ما آمدیم

سرمقاله 135 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

شما که این سرمقاله را می‌خوانید، شماره آژانس محله‌تان را به همراه دارید؟ اصلا وجود دارند؟ چه بر سر آژانس‌داران آمد؟ آخرین باری که پیک بادپا گرفته‌اید را به یاد می‌آورید؟!

یازدهم اسفند انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور برگزار می‌شود و برای اولین‌بار چند چهره شناخته‌شده استارتاپی و دانش‌بنیان در میان نامزدهای انتخاباتی حضور دارند. چرا استارتاپ‌ها به این انتخابات ورود کردند، پیوستن آنها به ائتلاف برای فردا و اینکه چرا این افراد استارتاپی برای انتخابات اتاق بازرگانی نامزد شدند، موضوع این نوشتار است.

سخن‌گفتن از جایگاه اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌سازی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد کلان ایران زیره به کرمان بردن و تکرار سخن‌های گفته شده است. اما در یک کلام اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی اقتصاد ایران است.

نمایندگانی که در بخش‌های مختلف دولتی، حاکمیتی و خصوصی عضویت یا طرف مشورت تخصصی قرار می‌گیرند، در شورای گفت‌وگو ‌حضور داشته و ‌در هیات‌های حل اختلاف فصل‌الخطاب هستند. علی دایی، فوتبالیست صاحب‌نام روزگاری گفته بود کسی سرمربی تیم ملی ایران می‌شود که لابی قوی‌تری داشته باشد.

اتاق‌های بازرگانی اگرچه محل صدور مجوز نیستند و‌ طبق قانون ماهیت و اختیارات اجرایی ندارند، اما محل لابی‌گری و در یک کلام محل تجمع تصمیم‌سازان کلیدی و ‌اصلی اقتصاد ایران است. در انتخابات‌های پیشین استارتاپی‌ها حضور نداشتند، چون از منظر فعالان اقتصادی آنها وجود خارجی نداشتند.

اما امروز هستند چون می‌توانند زینت‌المجالس لیست‌های انتخاباتی باشند؛ برندهایی خوشنام که محبوب نسل جوان هستند و حضورشان نشانه توجه به نوآوری و مدرنیزاسیون اقتصاد آینده است. حالا همه می‌دانند دیگر دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار، علی‌بابا، آپارات، تپ‌سی و اسنپ، الو‌پیک و… شوخی و دور‌همی چند جوان خام‌اندیش نیست، آنها کسانی هستند که با استفاده از تکنولوژی و ‌نوآوری و بیزینس‌مدل استارتاپی بیشترین تخریب را در بازار سنتی ایجاد کرده‌اند و در آینده همه بخش‌های سنتی از این تخریب گسترده Disruptive Technology بی‌نصیب نخواهند ماند.

نتیجه آن تغییر روندهای سنتی به مدرن، رفاه و آسایش بیشتر برای مردم‌، افزایش بهروری و شکوفایی اقتصادی و… است. شما که این سرمقاله را می‌خوانید، شماره آژانس محله‌تان را به همراه دارید؟ اصلا وجود دارند؟ چه بر سر آژانس‌داران آمد؟ آخرین باری که پیک بادپا گرفته‌اید را به یاد می‌آورید؟!

اگرچه هنوز بخش سنتی تا فهم کامل پارادایم استارتاپی و نوآوری فاصله زیادی دارد، اما توجه افراد شاخص و‌ کلیدی در اقتصاد کشورمان به‌خصوص رهبران ائتلاف برای فردا و حتی دیگر ائتلاف‌ها، نشانه‌ای مثبت از آغاز یک دگردیسی اقتصادی می‌دهد.

از طرفی، از این پس دیگر صندلی‌های پارلمان بخش خصوصی بدون حضور استارتاپی‌ها وجاهتی ندارد. چه عدم حضور استارتاپی‌ها در این پارلمان خسارت بزرگی برای کشور، اقتصاد بیمار و ‌نحیف و از همه مهم‌تر برای اکوسیستم استارتاپی ایران نیز زیانبار است؛ چراکه بدون حضور در این مرکز استراتژیک، راه ما در اقتصاد سنتی طولانی خواهد شد.

بودن ما در این پارلمان به معنای تاثیرگذاری و مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها و به‌دست‌آوردن مجرای قانونی جدید و ‌موثر برای احقاق حقوق و ‌پیشبرد استارتاپ‌ها در اقتصاد و ‌حاکمیت است. سازمان‌ها‌، اتحادیه‌ها و انجمن‌های موجود در اکوسیستم استارتاپی در کنار اتاق‌های بازرگانی دسترسی‌های فعالان استارتاپی به دولت و حاکمیت را برای احقاق مطالبات و خواسته‌هایشان بیشتر می‌کند.

ائتلاف برای فردا

برای شخص بنده و‌ جمعی از نامزدها همه ائتلاف‌ها قابل احترامند. به‌خصوص آنهایی که دلشان برای آبادانی این مملکت می‌تپد، اما نقاط اشتراک فکری ما با ائتلاف برای فردا بیش از دیگر ائتلاف‌هاست. از طرفی رهبران این ائتلاف بیش از دیگر جریان‌های فکری درصدد جلب رضایت استارتاپ‌ها برای شرکت در انتخابات برآمدند.

اینکه چرا این افراد از جامعه استارتاپی نامزد شده‌اند، تنها به این دلیل است، کسانی می‌توانند در انتخابات اتاق شرکت کنند که دارای کارت بازرگانی بوده و کارتشان ۳ سال پیش صادر شده باشد. از این رو تعدادی از افراد شاخص و‌ کلیدی اکوسیستم استارتاپی ایران به دلیل کسر زمان ۳ سال نتوانستند در این انتخابات حضور داشته باشند.

اما واقعیت این است که بسیاری از مدیران استارتاپی فاقد کارت بازرگانی هستند، از این رو ضرورت دارد که برای ۳سال آینده و دوره بعدی از همین حالا اقدام کنیم تا بتوانیم کرسی‌های بیشتری به دست بیاوریم. این امر نیاز‌مند این است که مدیران استارتاپی بلافاصله اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند.

برای دریافت کارت بازرگانی، انجمن فروشگاه‌های اینترنتی استان تهران که به‌تازگی در اتاق تهران شروع به کار کرده، می‌تواند تسهیل‌گر این امر باشد. از نامزدهای محترم استارتاپی که اینک به‌عنوان نمایندگانی از بخش‌های مختلف استارتاپی، دانش‌بنیان و فناوری حضور دارند، انتظار داریم در صورت پیروزی در انتخابات در جایگاه جدید بیش از منافع فردی به منافع اکوسیستم استارتاپی ایران بیندیشند.

برای توسعه بیش از پیش اکوسیستم استارتاپی ایران، تدوین قوانین جدید و‌ تغییر قوانین دست‌و‌پا‌گیر و فرسوده تلاش مضاعف کنند.

در آخر از همه کسانی که امکان رأی دارند، دعوت می‌کنیم در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کرده و به ائتلاف برای فردا که استارتاپی‌ها در آن حضور دارند، رأی دهند.

حرف آخر

این اولین تجربه ما در اتاق بازرگانی و با یک ائتلاف است. تصمیم ۳سال بعد فعالان استارتاپی که در دور بعدی انتخابات اتاق بازرگانی  با همه برندهای بزرگ حضور حداکثری خواهند داشت، بستگی کامل به این تجربه مهم و ‌تاثیر‌گذار دارد. ما آمدیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.