سهم استارتاپ هندی از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری

0

اکوسیستم فناوری هند شاهد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است. در حالی‌که ۶میلیارد دلار را بازیکنان اصلی برای این کشور دریافت کرده‌اند، فقط ۲۰۶ میلیون دلار مربوط به تامین بودجه فرشته و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های کوچک و متوسط بوده است.

این سوال پیش می‌آید که آیا اکوسیستم فناوری هند در حال رشد است یا بازیکنان اصلی اکوسیستم استارتاپی در این کشور بوده‌اند که باعث این رشد شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌هایی با ارزش ۱ میلیارد دلار موجب تزریق هر یک از بودجه‌ها بوده‌اند.

این نشان می‌دهد که در ۳ سال گذشته هند شاهد فراز و نشیب‌هایی در قراردادها بوده است. بین سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، تعداد قراردادهای منعقد‌شده ۹٫۶ درصد رشد داشته است‌ و در سال ۲۰۱۷ وقتی این کشور به بودجه ۱۰ میلیارد دلاری می‌رسد، این قراردادها ۱۹٫۳ درصد کاهش می‌یابند.

با اشاره به نمونه‌هایی از شرکت‌هایی که از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بودجه آنها تامین می‌شود مانند فلیپ‌کارت، اولا کبز، پی‌تیم و اویو رومز، این گزارش تحلیل دقیقی از سهم بزرگ تامین بودجه توسط بازیکنان اصلی را ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاران نمادین مانند سافت‌بانک، تنسنت و غیره روی بازیکنان اصلی اکوسیستم استارتاپی هند به شدت حساب کرده‌اند تا در آسیا و فراتر از آن توسعه یابند.

فلیپ‌کارت، یکی از استارتاپ‌های تجارت الکترونیک هندی و مشهور، که اخیرا توسط ابرقدرت خرده‌فروشی والمارت خریداری شده است، در سال ۲۰۱۷، ۲٫۸‌میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. اولا کبز نیز در همین سال بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار بودجه دریافت کرد. برخی ‌سرمایه‌گذاران به طور مداوم روی استارتاپ‌های فناوری هند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کاهش سرمایه‌گذاری در اکوسیستم

در حالی‌که سرمایه‌گذار ژاپنی یک جایگاه قدرتمند در بخش فناوری هند ایجاد کرده است. تایگر گلوبال نیز در ۲۲ دور تامین بودجه روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده ‌که ارزش‌آفرینی قابل توجهی داشته‌اند. سایت تجارت الکترونیک فلیپ‌کارت و اپلیکیشن اولا کبز نیز نمونه‌های دیگر هستند. این دو شرکت در حداقل ۸دور تامین بودجه توانسته‌اند سرمایه‌گذاران مهمی را جذب کنند.

از اوبر سیلیکون‌ولی تا اولای هند، سافت‌بانک یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و سهامداران در تمام پلتفرم‌های اشتراک رانندگی پیشرو در دنیا بوده است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، سایر سرمایه‌گذاری‌ها عبارتند از گرب در سنگاپور، دیدی چوکسینگ در چین و ۹۹ در برزیل. یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سیلیکون‌ولی، اکسل پارتنرز، در ۱۱ دور تامین بودجه به شرکت‌های بزرگ کمک مالی کرده است.

اکسل در شرکت تحویل غذای سویگی سرمایه‌گذاری کرده است. به طوری‌که در سال ۲۰۱۹، ۸۰ میلیون دلار به این استارتاپ بودجه تزریق کرده است. بقیه بودجه را شرکت‌های فناوری هند دریافت کرده‌اند که معادل با ۲۰۶میلیون دلار است.

با اینکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۰۰ استارتاپ فناوری جدید به این فهرست اضافه شده‌اند، نمودار تامین بودجه کاهش در اکوسیستم استارتاپ فناوری هند را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید که با وجود افزایش کلی بودجه و سرمایه‌گذاری، واضح است که اکوسیستم فناوری هند هنوز آنطور که باید سریع رشد نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.