اعتماد مردم مهم‌ترین دارایی فین‌تک‌هاست

0

در سومین تریبون آزاد فین‌استارز، علی‌رضا جوزی (هم‌بنیان‌گذار تک‌راسا) و میلاد جهاندار (موسس باهمتا) حضور پیدا کردند. در این تریبون میلاد جهاندار از استارتاپ فین‌تک خود صحبت کرد و گفت: «یکی از چالش‌های جدی که کسب‌وکارهای نوپا با آن مواجه‌اند، این است که در حیطه‌هایی فعالیت خود را آغاز می‌کنند که قانون‌های مربوط به آنها نانوشته است.»

پس از تریبون آزاد، نوبت به خسرو سلجوقی (عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیر تحقیق و توسعه شرکت فرابورس) رسید. وی پنل «بررسی شرایط تحقق تامین سرمایه جمعی» را آغاز کرد و به بررسی قوانین سرمایه‌گذاری ایران در روش‌های «کرادفاندینگ» (Crowd Funding) پرداخت. سلجوقی با اشاره به بحث آمادگی ایران در عرصه تامین سرمایه جمعی، بر اهمیت فرهنگ در فضای تجارت تاکید کرد و گفت: «نیاز اولیه ما قبل از هرچیز فرهنگ‌سازی در میان مردم است و از این طریق می‌توان به بهبود فضای سرمایه‌گذاری و رشد آن کمک کرد.»

بعد از سخنرانی خسرو سلجوقی، امیر هامونی (مدیرعامل فرابورس)، محی سنیسل (موسس دونیت)، مصطفی نقی‌پور (موسس فاندوران) و گلرخ بحری (موسس مهربانه) در میزگردی به گردانندگی پویا کندری حاضر شدند و به چالش‌های قوانین سرمایه‌گذاری در ایران پرداختند. سنیسل در این بخش به نقش دولت در هدایت استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: «دولت باید به استارتاپ‌ها آزادی عمل بدهد و جلب رضایت مردم را به خود استارتاپ‌ها بسپارد.» گلرخ بحری هم با اشاره به برخی محدودیت‌هایی که ضمن کار تجارت الکترونیک وجود دارد خاطرنشان کرد: «در تجارت آنلاین همه‌چیز شفاف است و بنابراین درجه اعتماد هم بالاتر می‌تواند باشد.» مصطفی نقی‌پور هم با بیان راهکارهای عملی برای آغاز کرادفاندینگ حوزه نشر را پیشنهاد داد و گفت: «می‌توانیم برای شروع، این فعالیت‌ها را در حوزه نشر امتحان کنیم.» نقی‌پور همچنین از استارتاپ‌ها خواست به نحوی عمل کنند که بتوانند با فعالیت‌های خود اعتماد متقابل بین مشتریان و صاحبان کسب‌وکارها را بالا ببرند و از این طریق به اعتباربخشی فضای اکوسیستم کمک کنند. «چالش‌های جایگاه قانونی استارتاپ‌های فین‌تک» عنوان پنل بعدی بود که با سخنرانی محمدرضا جمالی (مدیرعامل شرکت نبض‌افزار) آغاز شد. جمالی در سخنرانی خود از چالش‌های جایگاه قانونی استارتاپ‌های فین‌تک در ایران گفت و به برخی محدودیت‌های اعمال‌شده در این زمینه اشاره کرد. جمالی ضمن اشاره به فراهم نبودن برخی زیرساخت‌های صنعت پرداخت در ایران به مثال رواج سریع سیستم‌های پرداخت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «در ایران پدیده‌هایی مثل اسکناس بسیار زودتر از موعد خود در حال خارج شدن از گردونه هستند.» بعد از این سخنرانی نوبت به میزگرد این پنل رسید که رضا قربانی به‌عنوان مجری و گرداننده در آن حضور داشت. سعید احمدی‌پویا (معاون توسعه و نظارت شاپرک)، مصطفی امیری (موسس زرین‌پال) و میلاد جهاندار (موسس باهمتا) در این پنل میهمان بودند. فضای منحصربه‌فرد صنعت پرداخت و مشکلات شرکت‌های فعال تحت فین‌تک در ایران از موضوعات اصلی این پنل بود که به آن پرداخته شد. احمدی‌پویا در این میزگرد بخشی از سخنان خود را به محدودیت‌های موجود و دست‌وپاگیر استارتاپ‌ها اختصاص داد و عنوان کرد: «باید به سمتی حرکت کنیم که دغدغه‌های امنیتی در پرداخت‌ها به‌تدریج در ذهن مردم از بین برود.» احمدی‌پویا با بیان اینکه شاپرک به‌عنوان نماینده بانک مرکزی عمل می‌کند، این بانک را تنظیم‌کننده پول در بازار دانست. مصطفی امیری با اشاره به مشکلاتی که زرین‌پال با آنها روبه‌رو بوده گفت: «این شرکت از سال ۸۹ پیگیر دریافت نماد اعتماد الکترونیکی بوده، در حالی که طبق قانون ششم توسعه، ارگان‌های درگیر تنها ۶ ماه فرصت دارند تا شرایط گرفتن نماد را برای کسب‌وکارهای خود فراهم کنند.»

بدین ترتیب بزرگ‌ترین رویداد استارتاپ‌های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا به پایان رسید. در مراسم اختتامیه غرفه‌داران حضور پیدا کردند و به ارزیابی کلی مراسم و مرور برنامه‌های برگزارشده در این چند روز پرداختند. اکبر هاشمی، سردبیر هفته‌نامه شنبه، نیز با حضور در مقابل سن در مراسم اختتامیه دقایقی برای حضار در مورد اهمیت توجه به‌رسانه‌ها در چنین رویدادهایی صحبت کرد و ضمن تشکر از زحمات همه متصدیان این مراسم، از ضعف پوشش رسانه‌ای و اهمیت دادن به رسانه‌ها در رویدادی به این بزرگی انتقاد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.