آغاز یک فرآیند خطرناک!

0

یادداشت رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی | انجمن کسب‌وکارهای الکترونیک یکی از مراجعی است که استارتاپ‌ها معمولا از آن برای پیگیری مطالبات و مشکلات‌شان به سراغش می‌روند؛ اما مشکل اصلی برمی‌گردد به اینکه این انجمن قدرت اجرایی ندارد و همین امر هم موجب شده تا رضا الفت‌نسب به عنوان دبیر این انجمن یکی از راه‌های اصلی حل این مشکل را تشکیل اتحادیه صنفی با اعضایی از اکوسیستم استارتاپی بداند.

الفت‌نسب در گفت‌وگویی که با «شنبه» داشته از پیگیری‌های انجمن برای حل مشکلات فیلترینگ، اهمیت تشکیل اتحادیه و عدم کارایی سازمان‌های موجود که مدعی متولی‌بودن این حوزه هستند، سخن گفته است.

« ما به محض اینکه از بحث فیلترشدن استارتاپی مانند جاباما مطلع شدیم، هم به صورت رسمی و هم به صورت غیررسمی پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. در نهایت توانستیم جلسه‌ای تنظیم کنیم با صادق‌زاده در مرکز توسعه تجارت الکترونیک که شنبه (‌امروز) برگزار می‌شود. در این جلسه از سایت‌هایی که فیلتر شده‌اند، هم نمایندگان‌شان حضور دارند تا بتوانیم به توافق و نتایجی برسیم. حتما این سایت‌ها با خود مسئولان سازمان نیز جلسانی برگزار خواهند کرد.» رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای الکترونیک با بیان این جملات اضافه می‌کند: «اما برای حل کلی این مسائل و اینکه بتوانیم ساختاری متمرکز برای استارتاپ‌های کشور ایجاد کنیم، باید به سمت تشکیل یک مجمع تصمیم‌گیر واحد حرکت کنیم که خواست اکثریت فعالان اکوسیستم تشکیل اتحادیه‌ صنفی است، چون انجمنی که در حال حاضر داریم به لحاظ قانونی ابزار اجرایی ندارد. تنها می‌تواند میانجیگری و پیگیری کند اما نمی‌تواند مسئله‌ای را اجرا کند یا مانع اجرایش باشد. اما اتحادیه می‌تواند محلی واحد برای رجوع صاحبان استارتاپ‌ها باشد و با سازمان‌هایی چون بیمه و مالیات، نهادهای تصمیم‌گیر و سازمان‌های مختلف و… مذاکراتی را انجام دهد و قوانین مدونی برای این حوزه ترسیم کند. بنابراین صددرصد به تشکیل یک اتحادیه نیاز داریم.‌‌‌‌»

 فرایند خطرناکی آغاز شده است

الفت‌نسب فیلترشدن سایت‌هایی چون پی‌پینگ و جاباما را آغاز فرایند خطرناکی می‌داند که تازه شروع شده است: «اگر اتحادیه منسجمی تشکیل نشود، مشکلی که برای سایت‌های مرتبط با گردشگری و مالی ایجاد شده، تازه موج نخست این مشکلات است و این مسائل گسترده می‌شود و دامن همه کسب‌وکارهای آنلاین را می‌گیرد. چون سازمان‌ها و نهادهای مختلف به این حوزه فشار می‌آورند و هر کدام نماد و مجوز مربوط به حوزه کاری‌شان را طلب خواهند کرد.»

 سازمان‌های موجود نتوانسته‌اند مسائل را حل کنند

الفت‌نسب همچنین با اشاره به این مسئله که بعضی از سازمان‌های مرتبط در این حوزه نتوانسته‌اند مسائل را حل کنند، اضافه می‌کند: «قبلا استارتاپ‌ها به سازمان نظام صنفی مراجعه می‌کردند یا حداقل این نهاد در این حوزه محل مراجعه بوده است اما می‌بینیم که این نهاد نتوانسته مشکلات را رفع کند و اینکه سازمان‌های مختلف هر روز هر کدام نماد خود را مطالبه می‌کنند، نشان از همین مسئله دارد. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود و هر سازمانی نماد و مجوز خود را از استارتاپ‌ها بخواهد، در نهایت کسی نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند و اقدامات زیرزمینی و غیرقانونی شیوع می‌یابد.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.