ایجاد دسترسی برابر جامعه به خدمات گردشگری و سفر

فرصت‌های هلدینگ پارسیان برای استارتاپ‌ها

0

علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل و عضو هیات مدیره هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان از همکاری با استارتاپ ها و اهداف برگزاری همایش «سرنخ گردشگری» می گوید.

همایش سرنخ گردشگری توسط هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان به مدت یک روز در هتل پارسیان اوین و با حضور فعالان استارتاپی در حوزه گردشگری و سفر برگزار خواهد شد. به همین بهانه به سراغ مدیرعامل و مدیران این هلدینگ بزرگ رفتیم و سعی کردیم از آنها در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌هایشان بپرسیم.

این همایش شروع یک همکاری و تعامل بلند‌مدت بین استارتاپ‌ها و هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان است. شما نیز می‌توانید با مطالعه این ویژه‌نامه و شرکت در همایش سرنخ گردشگری از این فرصت‌ها و چالش‌ها برای شکل‌دادن یک همکاری استفاده کنید.

ابتدا به سراغ علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان رفتیم.

  • شما فرد شناخته‌شده‌ای در حوزه سفر و گردشگری هستید. برای آشنایی مخاطبان شنبه کمی از خودتان بگویید و اینکه از چه سالی در این مجموعه فعالیت‌تان را شروع کردید؟

متولد سال ۱۳۵۵ هستم. تحصیلاتم را در رشته مهندسی صنایع در ایران به پایان رساندم و در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت در دانشگاه Linkoping سوئد هستم.

بیش از یک دهه است که در مجموعه بنیاد مستضعفان حضور داشته و در بخش حمل‌و‌نقل فعالیت می‌کنم و تقریبا ۶ ماه است که مدیرعامل هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان هستم.

  • برایمان از هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان بگویید. کار هلدینگ چیست؟

هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان، مشتمل بر ۳۴ شرکت مستقل است که در‌بر‌گیرنده ۲۲هتل از مجموعه هتل‌های پارسیان، مراکز تفریحی منحصر‌به‌فردی نظیر مجموعه توچال، مجموعه ارم سبز، مجموعه شهید چمران، مجموعه جماران‌ و تعدادی هم شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقلی است.

از جمله بزرگ‌ترین اپراتور بندری ایران، شرکت خدمات بندری سینا، دومین شرکت حمل‌و‌نقل مسافری ریلی ایران شرکت بن ریل، شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای TBT، شرکت حمل‌و‌نقل باری ریلی سینا ریل پارس و تعدادی مجموعه حمل‌و‌نقل دیگر است.

  • هلدینگ پارسیان با این حجم از دارایی چه جایگاهی در این حوزه ها دارد و چه موفقیت‌هایی داشته‌اید؟

در این مورد می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که تقریبا در هر حوزه‌ای که ما حضور داریم، خدمات با‌کیفیت در آن حوزه تقریبا به صورت انحصاری در اختیار ماست یا جزو یکی از بهترین‌ها هستیم. در حوزه خدمات هتلداری، ما در ایران مجموعه‌ای به این وسعت و با این سطح کیفیت را نداریم. البته نقص‌هایی هست که حتما باید برطرف بشود.

در حوزه حمل‌و‌نقل مسافری ریلی، شرکت بن‌ریل تنها شرکتی است که استاندارد ارائه خدمات در سطح بین‌المللی را از راه‌آهن آلمان اخذ کرده. در منطقه خاورمیانه شرکتی را نداریم که این گواهینامه را گرفته باشد.

مجموعه خدمات بندری سینا، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در بنادر اصلی ایران در این سال‌ها انجام داده است. به عبارت بهتر در یک جمله می‌توان اینطور گفت که در هر حوزه‌ای که بنیاد مستضعفان در بخش ارائه خدمات حضور دارد، سطح قابل قبول و خوبی از کیفیت خدمات به مردم در حال ارائه است.

  • در حال حاضر چه چالش‌هایی در حوزه شما و بیزینستان وجود دارد که برای آن نیاز به مشارکت با جامعه استارتاپی دارید. در مورد این چالش‌ها توضیح بدهید.

به نظر من هر حرفه‌ای در حال حاضر نیاز دارد که جایگاه خودش را در بین استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپایی که در قالب استارتاپ در آن حوزه شکل می‌گیرند، پیدا کند. به عنوان مثال، در حوزه گردشگری که یکی از زنجیره‌های ارزش اصلی هلدینگ ما‌ست، اتفاقات خوبی در حوزه استارتاپ‌ها رخ داده و لازم است که ما با این مقوله بیشتر آشنا شویم.

در حوزه حمل‌و‌نقل هم همینطور. اتفاقات بزرگی هم در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌شهری و هم درون‌شهری افتاده که معتقدم اگر کسی در این حوزه مشغول به کار است، لازم است که ویژگی‌ها، چالش‌ها و فرصت‌هایی که ممکن است از طریق همکاری با استارتاپ‌ها در راه‌اندازی یا مشارکت با استارتاپ‌ها وجود داشته باشد را بشناسد، زیرا از این طریق، می‌توان چالش‌های کنونی هر حوزه کاری را کاهش داد.

  • تعامل و همکاری استارتاپ‌ها چه منافعی می‌تواند برای آنها داشته باشد.

به نظر من اکوسیستم استارتاپی کشور در همین مدت کم حضورش در بازار ایران، ظرفیت خوبی را جذب کرده و طبیعتا ما هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی، می‌توانیم رابطه خوبی با این مجموعه داشته باشیم و به فراخور صنعتمان می‌توانیم از ظرفیت‌های این استارتاپ‌ها برای توسعه خدماتمان استفاده کنیم. من فکر می‌کنم این همکاری، یک سود دو‌سویه خواهد داشت؛ هم استارتاپ‌ها رشد می‌کنند هم خدمات ما به دست اقشار مختلف مردم خواهد رسید.

  • شاید یکی از اقدامات جدی شما برای همکاری با استارتاپ ها برگزاری همایش Inclusion یا سرنخ گردشگری است. در مورد اهدافتان از برگزاری چنین همایشی بگویید.

Inclusion مفهومی است که در حال حاضر با ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید، دسترسی همه را برای فعالیت‌های مختلف فراهم کرده است. من فکر می‌کنم می‌توانیم به عبارتی، رسالت بنیاد مستضعفان را ایجاد دسترسی بیشتر تمام اقشار و طبقات جامعه برای مفهوم گردشگری و سفر تعبیر کنیم.

به این معنا ما فکر می‌کنیم که به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی که سهم زیادی در حوزه گردشگری و سفر را در اختیار دارد، این وظیفه را بر دوش خودمان احساس کردیم که با استفاده از ظرفیت‌های جدیدی که به خاطر حضور استارتاپ‌ها در کشور ایجاد شده، تلاش کنیم تا دسترسی و شمول عام را برای تمام طبقات مردم ایجاد کنیم.

در بحث سفر و گردشگری البته معتقدیم حضور استارتاپ‌ها، نه‌تنها دسترسی را بیشتر می‌کند بلکه هزینه استفاده از این خدمات را هم برای اقشار مختلف کاهش می‌دهد و به‌عبارتی ما همان هدفی را دنبال می‌کنیم که بنیاد مستضعفان به دنبال آن بوده است. امیدوارم با برگزاری این همایش، نقش خوب و فعالی در زمینه ایجاد دسترسی طبقات مختلف جامعه به خدمات گردشگری و سفر در کشور فراهم کنیم.

ثبت‌نام در همایش سرنخ گردشگری :

https://evand.com/events/parsianhotelevent

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.