معرفی چند استراتژی بازاریابی

0

هدف عمده هر فرایند استراتژیک بازاریابی، شناساندن محصول و آشنایی مخاطبان با آن است، به نحوی که کمپانی‌ای که استراتژی‌های مذکور را به کار می‌برد، درنهایت موفق به معرفی و فروش محصول در میان عده‌ای از مخاطبان خاص خود باشد. در اینجا به چند استراتژی تبلــــیغــاتی موفق در بازاریابی دنیای امروز اشاره می‌کنیم، استراتژی‌هایی که ارزش واقعی محصول و دلیل انتخاب آن را توسط مشتریان نشان می‌دهند.

  •  استراتژی علت

به این معنا که چرا یک محصول خاص باید تبلیغ شود و مهم‌تر اینکه به چه علت آن محصول باید مورد استفاده قرار بگیرد. یافتن دلیلی که هم مشتری و هم تولیدکننده محصول، برای استفاده و تولید به آن نیاز دارند، از نخستین اقدام‌ها در یک استراتژی موفق بازاریابی است و رسیدن به این دلیل نیز نیاز به دانش داخلی دارد، دانشی در مورد آنچه سازمان مورد نظر به دنبال آن است و آنچه مشتریان باید درباره آن بدانند. در این روش با در نظر گرفتن تشویق‌های مختلف می‌توان دلایل مشتریان را برای خرید محصول بیشتر کرد، معرفی درست محصول و روشن کردن دقیق مزایای آن نیز ازجمله کارهای مهمی است که یک روند تبلیغاتی باید آن را برای شناساندن محصول و دادن دلایل قوی به مشتریان خود بدهد.

  •  بازاریابی مجاورت

دنیای امروز دنیای مجاورت و نزدیکی افراد به یکدیگر است، فضاهای آنلاین و خدمات متنوعی که ارائه می‌دهند باعث نزدیکی و ارتباط بیشتر مردم شده است، به گونه‌ای که یک سازمان تولیدی برای معرفی تولیدات خود به‌راحتی می‌تواند از این فضاها حداکثر استفاده را ببرد. بنابراین ازجمله راهکارهای دیگری که در بازاریابی دنیای امروز همگام با پیشرفت فناوری‌های جدید کاربرد زیادی یافته است، بازاریابی مجاورت است، به این معنا که از طریق فضای آنلاین و یا استفاده از برنامه‌های کاربردی مانند بلوتوث، مشتریانی را که در محدوده بازاریابی محصولات شما قرار دارند، بیابید و از طریق پیام‌های مختلف روند تولید محصولات، تشویق‌ها، تخفیف‌ها و… را به آن‌ها اطلاع دهید. با توجه به اینکه امروز گوشی‌های هوشمند و انواع تبلـــــت‌ های متصل به اینترنت در دسترس اکثر افراد جهان است، این شیوه بازاریابی یکی از راهکارهای مؤثر و دقیق برای تبلیغ و شناساندن محصولات و خدمات متنوع به تولیدکنندگان است.

  •  بازاریابی رابطه

فروش محصول یک هدف است، اما برقراری رابطه دوستانه با مشـــــتریان از آن مهم‌تر است. بسیاری از کمپانی‌ها به جای برقراری رابطه معاملاتی با مشتریان، که تنها هدف آن فروش محصولات است، به دنبال ایجاد رابطه دوستانه با آن‌ها هستند؛ چراکه اگر مخاطب رابطه‌ای دوستانه با یک برند برقرار کند، خرید محصولات آن را در اولویت قرار می‌دهد. مشتریانی که به یک نام تجاری اعتماد پیدا می‌کنند، هنگام خرید نیز بیشتر به سوی آن جلب می‌شوند و در خریدهای خود چه از طریق فروشگاه و چه از طریق وب، آن نام تجاری را مد نظر قرار می‌دهند، بنابراین می‌توان گفت بازاریابی رابطه فرایندی درازمدت است که به جای توجه به فروش آنی محصول، به آینده آن و یافتن مشتریان دائم توجه دارد.

  •  بازاریابی معاملاتی

این روش بازاریابی بیشتر در مورد فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها صدق می‌کند که مجبورند حجم زیادی از یک محصول را به فروش برسانند و برای این منظور، از طریق راهکارهای متعدد مشتریان را به خرید محصول مورد نظر تشویق می‌کنند. ارائه کوپن‌های خرید، تخفیف‌های ویژه و… ازجمله راهکارهایی است که در روش بازاریابی معاملاتی استفاده می‌شود. در این نوع استراتژی برخلاف بازاریابی رابطه، تمرکز اصلی بر فروش محصولات است، می‌توان گفت این روش بیشتر در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها کاربرد دارد و در مقابل، بازاریابی رابطه، بیشتر در مورد برندسازی کاربرد دارد.

  •  بازاریابی کمبود

این استراتژی به این معناست که برخی محصولات یک کمپانی در حجم محدودی تولید می‌شوند و بازار مصرف آن‌ها نیز با کمبود مواجه است. این مسئله در مورد برندهای لوکس بسیار صدق می‌کند، برخی محصولات به دلیل بالا بودن هزینه‌های مواد خام و تولید آن‌ها در حجم محدودی تولید می‌شوند و بنابراین مشتریان خاص خود را دارند، بنابراین در این روش، کمپانی مذکور باید از طریق استراتژی‌های خاص مشتریان خود را بیابد و محصولات خود را در دسترس آن‌ها قرار دهد. می‌توان گفت در این روش یافتن مشتری خاص و معرفی محصول به آن هدف اصلی است. این نوع محصولات که قیمت بالایی نیز دارند، به‌راحتی در بازار مصرف عمومی به فروش نمی‌روند و هزینه‌های تبلیغاتی آن‌ها باید بیشتر بر روی مشتریان خاص متمرکز شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.