کارخانه محقق‌کردن رویا‌ها

رضا کلانتری‌نژاد، در مورد اهداف ‌هم‌آوا می‌گوید‌

0

کارخانه نوآوری یک مفهوم کاملا استارتاپی است؛ مفهومی برای همگرایی و در کنار هم کار‌کردن و الان ما در گرماگرم ساخت و ایجاد این مجموعه هستیم. عملیات عمرانی به خوبی پیش می‌رود و فعالیت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است.

کلانتری‌نژاد صحبت‌هایش را با تاکید بر بحث‌هایی آغاز کرد که در یلدا سامیت ۲۰۱۸ در موردشان صحبت‌های زیادی شده بود؛ بحث‌هایی چون همکاری رقبا، ادغام‌های احتمالی و به‌طور کلی همنوایی هرچه بیشتر اکوسیستم برای تعامل هرچه بیشتر.

وی در ادامه اضافه کرد: می‌خواهم به نمایندگی از بخشی از اکوسیستم نوآوری کشور حرف بزنم که در آن افتخارات زیادی به دست آمده ‌و نمایندگی از این بخش به نوعی خوش‌شانسی من به‌شمار می‌رود. من بعینه دیده‌ام که وقتی فرصت رقابت وجود دارد و شرکت‌ها به سمت همکاری و تعامل هرچه بیشتر پیش می‌روند، رویای باورنکردنی را محقق می‌کنند.

داستانی که من می‌‌خواهم بگویم، داستانی واقعی است. بخشی از این داستان در اینجا حضور دارند. من نمی‌دانم این داستان با سعید رحمانی شده یا با دیجی‌کالا. اما آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که دو جوان خلاق با ایده‌ای جذاب کاری را آغاز کردند و در ادامه آدم باتجربه‌ای مانند سعید رحمانی پا به این عرصه گذاشته و نخستین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام داده‌اند؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که ما امروز نتایجش را می‌بینیم و به آن افتخار می‌کنیم.

این فرایند یک درونمایه اساسی داشته و آن درونمایه شماها هستید (خطاب به جمعیت حاضر در سالن). ما اعتقاد داریم که کاری که ما می‌کنیم، به نوعی شناسایی و کشف آدم‌های باوجودی مانند شماست؛ آدم‌هایی که ما سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم که رویاهای‌شان را محقق کنند.

رویای تحقق رویاها

زمانی ما موفق می‌شویم که آدم‌های با‌استعداد را شناسایی کنیم و به آنها کمک کنیم که به رویاهای‌شان برسند؛ این بزرگ‌ترین رویای ما در مجموعه هم‌آوا به شمار می‌رود.  در واقع رویای ما این است که در سال‌های آتی آدم‌های بزرگ دیگری چون حمید و سعید محمدی یا مجید حسینی‌نژاد داشته باشیم. ما باید از چنین افرادی حمایت کنیم تا به این سطح برسند و این محقق نمی‌شود مگر با وجود دستمایه‌هایی که لازم است در اختیار چنین افرادی قرار بگیرد.

اکوسیستمی که من از آن می‌آیم با محسن ملایری، نخستین شتاب‌دهنده‌های کشور را ایجاد کرده و استارتاپ‌های موفقی راه‌اندازی کرده‌اند. همچنین حسین مزروعی نخستین شتاب‌دهنده حوزه گیم را راه‌اندازی کرده و خود بنده هم در مرکز نوآوری شزان فعال بوده و هستم.

یکی از کارهای ما تلاش برای همکاری با نهادها و سازمان‌های بزرگ بوده است؛ سازمان‌هایی که خواهان نوآوری بوده‌اند و خواسته‌اند این نوآوری را با کمک استارتاپ‌ها به بطن نهادهای خود تزریق کنند.

حاصل‌‌ تلاش‌های مجموعه ما در سه تا چهارسال گذشته، سرمایه‌گذاری روی ۸۴ استارتاپ، نزدیک به ۳۰ پتنت داخلی و خارجی و بیش از ۱۶ مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای مختلف است. با اینکه همه این موارد موفقیت‌های بزرگی محسوب می‌شود، اما همیشه حس درونی ما ندا می‌داد که نبود فضای کار اشتراکی و نبود فضایی برای کنار هم قرارگرفتن استارتاپ‌ها خلأ بزرگ اکوسیستم کشور است.

سال ۱۳۸۵ که با بچه‌های پارک، موضوع کارخانه نوآوری را پیگیری می‌کردیم، هنوز استیشن‌اف فرانسه شکل نگرفته بود یا حداقل شهرتی نداشت و کسی در موردش صحبت نمی‌کرد، اما امروز در سه نقطه از کشور، فضاهای بزرگی را ایجاد کرده‌ایم؛ ۷ هزار متر مربع در منطقه آزاد کیش با نام ساختمان بستاک، ۲۰ هزار متر مربع در تهران و فضایی را هم با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی ایجاد کرده‌ایم با نام خانه سرهنگ ایرج.

