یونیکورنی که اپل قورتش داد

بیتز ۳ میلیارد دلاری

0

شرکت Beats یکی از پیشتازان عرصه محصولات صوتی است که از سال ۲۰۰۶ پایه‌گذاری شد. این شرکت که گروهی از محصولات صوتی از گوشی گرفته تا بلندگو را تولید می‌کرد، عرضه‌کننده نسل جدیدي از محصولاتی با کیفیت ممتاز در این حوزه بود که حس و انرژی تازه‌ای وارد این محصولات کرد. موفقیت محصولات این شرکت باعث شد که در سال ۲۰۱۴ توسط اپل خریداری شود.

شرکت بیتز (Beats) یکی از پیشتازان عرصه محصولات صوتی است که از سال ۲۰۰۶ پایه‌گذاری شد. این شرکت که گروهی از محصولات صوتی از گوشی گرفته تا بلندگو را تولید می‌کرد، عرضه‌کننده نسل جدیدي از محصولاتی با کیفیت ممتاز در این حوزه بود که حس و انرژی تازه‌ای وارد این محصولات کرد. موفقیت محصولات این شرکت باعث شد که در سال ۲۰۱۴ توسط اپل خریداری شود.

بهایی که اپل برای بیتز پرداخت کرد ۳‌میلیارد دلار بود و در همین حال ۲بنیانگذار شرکت هم به اپل ملحق شدند. شرکت حدود ۵سال پس از شروع به کار با نشان b به نمادی برای کیفیت در تولید و پخش صدا تبدیل شد‌ و رهبری بازار را در اختیار گرفت. شرکت را یک تهیه‌کننده موسیقی، جیمیلاوین و یک خواننده، دیوید گوئتا بنیانگذاری کردند.

جیم در آن زمان در کار خودش درگیر ۲ مشکل بود؛ نخست آنکه آثار موسیقی بدون رعایت حق نشر به سرقت می‌رفت و دیگر آنکه اپل هدفون‌هایی پلاستیکی تولید کرده بود که روی کیفیت صدا تاثیر می‌گذاشت. جیم در این‌باره می‌گوید: دیوید سراغ من آمد و گفت اینکه آثار موسیقی ما به سرقت می‌رود، یک موضوع است اما حس موجود در آثاری که ما تولید کرده‌ایم نیز در حال نابودی است.

جیم تاکید می‌کند که این در واقع دیدگاه بسیاری از هنرمندان بود. به این ترتیب بود که آنها حمایت و انگیزه اولیه برای پایه‌گذاری شرکتی که محصولات صوتی خوبی عرضه کند را داشتند. شرکت بیتز در ابتدا با Monster cable برای تولید محصولاتش مشارکت کرد. نخستین محصول که یک هدفون مخصوص استودیو بود، در سال ۲۰۰۸ عرضه شد.

بیتز

شرکت در این مرحله برای معرفی و تبلیغ محصولاتش سراغ خوانندگان رفت و از آنها خواست در کلیپ‌هایی که تهیه می‌کنند، از این هدفون استفاده شود. همچنین با برخی تهیه‌کنندگان قراردادهای همکاری امضا کرد تا محصولاتی با نشان مشترک تولید کند. موفقیت شرکت در این مرحله و ستایش هنرمندان از محصولات باعث توجه جوانان به تولیدات شرکت شد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت ۵۰٫۱ درصد از سهامش را به HTC تولید‌کننده معروف گوشی هوشمند به بهای ۳۰۹ میلیون دلار فروخت. این معامله به اچ‌تی‌سی‌ امکان رقابت با سایر تولیدکنندگان گوشی هوشمند را می‌داد. در ادامه این مسیر قرارداد همکاری با Monster Cable در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و ۲شرکت تمایلی برای تمدید آن نشان ندادند.

در این زمان بنیانگذاران اقدام به بازنگری در ساختار شرکت کرده و آن را از یک تولید‌کننده به یک واحد تحقیق و توسعه تغییر داده و تعداد کارکنان را به ۳۰۰ نفر رساندند. آنها در سال ۲۰۱۲ دو محصول جدید که توسط خودشان توسعه داده شده بود را عرضه کردند.

در همین سال اچ‌‌تی‌سی‌ نیمی از سهام خود را به بهای ۱۵۰ میلیون دلار فروخت و در سال ۲۰۱۳ مابقی سهامش در بیتز را به بهای ۲۵۶ میلیون دلار عرضه کرد. در ادامه همین سال شرکت موفق شد ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه از گروه کارلایل جذب کند. به این ترتیب ارزش بیتز به حدود ۱ میلیارد دلار رسید.

در ادامه همین مسیر بود که اپل در سال ۲۰۱۴ موفق به خرید شرکت بیتز به بهای ۳میلیارد دلار شد. به این ترتیب دیوید گوئتا نخستین کسی شد که در صنعت موسیقی هیپ‌هاپ میلیاردر شد و طبق گزارش فوربس در سال۲۰۱۴ ارزشی معادل ۵۵۰ میلیون دلار به دست آورد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه کارلایل در نتیجه سرمایه‌گذاری خود در بیتز موفق شد پس از واگذاری آن به اپل حدود ۱ میلیارد دلار سود کسب کند. شرکت بیتز از سال۲۰۱۲ با قرار‌گرفتن در مسیر موفقیت‌های پی‌در‌پی تصمیم به ایجاد بخشی به نام موسیقی بیتز را اعلام و در سال ۲۰۱۴ این تصمیم را عملی کرد.

این بخش خدمات ارائه موسیقی بر مبنای پرداخت حق عضویت را ارائه می‌کرد. شرکت پیش از آن اعلام کرده بود که در نظر دارد خدماتی متفاوت از سایر بازیگران عرضه کند. بخش موسیقی بیتز پس از فروش شرکت به اپل، در سال ۲۰۱۵ با بخش موسیقی اپل جایگزین شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.