چرا کره‌جنوبی اینترنت اشیا را جدی گرفته است؟

0

یک ارزیابی مقایسه‌ای از یکی از ارائه‌دهندگان اطلاعات بازار به نام IDC نیز این کشور را بین ۳ کشور اول در بین کشورهایی که بیشترین آمادگی را برای استفاده از فناوری اینترنت اشیاء دارند، قرار داده است.

هاگ اوجهازی، معاون نهاد پژوهشی اینترنت اشیاء IDC در منطقه آسیا و اقیانوسیه، می‌گوید: «کشورهایی که در صدر این فهرست قرار دارند، نسبت به کارایی‌هایی که راهکارهای اینترنت اشیاء می‌توانند ایجاد کنند، سازگارتر هستند و همچنین مستعد نوآوری در کسب‌و‌کار و محصول هستند و احتمال اینکه به فناوری‌هایی دسترسی داشته باشند که با موارد استفاده اینترنت اشیاء هم‌تراز باشند، بیشتر است.»

اطلاع از اینکه یک کشور در کجای شاخص اینترنت اشیاء قرار دارد، به فروشندگان جهانی و محلی فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد تا فرصت‌هایی را شناسایی کنند که پیش روی آنها قرار دارد و در عین حال با راهکارهای آنها در سطح فدرال، محلی و شرکتی خود را تطبیق دهند.

IDC پیش‌بینی کرده است که بازار اینترنت اشیاء در آسیا و اقیانوسیه به غیر از ژاپن (APeJ) از ۳۳۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۶۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید، زیرا چشم‌انداز اینترنت اشیاء جهانی همچنان در حال رشد است. با چنین رشد و فرصت‌های کاری، فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت اشیاء با مجموعه رو به رشدی از گزینه‌ها در خصوص اینکه در کدام بازارها وارد شوند تا بیشترین ارزش را کسب کرده و خدمات یا محصولات خود را جهانی کنند، مواجه هستند.

در یک گزارش مقایسه‌ای، آمادگی کشورهای این منطقه برای استفاده از اینترنت اشیاء و نیز توانایی آنها برای تسهیل در توسعه آن ارائه شده است. این گزارش نشان می‌دهد کشورهایی که در بالای این شاخص قرار دارند، از جمله کره از آمادگی کاری و فناورانه خوبی برخوردار هستند. سایر کشورها نیز عبارتند از چین، تایوان، هنگ‌کنگ، استرالیا، هند و کشورهای آسه‌آن مانند مالزی، تایلند، اندونزی، فیلیپین‌ و ویتنام.

در این ارزیابی مشخص شده است که کره‌جنوبی نمره بسیار بالایی را از تمام جهات کسب کرده است، اعم از استفاده از اینترنت اشیاء به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی. این نشان می‌دهد که کره‌جنوبی در سطوح استفاده ویژه از فناوری اینترنت اشیاء خوب عمل می‌کند و یک محیط کاری قدرتمند دارد که نوآوری را ایجاد کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فروشندگان و کاربران نهایی اینترنت اشیاء را تقویت می‌کند.

سیاستگذاران این کشور انتظار دارند شاخص آمادگی اینترنت اشیاء این فرصت را در اختیار بخش دولتی و قانونگذاران قرار دهد تا به دغدغه‌ها یا فرصت‌های خاص برای کشور خود رسیدگی کنند. برای مثال، یک کشور با حجم زیادی از ثبت اختراع اما تعداد کمی از فارغ‌التحصیلان مقاطع عالی ممکن است بتواند دست به نوآوری بزند اما با کمبود نیروی کار ماهر و باتجربه برای اعمال راهکارهای زندگی واقعی مواجه خواهد بود.

