بازبینی تخم‌مرغ معروف اینستاگرام

چگونه از یک ترند جهانی استفاده تبلیغی کنیم

0

آژانس بازاریابی SO&U, Lagos در اقدامی خلاقانه یک پیام جالب توجه را به مناسبت روز جهانی سرطان ارائه داده است. این آگهی چاپی برگرفته شده از یکی از ترندهای معروفی است که در روزهای اخیر توجه زیادی را بین کاربران اجتماعی در سراسر جهان برانگیخته است.

احتمالا همه شما با تخم‌مرغ معروف اینستاگرامی آشنا هستید که ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی فالوئر و لایک دریافت کرده و نگرش‌های اجتماعی خاصی را نسبت به خود ایجاد کرده است؛ اقدام جالب توجهی که آژانس مذکور در رابطه با این تخم‌مرغ انجام داده، کاری خلاقانه و درخور توجه است.

به این معنا که طراحان این آگهی، با استفاده از شباهتی که بین تخم‌مرغ مورد نظر و سر فردی که دچار سرطان بوده و فرایند شیمی درمانی را طی می‌کند، وجود دارد، توانستند شعار معروف خود را با عنوان «اجازه ندهید این روند ترند‌شدن، متوقف شود»، ارائه بدهند.

این آگهی از این جهت درخور توجه است که طراحان آن به ترندشدن یک تخم‌مرغ میان کاربران اجتماعی جهان آگاه بوده و با توجه به شهرتی که این تخم‌مرغ معروف اینستاگرامی کسب‌ کرده‌ است، نگرشی دوباره به آن داشته‌اند.

مطمئنا اکثر بینندگان این تصویر در وهله اول، همان تخم‌مرغ شناخته‌شده را به خاطر می‌آورند و حتی عبارتی که در بالای این تصور درج شده است و از مخاطبان می‌خواهد که ترند شدن این تصویر را به اتمام نرسانند نیز کماکان همان تصویر تخم‌مرغ معروف اینستاگرامی را به ذهن بینندگان متبادر می‌کند.

مخاطب تنها زمانی متوجه خواهد شد که این تصویر در واقع سر فردی است که دچار سرطان بوده و در حال شیمی‌درمانی است که عبارت پایین صفحه را بخواند؛ عبارتی که درباره بالابردن افکار عمومی جهت تشخیص این بیماری است.

صنایع ادبی در تصویرسازی

بعد از این آگاهی که در ذهن مخاطب اتفاق می‌افتد، کم‌کم تصویر سر یک انسان برای او واضح می‌شود، به طوری که با کمی دقت حتی گوش‌های این فرد را نیز می‌تواند ببیند. شکی نیست که تخم‌مرغ موردنظر ترند بالایی داشت و از این نظر کماکان در ذهن کاربران جهانی اینستاگرام باقی مانده است.

حتی افرادی که در این شبکه اجتماعی عضو نبودند نیز از طریق سایر رسانه‌ها و حتی برنامه‌های تلویزیونی با تخم‌مرغ معروف اینستاگرامی آشنا شده‌اند، از این نظر می‌تواند گفت که آگهی فوق درباره روز جهانی سرطان، از این آگاهی مردم استفاده کرده و یک مفهوم شناخته‌شده را مورد بازبینی قرار داده است، به طوری که ذهن مخاطب به سمت بیماران سرطانی و راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری سوق پیدا خواهد کرد.

تبادر یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین صنایع بیانی است که فقط خاص متون ادبی نبوده و گاهی اوقات حتی یک تصویر نیز می‌تواند همین صنعت بیانی را در خود گنجانده باشد؛ از این منظر، نوع زاویه‌ای که در عکس مذکور از سر یک انسان به نمایش درمی‌آید، از بالا به پایین بوده و نبودن مو روی سر و همچنین باز بودن منافذ پوست، باعث شباهت بیشتر این تصویر به آن تخم‌مرغ معروف شده است.

به طوری که به احتمال خیلی زیاد بیننده این تصویر در درجه اول به یاد تخم‌مرغ ترند شده اینستاگرام خواهد افتاد و نقطه اوج این تبادر هنگامی است که بیننده از طریق نشانه‌های موجود در تصویر، متوجه می‌شود که عکس مورد نظر، آن تخم‌مرغ معروف نبوده و تصویری از سر یک فرد بیمار است.

چنین دریافتی باعث برقراری یک رابطه عاطفی و برانگیختن احساساتی چون همدردی، ترحم، دلسوزی و بشردوستی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.