دلیورو؛ آیین تحویل غذا

روند رشد یک استارتاپ بزرگ اروپایی

0

پاسخ‌های مایک هوداک به چند پرسش درباره روند رشد یک استارتاپ بزرگ اروپایی: شرکت دلیورو یکی از ۲۰ کسب‌و‌کار نوپای اروپاست که سریع‌ترین رشد را در اروپا داشته. دلیورو در سال ۲۰۱۳ توسط Will Shu و Greg Orlowski پایه‌گذاری و در سال ۲۰۱۷ موفق شد جایزه Tech5 UK را به خاطر رشد ۷۵۰۰ درصدی از آن خود کند.

شرکت دلیورو یکی از ۲۰ استارتاپ‌‌های اروپاست که سریع‌ترین رشد را در اروپا داشته.

دلیورو در سال ۲۰۱۳ توسط Will Shu و Greg Orlowski پایه‌گذاری و در سال ۲۰۱۷ موفق شد جایزه Tech5 UK را به خاطر رشد ۷۵۰۰ درصدی از آن خود کند.

انقلاب دیجیتال همه کسب‌و‌کارها را دستخوش تغییر کرده، در نتیجه رقابت سختی درگرفته و در بسیاری زمینه‌ها برندگان سربرآورده‌اند.

به عنوان نمونه، در روزهای اخیر اسپاتیفای به معنای موسیقی برخط (آنلاین) است و گوگل انحصار دنیای جست‌وجو را در اختیار گرفته و آمازون تبدیل به معیار طلایی تجارت الکترونیک شده.

گرچه برخی بخش‌های دیگر وجود دارد که رقابت در آنها دشوارتر است و حاکم قطعی در آن حوزه‌ها مشخص نشده. به عنوان نمونه، می‌توان از تحویل غذا نام برد.

تعدادی برنامه کاربری وجود دارد که تلاش می‌کنند اسپاتیفای، گوگل و یا آمازون این حوزه باشند اما هیچ‌کدام هنوز به طور کامل موفق نبوده‌اند.

از میان این برنامه‌ها می‌توان از دلیورو، فودورا و اوبریت نام برد، البته اینها گروه کوچکی از حاضران در این عرصه هستند. برای شناخت بهتر شرکت دلیورو به گفت‌وگویی با مایک هوداک، مدیر ارشد فنی این شرکت نگاه می‌کنیم.

در این گفت‌وگو درباره شرکت، فرهنگ کاری‌ و عوامل تاثیرگذار در موفقیت و رشد آنها صحبت شده. مایک هوداک که پس از خروج از دبیرستان با فیس‌بوک کار می‌کرده، پس از ۴ سال به دلیورو آمد.

او معتقد است دلیورو و خدمات مشابه با آن در حال تبدیل جامعه از راهی قدرتمند هستند. ممکن است خوب یا بد باشد که به جایگاهی که در اختیار گرفته‌اید بستگی دارد، چه بر مبنای شایستگی، چه بر اساس بخت و اقبال، مشاغل موقت در مسیر کسب‌و‌کار دلیورو قرار گرفته‌اند. 

  •  دلیورو می‌خواهد در ۵ سال آینده تبدیل به چه چیزی شود؟

 ما می‌خواهیم که بهترین شرکت غذایی در دنیا باشیم. بخشی از این آرزو چنین است که رهبری این حوزه را برعهده بگیریم که به معنای ایجاد یک نشان تجاری است که در صنعت غذا همان نقشی را داشته باشد که اسپاتیفای در موسیقی دارد. به عبارت دیگر، آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که شیوه غذا خوردن مردم را تغییر دهیم. 

  •  چگونه می‌خواهید «بهترین‌بودن» را در عمل محقق کنید؟ 

مثالی را برایتان بیان می‌کنم. درباره اعداد مربوط به تحویل غذا می‌توان به دو شکل نگاه کرد. در ابتدا به «میانگین»ها نگاه می‌کنید، به عنوان نمونه، میانگین زمان تحویل غذا‌ و در مقابل آن تلاش می‌شود که در این بخش سرعت بهتری به دست بیاید.

وقتی که در این زمینه بهتر می‌شوید، دیگر توجهی به «میانگین» ندارید بلکه می‌خواهید به بالاترین حد برسید. این نقطه‌ای است که ما در آن قرار داریم. آنچه انجام می‌دهیم یافتن همه موارد مشکل‌آفرین و حذف آنهاست. دیده می‌شود که این نوع متفاوتی از مسائل و برنامه سازمانی است. 

بزرگ‌ترین انتقادی که به دلیورو می‌شود، این است که رانندگان وسایل نقلیه این شرکت شرایط کاری ضعیفی دارند. پرداخت نامناسب، نبود ایمنی و انعطاف‌پذیر‌نبودن را عموما از مشکلات اصلی شرکت می‌دانند، این مشکلات از دید مسئولیت‌های مدیرفنی چگونه دیده می‌شود؟ 

نکته جالب اینکه ویل شو که مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران این شرکت  است، نخستین فردی بوده که در شرکت وظیفه تحویل غذا را برعهده داشته. او به خوبی از ابعاد این شغل آگاه است و توجه لازم به آن دارد. رانندگان مسئول تحویل غذا در بریتانیا حقوقی معادل ۱۰ پوند در ساعت دریافت می‌کنند که بالاتر از حداقل دستمزد است.

تعداد ۱۵هزار راننده با این شرکت کار می‌کنند و ماهیانه هزاران تقاضای جدید همکاری دریافت می‌شود. این شغل مزیت آن را دارد که هر زمان مایل هستید به آن مشغول شوید و از آن درآمد کسب کنید‌ و یا آن را خاتمه دهید. 

  •  چرا این شغل را در دلیورو پذیرفتید؟ 

به یاد دارم وقتی که برای نخستین‌مرتبه وارد دفتر دلیورو شدم، فکر کردم که این شرکت می‌تواند در اروپا مرزها را بشکند. من کار کردن در اینجا را دوست دارم چرا‌که ارزش‌های زیادی در این خدمات وجود دارد.

ما غذا به دست مشتریان می‌رسانیم، برای هزاران نفر اشتغال ایجاد می‌کنیم‌ و به پایداری کسب‌و‌کارهای کوچک کمک می‌کنیم. در همین حال تلاش می‌کنیم که مشکلات فنی اصلی را رفع کنیم. به طور خلاصه من با نگاه به همه این جوانب کار‌کردن در این شرکت را انتخاب کردم. 

 در حالی‌که به موضوع کمک به پایداری کسب‌و‌کارهای کوچک اشاره کردید، اخیرا در مقاله‌ای اشاره شده که دلیورو موجب از بین رفتن رستوران‌ها می‌شود. 

این موضوع واقعیت ندارد. ما با کمک به رشد تعداد مشتریان باعث بهبود کار رستوران‌ها می‌شویم به این ترتیب صاحبان رستوران‌ها می‌توانند خدمات خود را به افرادی که در خانه هستند هم ارائه کرده و میزهای مجازی به میزهای خود اضافه کنند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.