کننده است که ببینیم استعدادهای زیادی به علت استفاده نادرست مدیران در این میان به هدر می‌روند.»

  • تشکیل اتحادیه

بسیاری از افراد خواستار ایجاد یک اتحادیه برای شرکت آمازون هستند، اما تعدادی نیز به نظر می‌رسد از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

«شرکت آمازون به شدت با تشکیل یک اتحادیه حتی برای کارمندان بازنشسته مخالف است و چنانچه کارمندی برای ایجاد این گروه تلاش کند، از شرکت اخراج خواهد شد. من نمی‌توانم بگویم این کار خوب یا بد و یا صحیح یا غلط است، فقط می‌دانم که این رفتار جزئی از سیاست این کمپانی است.»

«من برای مدتی به دنبال تشکیل یک اتحادیه برای مهندسان نرم‌افزار کامپیوتر بودم. حتی یک دامنه وب‌سایت برای این کار خریداری کردم. واقعا نمی‌شود این کار را انجام داد! اتحادیه به طور معمول و قانونی نمی‌تواند برای کارمندان به وجود بیاید.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.