سرمایه‌گذاران و ایده‌های انتزاعی!

0

اسفندیار حسنی: روز سوم همایش بزرگ استارتاپ‌های مالی فین‌استارز، یعنی روز سه‌شنبه، باز هم با شبکه‌سازی سریع شروع و دومین تریبون آزاد این رویداد برگزار شد تا بدین ترتیب همایش به‌تدریج به روزهای پایانی خود نزدیک شود. شاید بتوان شبکه‌سازی سریع را یکی از موثرترین بخش‌های این همایش دانست که موجب شد افراد و شرکت‌ها و سرمایه‌گذارها بتوانند به‌سرعت همدیگر را پیدا کنند. در ابتدای روز سوم، در بخش تریبون آزاد، محمدحسین رفعت‌نژاد (موسس ihome)، محمدرضا ازلی (هم‌بنیان‌گذار تک‌راسا) و مهرداد عبدالرزاق (مدیرعامل زودفود) بر روی سن حاضر شدند و به پرسش‌های حاضران در بخش آمفی‌تئاتر سالن پاسخ دادند. یکی از سوالات مطرح‌شده در بخش تریبون آزاد این بود که چگونه با تیم استارتاپی خود از پنج نفر شروع کنیم و به نقطه‌ای برسیم که تعداد کارمندانمان به ۶۰ نفر برسد. عبدالرزاق با بیان اینکه زودفود در حال حاضر حدود ۷۰ کارمند دارد، به این سوال این‌گونه پاسخ داد که «باید اصل کارمان را به ارزش‌های آدم‌ها گره بزنیم؛ اگر این پیوند به وجود بیاید آنگاه می‌توانیم دیگران را با خود همراه کنیم».

بعد از برگزاری تریبون آزاد، نوبت به برگزاری پنجمین سخنرانی در طول کل همایش رسید. در این بخش که با سخنرانی حمیدرضا مختاریان (معاونت نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد) آغاز شد به مباحثی درباره مزیت‌ها و محدودیت‌های دسترسی استارتاپ‌های مالی به API بانکی و همچنین چالش‌های استارتاپ‌های مالی و ارائه‌دهندگان API های بانکی پرداخته شد. مختاریان از لزوم توسعه سیستم بانکداری گفت و با اشاره به رابطه تنگاتنگ استارتاپ‌ها با سیستم‌های بانکداری تجارت الکترونیک بر لزوم بانکداری باز (open banking) تاکید کرد. مختاریان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل تعدد آی‌پی‌ها اشاره کرد و ارائه یک آی‌پی واحد را امری ضروری در جهت افزایش بهره‌وری دانست.

بعد از سخنرانی مختاریان، مهران افسری (مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک)، همایون محبوبی (مدیر اجرایی شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین) و سینا قاضی (مدیرعامل دوناب ارتباط) روی سن حضور پیدا کردند تا میهمان هادی فرنود به‌عنوان مجری و گرداننده این پنل باشند. در این پنل به تعاملات بین نظام بانکی ایران و غرب پرداخته شد و چالش‌های پیش روی فرآیندهای مرتبط در زمینه تبادلات الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت. افسری با توصیف فضای کاری بین سیستم‌های مالی ایران و کشورهای دیگر گفت: «انتظار بانک‌های ایرانی این است که نظام بانکی غرب با نگاه به گذشته سیستم مالی ایرانی سریع‌تر پذیرای ایرانی‌ها باشد.» سینا قاضی نیز با اشاره به دغدغه‌های پیش روی استارتاپ‌ها خاطرنشان کرد که استارتاپ‌ها به یک فضای آزمایشی نیاز دارند تا پس از آزمایش ایده‌های انتزاعی خود آنها را برای سرمایه‌گذاری و حمایت به بانک‌ها ابلاغ کنند. در بخش دیگری از این میزگرد همایون محبوبی عدم وجود اعتماد در زمینه API  را از چالش‌های جدی پیش رو در این زمینه عنوان کرد و با اشاره بر لزوم هماهنگی API ها بر اعتمادسازی در این رابطه تاکید کرد.

پنل بعدی را محمود خواجه‌نصیری (مدیرعامل تامین سرمایه آرمان) آغاز کرد و در آن به تشریح ویژگی‌های سرمایه‌گذار خوب پرداخت. پس از این سخنرانی سهیلا نجف‌پور، به‌عنوان گرداننده و مجری، روی سن حضور پیدا کرد و با میهمانان خود درباره اصول سرمایه‌گذاری صحیح و چالش‌های سرمایه‌گذاری Seed به گفت‌وگو پرداخت. مهدی کنعانی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران)، آرمین فرتاش (مدیرعامل شرکت AROKO) و جمشید منوچهری (مدیرعاملEMS consulting group) کارشناسان این میزگرد بودند که درباره تاثیرات سرمایه‌گذاری اصولی به بحث و گفت‌وگو پرداختند و راهکارهای عملی را بررسی کردند. جمشید منوچهری با بیان رویکردهای سرمایه‌گذاری این نکته را بیان کرد که سرمایه‌گذار خوب مسیری را که می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند، ابتدا به‌خوبی مطالعه و شناسایی می‌کند. مهدی کنعانی هم با بیان رویکردهای نادرست در سرمایه‌گذاری از اینکه به جای ایده‌ها روی اشخاص سرمایه‌گذاری می‌شود، انتقاد کرد. کنعانی همچنین درباره سرمایه‌گذاری seed خاطرنشان کرد که گاهی این نوع سرمایه‌گذاری را حتی قبل از تشکیل شرکت انجام می‌دهند. آرمین فرتاش با اشاره به رویکردهای سرمایه‌گذاری در ایران اولین نکته مهم برای سرمایه‌گذاری را توجه به حجم بازار دانست و بر ضرورت شناخت رقبا تاکید کرد. در این پنل به سوالاتی نیز پاسخ داده شد؛ مانند اینکه سرمایه‌گذار خوب کیست؟ چگونه به مذاکره با سرمایه‌گذار بپردازیم؟ از کجا بدانیم که چه زمانی زمان مناسب برای جذب سرمایه است؟ و اینکه چه میزان بایستی سرمایه جذب کنیم؟

پنل پایانی روز سوم فین‌استارز به موضوع «فرهنگ سرمایه‌گذاری مشارکتی دولتی و خصوصی» اختصاص داشت. در آغاز این پنل سیدحسین دباغیان (معاون سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی) به سخنرانی پرداخت. پس از آن شهاب جوانمردی (مدیرعامل فناپ)، محمدجواد فرهانیان (مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس) و مجید زمانی (کاردان) حاضر شدند و به بررسی راهکارهای نوین سرمایه‌گذاری مشارکتی از سمت بخش دولتی جهت تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی پرداختند. 

حضور پررنگ رسانه‌ها و خبرنگاران مختلف از خبرگزاری‌های رسمی و غیررسمی از دیگر نکاتی بود که در این روز توجه افراد را به خود جلب کرد. هرچند اطلاعات همایش به همراه عکس‌های رویداد به صورت خلاصه از طریق توییتر همایش و کانال تلگرام مخابره می‌شد، اما به‌تدریج با پایان یافتن روز سوم انتقاداتی مبنی بر ضعف اطلاع‌رسانی از سوی متصدیان همایش شنیده می‌شد؛ به طوری که مشروح اخبار همایش بر روی هیچ سایت خبری قرار نگرفته بود و مخاطبان برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها با مشکل مواجه بودند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.