تدوین اطلس سرمایه‌گذاری

مجید دهبیدی‌پور خبرداد

0

در بهار سال ۱۳۹۹ ساختمان ۱۴ هزار متری ناحیه نوآوری شریف افتتاح می‌شود و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در قالب ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان در این ساختمان مستقر خواهند شد.

یکی از سخنرانان رویداد همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران که در برج میلاد تهران برگزار شد، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف یعنی مهندس مجید دهبیدی‌پور بود.

دهبیدی‌پور سخنانش را با ارائه نقشه‌ای از ناحیه نوآوری شریف که در اطراف این دانشگاه شکل گرفته است، شروع کرد و گفت: حدود ۱۴ هکتار مساحت سایت اصلی دانشگاه است.

وی همچنین به شرکت‌هایی اشاره می‌کند که از دل همین دانشگاه بیرون آمده‌اند و در این ناحیه حضور دارند. همچنین از سرمایه‌گذارانی نام می‌برد که دفاتر کارشان را به این منطقه آورده‌اند. بنابراین همه شرکت‌ها و دفاتر کار حاضر در ناحیه نوآوری  شریف لزوما از بطن دانشگاه صنعتی شریف بیرون نیامده‌اند، بلکه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بسیاری از خارج از دانشگاه به این منطقه آمده‌اند.

وی در ادامه به مجتمع‌های فناوری مستقر در ناحیه نوآوری شریف نیز اشاره می‌کند؛ مجتمع‌هایی که دیگر صرفا یک یا دو شرکت نیستند بلکه ‌مجموعه‌ای از شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. بنا به گفته‌های دهبیدی‌پور، در حال حاضر شش تا هفت مجتمع فناوری در این منطقه شکل گرفته است.

توسعه ناحیه نوآوری شریف

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به یکی از جدیدترین پروژه‌هایی اشاره می‌کند که با همکاری بخش خصوصی در حال تکمیل آن هستند. وی با اشاره به یک ساختمان ۱۲۰ واحدی با مساحت ۱۵هزار متر‌مربع که بخش خصوصی در حال ساخت آن است، اضافه می‌کند که شرکت‌های اس‍پین‌آف‌شده از دانشگاه این ساختمان را پیش‌خرید کرده‌اند و در بهار سال ۱۳۹۹ این ساختمان افتتاح می‌شود و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در قالب ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان در این ساختمان مستقر خواهند شد.

دهبیدی‌پور در ادامه اضافه می‌کند که در حال حاضر حدود۴۵۰ شرکت در اطراف دانشگاه شریف مستقر شده‌اند و هر ماه نیز به تعداد این شرکت‌ها اضافه می‌شود.

توسعه ناحیه نوآوری شریف از جمله اقداماتی است که دهبیدی‌پور و همکارانش در حال انجامش هستند و اعتقاد دارند که این ناحیه محل امید و ارزش‌آفرینی است. بنا به همین اعتقاد به بررسی ۲۱ ناحیه نوآوری در سطح جهان پرداخته‌اند. از شرق آسیا و بارسلونا اسپانیا گرفته تا مونترئال کانادا و لندن انگلیس و… آنها در این بررسی‌ها به ویژگی‌هایی که در این نواحی وجود داشته، توجه داشته‌اند. دهبیدی‌پور می‌گوید درس‌های زیادی از این بررسی‌ها نصیب‌شان شده است.

در بهار سال ۱۳۹۹ ساختمان ۱۴ هزار متری ناحیه نوآوری شریف افتتاح می‌شود و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در قالب ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان در این ساختمان مستقر خواهند شد

وی مهم‌ترین نکته‌ای را که از این بررسی‌ها به آن رسیده‌اند، بحث تفریح و زندگی عمومی مردم در اطراف چنین نواحی می‌داند و اضافه می‌کند که در حال حاضر دانشگاه شریف به‌عنوان یک مزاحم بزرگ برای زندگی عموم مردمی که در آن منطقه به سر می‌برند، به شمار می‌رود چون همخوانی‌های لازم بین چنین منطقه‌ای و زندگی اجتماعی مردم ایجاد نشده است.

مسئله‌ای که دهبیدی‌پور و همکارانش آن را در رأس توجه خود قرار داده‌اند و معتقدند که در ابتدا باید مصالحه‌ای بین زندگی عمومی و سبک اقتصادی این ناحیه ایجاد شود. وی برقراری ارتباط خوب با مردم منطقه نوآوری شریف و تعریف خدمات خوب را برای افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، از جمله اهدافی بیان کرده که در پی انجام‌شان هستند.

چرا‌که معتقدند که نمی‌توان دور یک منطقه‌ از شهر را حصار کشید و با عنوان نوآوری، آن را از زندگی عادی و عموم مردم جدا کرد، بلکه نوآوری باید در بطن زندگی مردم و عجین با زندگی مردم شکل بگیرد.

تغییر المان‌های شهر با همکاری شهرداری از دیگر اقداماتی است که دهبیدی‌پور و همکارانش دنبال می‌کنند. همچنین تعیین و تدوین یک اطلس سرمایه‌گذاری برای منطقه نوآوری شریف از دیگر کارهایی است که در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری می‌کند که در اردیبهشت‌ماه ۹۸، اطلس سرمایه‌گذاری را نهایی کرده تا نشان دهند که در منطقه نوآوری شریف چه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مجید دهبیدی‌پور در پایان سخنانش می‌گوید: در حال حاضر در خود دانشگاه این باور را ترویج می‌کنیم که یادگیری تنها در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد. این باور، باور غلطی است که همه آموزش‌ها در محیط دانشگاه به افراد منتقل می‌شود. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در شرایط کنونی نیاز داریم به تعامل با بخش خصوصی و بخش خصوصی باید وارد گود شده و آموزش‌های زیادی را به ما منتقل کند. در واقع یادگیری در تعامل با بخش خصوصی و در ارتباط با بخش خصوصی می‌تواند اتفاق بیفتد چون آنها صاحب تجربه عملی کار نیز هستند و نکات زیادی دارند که می‌توانند با دانشگاه و دانشجویان به اشتراک بگذارند.

در نهایت در مورد استفاده‌ای که افراد مختلف می‌توانند از فضایی که ما ایجاد کرده‌ایم بکنند، باید بگویم که سه نوع استفاده می‌شود داشت؛ یکی برمی‌گردد به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، بخش دوم مربوط به مرکز رشد است. مرکز رشد الان توسعه‌یافته است و اکثرا ساختمان‌هایی هم که دانشگاه در اطراف دانشگاه خریداری کرده، مدیریت‌شان در اختیار مرکز رشد است. برای حضور در مرکز رشد هم باید شرایط لازم مد نظر این مرکز را داشته باشند. ورود به مرکز رشد دانشگاه شریف هم برای همه آزاد است و می‌توانند برای ورود اقدام کنند.

قسمت سوم که جزو جدیدترین کارهای ماست، مجموعه باکس است؛ یعنی باشگاه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که دو نوع مخاطب دارد؛ یک طیف از مخاطبان سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند در آنجا به تیم‌ها دسترسی داشته باشند و طیف دیگر مخاطبان هم استارتاپ‌ها یا افرادی هستند که می‌خواهند کار نوآورانه انجام دهند و می‌توانند از فضای کار اشتراکی آنجا استفاده کنند که برای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. الان هم سایتش باز است و پذیرشش در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.