در این کشور در حوزه ارتباطات از راه دور از فناوری اینترنت اشیاء بهره گرفته شده است. راه‌اندازی شبکه کم‌هزینه اینترنت اشیاء توسط SK Networks کره جنوبی یک توسعه منطقی برای شرکت‌‌های مخابراتی است که میلیاردها دلار روی شبکه‌های همراه و گسترده ۴G و ۳G سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرعت و هزینه این شبکه‌های مخابراتی سنتی بالاست به ویژه زمانی که باید به حسگرهای کم‌هزینه و بزرگی متصل شوند که اغلب به پاسخ فوری در زمان واقعی نیاز دارند که وعده اینترنت اشیاء است. این طرح از ویژگی شبکه گسترده قدرت پایین LoRaWAN™ استفاده می‌کند که برای محصولات بی‌سیم در شبکه منطقه‌ای، ملی یا جهانی که با باتری کار می‌کنند، طراحی شده است. این یکی از استانداردهای رقابتی مانند SigFox است که از یک شبکه محلی متصل و کم‌هزینه به جای شبکه‌های گسترده مخابراتی جی‌موبایل و شبکه‌های داده استفاده می‌کند. نکته مهم این است که LoRaWAN از نرخ داده بسیار پایین که برای جمع‌آوری داده‌های حسگر در طیف ۰.۳ کیلوبایت بر ثانیه تا ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه است، استفاده می‌کند. این ویژگی برای جمع‌آوری چندین داده حسگر که می‌توانند به ساختمان‌های متصل، دستگاه‌های پوشیدنی متصل، محصولات متصل، سفر متصل و بسیاری از محصولات و خدمات اینترنت اشیاء وصل شوند، ایده‌‌آل است.

شبکه‌های کره‌جنوبی حدود ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا زیرساخت این شبکه را در کشورشان به وجود آورند. بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند اولین شرکتی باشند که یک استاندارد در سطح منطقه‌ای را برای اینترنت اشیاء ایجاد کنند. هدف استفاده از ۵G فراموش نشده، ‌اما داشتن یک شهر هوشمند و متصل و خدمات هوشمند گامی دیگر به سوی پیشرفت در حوزه فناوری است. توسعه اینترنت اشیاء در کره جنوبی، در سال‌های اخیر بسیار سریع و مثبت بوده است، با این حال، بسیاری از افراد معنای درست آن را درک نکرده‌اند. اینترنت اشیاء به ایجاد یک اتصال بین دستگاه‌های هوشمند و اینترنت کمک می‌کند تا امکان ایجاد محیطی برای تبادل داده به وجود آید که در کل کارایی و کاربرد دستگاه‌های هوشمند را تقویت می‌کند.

در این راستا یکی از ابرقدرت‌ها در حوزه تولید کره‌جنوبی به مرکز توسعه اینترنت اشیاء تبدیل شده است. این شرکت یعنی سامسونگ، قصد دارد از یک سیستم ساختمان هوشمند اینترنت اشیاء در ۱۸ اکتبر امسال در سئول، کره جنوبی، رونمایی کند. این سیستم که b.IoT نام دارد، می‌تواند مدیریت ساختمان‌ها را به طور خودکار انجام دهد و همچنین دما و روشنایی ساختمان را با استفاده از داده‌های به دست آمده از حسگرهای مختلف و واحد‌های تلویزیون مدار بسته کنترل کند.

از دیگر اقدامات کره جنوبی در حوزه اینترنت اشیاء می‌توان به این مورد اشاره کرد که شرکت خودروسازی کره جنوبی، هیوندای موتور، یک مرکز داده در چین افتتاح کرده است که به توسعه پلتفرم خدمات خودروی متصل آن در این کشور کمک می‌کند.

این خودروساز گفته است که این مرکز جدید حجم زیادی از داده‌های جمع‌آوری شده از خودروهای شرکت را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند و نیز قابلیت‌های تحقیقات و توسعه خود را در فناوری خودروهای متصل به اینترنت به طور چشمگیری توسعه می‌دهد. این مرکز داده به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در گوانژو واقع شده ‌و شرکت اپل، علی‌بابا، آی‌بی‌ام و سایر شرکت‌های بزرگ در همسایگی آن هستند. هیوندای معتقد است که این مرکز داده جدید بنیادی برای ایجاد «کار کلاود» خواهد بود که در آن از تخصص این شرکت در فناوری‌های خودروی متصل که در طی چندین سال تجربه حاصل از عملیات کار کلاود در کره جمع‌آوری شده‌اند، استفاده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.