نکات انتخاب شریک تجاری مناسب و ۸ ویژگی یک شریک تجاری موفق

0

شما ایده خیلی خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار داشته و هیجان دارید که خیلی زود کار را شروع کنید اما قبل از آن نیاز دارید یک شریک تجاری برای خودتان انتخاب کنید. این شخص می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید تصمیمات پیچیده را اتخاذ کنید و تیم کاری خود را برای انجام پروژه راهبری کنید، بنابراین فرد می‌تواند بهترین متحد شما باشد. البته اگر شریک شما ارزش‌ها و اهداف مشترک با شما نداشته باشد و در روند کار به شما استرس وارد کند، ممکن است برای کسب‌و‌کارتان مضر هم باشد. برای اطمینان‌یافتن از اینکه در انتخاب شریک تجاری اشتباه نکنید، باید به دنبال این ۸ ویژگی در فرد مورد نظر بگردید.

شریک تجاری، شریک دوم زندگی من

۱) شور و اشتیاق برای کار

انتخاب شریک تجاری که بتواند به شما کمک کند کسب‌و‌کارتان را به سطوح بالا برسانید، برای هر کسب‌و‌کاری عاملی ضروری است. طبیعتا باید دنبال فردی باشید که حداقل به اندازه شما درباره کار شور و اشتیاق داشته باشد. بنابراین بهتر است دنبال فردی باشید که چشم‌اندازش به کسب‌و‌کار با چشم‌انداز شما همخوان باشد و رساندن شرکت به اهداف درازمدتش، برایش اهمیت داشته باشد. همچنین باید ارزش‌های یکسانی هم در ذهن داشته باشید، روح کارآفرینی، روش کاری و انطباق نیز از دیگر مسائل مهم هستند که باید به آنها توجه کنید. اما چرا اینها مهم هستند؟ اول اینکه یک ایده کاری خوب خیلی راحت با منفی‌بافی یک شریک تجاری می‌تواند به شکست بینجامد. به عنوان یک کارفرما شما مسئولیت دارید که تمام تلاش خود را برای انتخاب یک شریک تجاری مناسب به کار بگیرید.

۲) به اخلاقیات پایبند باشید

سعی کنید فردی را پیدا کنید که در خصوص ارزش‌های اخلاقی با او اشتراک نظر داشته باشید. ‌یافتن چنین ویژگی‌هایی در افراد سخت است، مگر اینکه قبلا با هم همکار بوده باشید. بیشتر اوقات، افراد وقتی که می‌خواهند کسب‌و‌کار جدیدی را آغاز کنند، خیلی مشتاق هستند. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که کار روزانه چقدر زیاد است و در نتیجه سرعت کاری‌شان کم می‌شود. بنابراین ممکن است در چنین شرایطی یکی از شرکا عصبی شده و در نتیجه درگیری آغاز شود. اما اگر هر دو نفر ارزش‌های اخلاقی یکسانی داشته باشند، هر دو می‌توانند ‌روی اولویت‌ها در همه حوزه‌ها، زودتر و راحت‌تر توافق کنند و به این ترتیب کار با سهولت بیشتری پیش خواهد رفت.

۳) استقامت و پایداری

ممکن است شما به لحاظ فکری رابطه خوبی با فردی داشته باشید‌ یا حتی مهارت‌های یکسانی داشته باشید. اما یک ویژگی هست که نمی‌شود آن را خرید و پیدا‌کردنش هم خیلی آسان نیست و آن استقامت و پایداری است. استقامت زمانی به کمک می‌آید؛ وقتی که اوضاع سخت و طاقت‌فرسا می‌شود و دقیقا در این شرایط است که شما بیش از هر زمان دیگری به یک شریک تجاری مطمئن نیاز خواهید داشت. در چنین شرایطی، همیشه نوعی کشمکش میان شرکای تجاری وجود خواهد داشت. البته که این کشمکش‌ها کاملا مفید هستند و کمک می‌کنند تا هر دو از شرایط سخت بیرون بروید. البته اگر مصمم‌بودن، قدرت و توانایی و استفاده مناسب از منابع به صورت متعادل وجود نداشته باشند، خیلی سخت است که این شراکت بتواند پابرجا بماند. استقامت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شریک تجاری در کسب‌و‌کار است. البته این ویژگی یا در کسی هست ‌یا اینکه اصلا نیست.

۴) به حیطه شغلی مسلط باشد

پیشنهاد اساسی این است که شریک تجاری انتخاب کنید که درباره کاری که قرار است شروع کنید، اطلاعات داشته باشد. اگر کسب‌و‌کارتان را قبلا شروع کرده‌اید، احتمالا خیلی وقت ندارید به شریک جدیدتان روند اصولی کار را بیاموزید. بنابراین دنبال افرادی باشید که تجربه لازم را داشته و آموزش‌های لازم را دیده باشند. وقتی با فردی با این ویژگی‌ها ارتباط برقرار می‌کنید آنها وقت بیشتری برای تمرکز بر بهبود کسب‌و‌کار شما خواهند داشت. در اين مرحله بايد به ويژگي‌ها و قابليت‌هاي کاندید موردنظرتان برای شراکت توجه کنيد و ارزيابي کنيد. مواردي مانند تجربه کاري شریک تجاری درگذشته، تخصص صنعتي، هوش، اعتبار، انرژي، مهارت‌هاي ارتباطي، شخصيت و… همگي بايد در نظر گرفته شوند.

