آمازونی ها چه وقت کمک هزینه دانشگاه می‌گیرند

0

آمازون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فروش آنلاین، اخیرا برنامه‌ای مبنی بر اعطای کمک هزینه به کارمندانی که قصد ادامه تحصیل دارند را راه‌اندازی کرده است. این شرکت، برنامه خود با نام «انتخاب شغل» را حدود ۴ سال پیش شروع کرد. در طول این مدت بیش از ۶۰۰۰ کارمند در دفاتر و شعب شرکت آمازون در آمریکا به این برنامه ملحق شدند.

در ماه گذشته آمازون اعلام کرد که این برنامه را بدون حق کپی‌رایت به اجرا درخواهد آورد. به این معنی که مانعی قانونی برای استفاده شرکت‌های دیگر از این برنامه وجود ندارد. آنها می‌توانند با ایده‌گیری از برنامه «انتخاب شغل»، آن را در شرکت خود پیاده‌سازی، برای منافع شخصی استفاده کرده و همچنین آن را ارتقا دهند. در مقایسه با برنامه‌های دیگر، برنامه «انتخاب شغل» از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. کارمندانی که حداقل یک سال برای آمازون کار کرده باشند، لازم است که فقط ۵درصد از هزینه‌های مربوط به این برنامه را پرداخت کنند. شرکت آمازون ۹۵درصد مابقی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. کارمندان تمام وقت امکان برخورداری از ۳ هزار الی ۱۲ هزار دلار کمک مالی را دارند و این مبلغ برای کارمندان نیمه‌وقت به نصف کاهش می‌یابد.

کمک هزینه تحصیلی تنها شامل دوره‌های دو‌ساله می‌شود (به عنوان مثال کارشناسی ارشد). همچنین کارمندان مجاز نیستند که هر رشته‌ دلخواهی را انتخاب کنند بلکه آنان می‌بایست یکی از رشته‌های مورد نیاز و مورد تایید شرکت را برگزینند. رشته‌هایی مانند حسابداری، مهندسی، سلامت و فناوری اطلاعات از مهم‌ترین‌های این لیست محسوب می‌شوند. اما آمازون با «انتخاب شغل» کارمندان خود را برای برطرف کردن نیازهای خود تعلیم نمی‌دهد. در حقیقت این برنامه از کارمندان دعوت می‌کند تا موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به مطالعه آن بپردازند(چه در آمازون و چه در هر جای دیگر).

یکی از سخنگویان شرکت آمازون بیان می‌کند: «آمازون بر این عقیده است که افراد می‌بایست علاقه‌ خود را دنبال کنند. ما می‌خواهیم شرکتی باشیم که از کارمندان خود حمایت کنیم تا آنها به مهارت‌های لازم و مورد علاقه ‌خود دست یابند. ما فکر می‌کنیم که ایجاد این فرصت هم برای کارمندان و هم برای شرکت بسیار مفید است و همچنین اگر شرکت‌های دیگر نیز از این برنامه استقبال کنند، در کل برای جامعه مفید خواهد بود.

اینگونه برنامه‌ها همانند کمک هزینه‌های مالی، خصوصا از زمانی که ۵درصد کارمندان در این برنامه شرکت کردند، به نوعی وجهه شرکت را جلا بخشیده‌اند. امروزه شرکت‌های زیادی برنامه‌های تازه‌ای در این زمینه راه‌اندازی کرده و یا برنامه‌های پیشین خود را گسترش داده‌اند، با این هدف که در بازار رقابتی امروز سرمایه‌گذاری بهتری ‌روی کارمندان خود داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.