کارخانه نوآوری یک مفهوم کاملا استارتاپی است؛ مفهومی برای همگرایی و در کنار هم کار‌کردن و الان ما در گرماگرم ساخت و ایجاد این مجموعه هستیم. عملیات عمرانی به خوبی پیش می‌رود و فعالیت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است.

زمانی ما موفق می‌شویم که آدم‌های با‌استعداد را شناسایی کنیم و به آنها کمک کنیم که به رویاهای‌شان برسند؛ این بزرگ‌ترین رویای ما در مجموعه هم‌آوا به شمار می‌رود

مجموعه ‌هم‌آوا بعد از مدتی به این نتیجه رسید که فضاهایی وجود دارد که به جای رقابت سالم، رقابت ناسالم داشتند اما بعد از یک سال مذاکره و صحبت و جلسات متعدد به نتیجه رسیدیم که باید نهادی شکل بگیرد که ماحصل ادغام همه این کمپانی‌ها در همدیگر باشد.

امروز با افتخار می‌گویم که هم‌آوا، دی‌ان‌ای (DNA) همه این کمپانی‌ها را در خود دارد و توان این را دارد که همه فرایند نوآوری را در کشور پوشش دهد. فراتر از آن همه ما می‌دانیم که عدم اتصال این فرایند به بازار سرمایه، ضربه‌های مهلکی را به کسب‌وکارهای نوپا وارد می‌کند.

هدف طی ۳ سال آینده این است که فرایند نوآوری در کشور را به بازار سرمایه متصل کنیم. بنابراین همه تمرکزمان را بر ایجاد تابلوهای OTC گذاشته‌ایم که بتوان سهام کسب‌وکارهای نوپا را در آنها معامله کرد. خوشبختانه نهادهای بورسی هم در این زمینه همکاری بسیار خوبی با ما دارند.

الان در کارخانه نوآوری زیر نماد کارآفرینی، تابلوی سهام معاملات استارتاپی در حال شکل‌گیری است که من امیدوارم در سال آینده شماها بتوانید در آنجا جذب سرمایه داشته باشید یا سهام‌تان را معامله کنید.

این شراکت همراه شده با همراهی پارک نوآوری پردیس و کارخانه نوآوری یکی از شعب پارک نوآوری پردیس به شمار می‌رود. این اتفاق بزرگی است چون این شانس را به وجود آورده که افراد از امتیازهای تثبیت‌شده کشور در این حوزه استفاده کنند و با کاهش دغدغه‌ها، همراهی نهاد حاکمیتی و امنیتی را بیشتر کنید.

این همراهی مجموعه هم‌آوا با پارک از اتفاقات بزرگ اکوسیستم است چون می‌بینیم که نهادهای حاکمیتی و امنیتی هر‌کدام تلاش می‌کنند که در جای خودشان، نهایت تلاش‌شان را انجام دهند. در نهایت آن چیزی که به آن افتخار می‌کنیم، این است که ۱۰ تا از بزرگ‌ترین استارتاپ‌هایی که از همین اکوسیستم سربرآورده‌اند، مراکز نوآوری‌شان را در همین فضای ۲۰ هزار متری، مستقر کرده‌اند و سایر افراد استارتاپی که بخواهند در این فضا فعالیت کنند، در یک مجتمع جامع به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده، مراکز رشد و فضای کار اشتراکی دسترسی خواهند داشت.

ضمن اینکه باید اضافه کنم که فضای کار اشتراکی برای ما فضایی برای کسب درآمد نیست بلکه محلی برای کشف افراد بااستعداد است. ساده‌ترین شکل حضور در این فضای اشتراکی با استفاده از پرداخت پول است و این افراد در طول ۲۴ ساعت به خدمات رفاهی دسترسی خواهند داشت. اما شکل دیگر حضور در فضای کار اشتراکی هم‌آوا، ارتباط با شتاب‌دهنده‌ها و عبور از فیلتر شتاب‌دهنده‌هاست.

این ارتباط می‌تواند این شانس را برای افراد از سراسر ایران ایجاد کند تا مدتی به صورت رایگان در این فضای کار اشتراکی حضور داشته باشند و از خدماتش بهره بگیرند.

من و همکارانم در هم‌آوا همگی در حال کار و تلاش هستیم که بزرگ‌ترین قطب نوآوری منطقه را در اینجا ایجاد کنیم. هر‌چند به نظر من همین الان این منطقه چنین نقش و اهمیتی دارد. کما اینکه در منطقه منا فعالیت بزرگی را نداریم و این ارزش فقط و فقط به خاطر وجود آدم‌ها و کارآفرینانی است که در این کشور حضور دارند.

با پول می‌توان چنین منطقه‌ای در هر کشوری در اطراف خلیج فارس ایجاد کرد اما آدم‌های آن را نمی‌توان با پول به وجود آورد. ارزش این منطقه در ایران به آدم‌های آن و فعالان استارتاپی و کارآفرینان ایرانی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.