پادکست | ۹ میانبر ساده برای دور زدن ویروس کرونا

0

باور کنید که شرایط این روزهایمان با روزهایی که هراس از کرونا رهایمان نمی‌کرد، تفاوتی نکرده. تنها تفاوتمان با روزهای گذشته، کمی آگاه‌تر‌شدن است. حالا به انجام برخی از مراقبت‌ها عادت کرده‌ایم و سبک زندگی‌مان را به شکلی تغییر داده‌ایم که امکان زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس را داشته باشیم

چطور از آلوده‌شدن محل کار و همکاران‌مان به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

کرکره مغازه‌ها بالا رفته، اتومبیل‌ها خیابان‌ها را پر کرده‌اند و کسب‌و‌کارها به دنبال راهی برای جبران زیان روزهای گذشته می‌گردند. طبیعی است که با وجود تمام‌نشدن داستان کرونا، کسب‌و‌کار شما هم به قرنطینه پایان داده باشد و همه‌چیز با کمی نگرانی اضافه به حالتی شبیه به قبل برگشته باشد. اما باور کنید که شرایط این روزهایمان با روزهایی که هراس از کرونا رهایمان نمی‌کرد، تفاوتی نکرده. تنها تفاوتمان با روزهای گذشته، کمی آگاه‌تر‌شدن است. حالا به انجام برخی از مراقبت‌ها عادت کرده‌ایم و سبک زندگی‌مان را به شکلی تغییر داده‌ایم که امکان زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس را داشته باشیم. اگر شما در مجموعه‌ای فعالیت می‌کنید که فعالیتش را از سر گرفته و کارکنانش هر روز در ساختمان آن حاضر می‌شوند، به این نکات توجه کنید. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با رعایت این موارد می‌توانید چند قدم ویروس کرونا را به عقب برانید.

قدم اول؛ امکانات اولیه را رعایت کنید

شستن مداوم دست‌ها با الگوی گفته‌شده و با طول ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، باید به عادت عمومی در محل کارتان تبدیل شود. همکاران به محض ورود و بعد از انجام هر کار خاص، باید دست‌ها را با این روش بشویند. گذشته از این، همه کارکنان باید به محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص دست دسترسی داشته باشند. پس مطمئن باشید که مخزن مایع دستشویی و ضدعفونی‌کننده دست، مدام پر می‌شود. گذشته از این، تجهیزات ایمنی مناسب‌تری از قبیل ماسک و دستکش را در اختیار همکارانی که با افراد بیشتری سر و کار دارند، قرار دهید و قبل از اعزام آنها به ماموریت، از کافی‌بودن آگاهی و مناسب‌بودن امکاناتشان مطمئن شوید.

قدم دوم؛ به همکارانتان آگاهی تزریق کنید

در محل کارتان پوسترهای آگاهی‌بخش نصب کنید. از نحوه شست‌و‌شوی دست گرفته تا شیوه استفاده از ماسک یا اصولی که باید در معاشرت با همکاران و مراجعان به آن توجه شود را با کارکنان یادآوری کنید. اینفوگرافیک‌ها یکی از بهترین ابزارهای جلب توجه و آگاهی‌رسانی هستند. پس تا خطر برطرف نشده، دیوارهای محل کارتان را با راهنما‌های ضروری و مناسب پر کنید.

قدم سوم؛ پیش‌نیازهای دورکاری را فراهم کنید

رویه انجام کارهای هر واحد و فرد را مشخص کنید و پیش‌نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را هم برای مواقع ضروری پیش‌بینی کنید‌ تا در صورت نیاز او به دور‌کار‌شدن، فعالیت‌ها با برنامه و براساس نیازهای مجموعه پیش بروند. بسیاری از کارکنان به‌خاطر نگرانی از واکنش مدیران یا همکاران به دورکار‌شدنشان، علائم بیماری خود را پنهان می‌کنند؛ پس برای جلوگیری از این پنهان‌کاری دردسرساز به همه آنها توضیح دهید که در صورت نیاز آنها به قرنطینه‌شدن، با انجام دورکاری به سازمان و همکارانشان خدمت می‌کنند.

قدم چهارم؛ ضدعفونی‌کردن را به قانون تبدیل کنید

تمیز‌کردن محل کار، این روزها معنایی متفاوت پیدا کرده. حالا هر روز همه اجزای دفتر کارتان، از تلفن گرفته تا دسته‌های صندلی و خودکار و جعبه دستمال‌کاغذی، باید با ترکیبات ضدعفونی‌کننده توصیه‌شده تمیز شوند. گذشته از ویروس‌کشی روزانه و عمومی، همه کارمندان باید به یک بطری از این مواد دسترسی داشته باشند تا قبل از شروع کار، میز، صندلی و وسایل شخصی خود را با آن از ویروس‌های احتمالی پاک کنند.

قدم پنجم؛ به استقبال بیماری نروید

از همکارانتان بخواهید که در صورت داشتن علائم شبیه به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی، در خانه بمانند. درصورتی که برخی از آنها در کنار افراد مشکوک به این بیماری بوده‌اند، حتما پس از انجام آزمایش معتبر، امکان حضورشان در محیط کار را فراهم کنید.

قدم ششم؛ هوای تازه را به اتاق بیاورید

هر زمان که امکان داشت، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای داخل اتاق‌ها عوض شود. گذشته از این، فضای کاری همکارانی که به بیماری زمینه‌ای خاصی دچار هستند را از سایر همکاران جدا کنید تا در خطر کمتری قرار داشته باشند.

قدم هفتم؛ فاصله را رعایت کنید

اگر این امکان در محل کارتان وجود دارد، فاصله صندلی کارکنان را به شکلی تنظیم کنید که خطر کمتری آنها را تهدید کند. یادتان نرود که رعایت فاصله مناسب بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. رعایت فاصله ایمن باید به یک قانون نانوشته در محل کار شما تبدیل شود.

قدم هشتم؛ اجتماعات را به حداقل برسانید

به کارکنان در مورد تجمعات چند‌نفره هشدار دهید و از آنها بخواهید که تا مدتی ناهار را پشت میز کار خود خورده و در جلسه‌ها با رعایت نکات بهداشتی (استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کردن میز و صندلی‌ها) و همچنین رعایت فاصله مناسب حاضر شوند.

قدم نهم؛ مراقب سلامت روان کارکنان باشید

قطعا شرایط فعلی، وضعیت زندگی بسیاری از همکاران شما را تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلی مهدها و مدرسه‌ها ممکن است نگرانی‌های تازه‌ای را برای کارمندان بچه‌دار ایجاد کرده باشد و تعطیل یا بی‌رونق‌شدن برخی از کسب‌و‌کارها ممکن است وضعیت اقتصادی کارکنانی که زندگی‌شان را با دو درآمد اداره می‌کردند، تحت تاثیر قرار داده باشد. راه دور و لزوم استفاده از وسایل حمل‌‌ونقل عمومی ممکن است برای برخی دیگر از کارکنان مشکلاتی را ایجاد کرده باشد و بیماری اعضای خانواده می‌تواند محدودیت‌هایی را برای گروهی دیگر ایجاد کرده باشد. پس در همه روزهایی که همکارانتان برای چرخاندن چرخ این کسب‌و‌کار در کنار هم جمع می‌شوند، به جزئیاتی توجه کنید که ممکن است نگرانی یا بحران تازه‌ای را برایشان ایجاد کرده باشد. شما بدون آسیب‌دیدن کارتان، چقدر می‌توانید به کاهش نگرانی این افراد کمک کنید؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.