۵) داشتن تجربه‌های موفق قبلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شریک تجاری خوب این است که مهارت‌ها و موفقیت‌هایی داشته باشد که با مهارت‌ها و موفقیت‌های پیشین شما متفاوت باشد. تنها در این صورت است که شما می‌توانید کمک یکدیگر باشید. برای فهم این مهارت‌ها در فرد مورد نظر، گام اول این است که توانایی‌ها و ضعف‌های خود را بشناسید. برای مثال، اگر برای توسعه کسب‌و‌کار خود به سرمایه‌گذاری خارجی از شرکت نیاز دارید، بنابراین باید تیمی که انتخاب می‌کنید در زمینه جذب سرمایه ماهر باشند. هم‌چنین شریک تجاری‌تان نیز باید در این زمینه تجربه‌های موفقی داشته باشد‌ یا اگر شما اولین تجربه خود را در راه‌اندازی استارتاپ یا کسب‌و‌کاری از سر می‌گذرانید، بهتر است با کسی شریک شوید که قبلا تجربه موفقی در این زمینه داشته است.

۶) برخورداری از ذهن باز و پذیرا

به نقل از سایت forbes، یک شریک تجاری خوب خیلی رک و صریح است. یادتان باشد که هیچ‌کسی نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و بداند در ذهنتان چه می‌گذرد. این شما هستید که باید به اطرافیانتان بگویید چه در ذهن دارید. باید این کار را خیلی مستقیم و صریح انجام دهید. این مسئله در کسب‌و‌کار بسیار صدق می‌کند. گاهی اوقات شما ایده خوبی دارید و گاهی اوقات ایده‌هایتان خیلی‌خیلی بد هستند. یک شریک تجاری خوب کسی است که صراحت دارد و می‌‌تواند در هر شرایطی کاملا صادقانه نظرش را بدون لکنت بیان کند. شما اصلا نباید مجبور باشید نظر شریک‌تان را حدس بزنید ‌یا اینکه از لابه‌لای حرف‌هایش سعی کنید بفهمید منظورش چه بوده. شریک تجاری خوب خیلی ساده و صریح نظرش را به شما می‌گوید. هر کسب‌و‌کاری وقتی که شرکای تجاری با هم صادق و صریح هستند، بهتر جلو می‌رود.

۷) وقف رشد کسب‌وکار

شما حقیقتا باید با فردی شریک شوید که چشم‌انداز دراز‌مدتی در ذهن دارد. اگر با فردی شریک شوید که به دنبال موفقیت‌ سریع است، احتمالش کم است که وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نرود، کنار شما باقی بماند. شما به فردی نیاز دارید که قابل اتکا باشد. فردی که ۵ سال آینده و فراز‌و‌نشیب‌هایش را در نظر داشته باشد. فردی که مصمم باشد برای بسیاری از چالش‌ها راه‌حل پیدا کند. فردی که خودش را وقف تحقق اهداف و چشم‌انداز شما کند. برای اینکه کسب‌و‌کار شما در دراز‌مدت موفق باشد، شریکتان باید سطحی از وفاداری و عزمی را که شما در درون‌تان دارید، داشته باشد.

۸) در انتخاب شریک تجاری، حواستان به مهار‌ت‌های متفاوت کسب‌و‌کار شریکتان باشد

اولين کاري که بايد انجام دهيد تعيين محدوده نيازهايتان است. مطمئن شويد که کاملا مي‌دانيد کدام مهارت‌ها بيشتر از همه براي موفقيت کسب‌وکار شما مورد نياز هستند. اینکه شریک تجاری که دنبالش هستید در زمینه کسب‌و‌کار مهارت‌های متفاوت و متنوعی داشته باشد، خیلی اهمیت دارد. شریک تجاری شما باید این توانایی را داشته باشد که وظایف متفاوت را که مهارت‌های متفاوتی را می‌طلبد، برعهده بگیرد. این وظایف متفاوت ممکن است برای رشد کسب‌و‌کار شما نقشی حیاتی داشته باشند.

شما باید کمی عمیق‌تر فکر کنید و همه شرایطی را که ممکن است با آن مواجه شوید، در نظر بیاورید. چون شما مطمئنا در روند کاری خود با چالش‌های متنوعی مواجه خواهید شد. و برای مواجهه با آنها باید مهارت‌های متنوعی را به خدمت بگیرید. بنابراین اگر فردی مهارت‌های لازم برای مواجهه با این چالش‌ها را نداشته باشد، شراکت شما شکست خواهد خورد. باید از همان ابتدا درباره ارزش‌های کاری خود با شریکتان صحبت کنید تا وقتی که به آب‌های خروشان رسیدید، این اطیمنان را داشته باشید شریکتان به کمک شما خواهد آمد. و شما را برای خروج از امواج خروشان کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.