ترفندهای بالیوودی ریباک

0

آنچه باعث شده ریباک در کنار برندهای معروفی مانند آدیداس و نایک در زمینه ارائه پوشاک ورزشی قد علم کند، استراتژی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که این شرکت در طی سال‌ها آن‌ها را دنبال کرده است: انتخاب ورزش فیتنس برای تولید محصولات متناسب با آن، توجه به تفاوت‌های مردان و زنان در زمینه نیازهای ورزشی، استراتژی‌های قیمت‌گذاری، توجه به بازارهای آسیایی خصوصا هند در سال‌های اخیر و… از جمله راهکارهای بازاریابی برند ریباک بوده است که آن را در کنار برندهای معتبر ورزشی جهان قرار داده و محصولات آن را در سطح جهان به مردم شناسانده است.

ریباک یکی از برندهای معروف پوشاک ورزشی بریتانیایی در جهان است که مقر اصلی آن در آمریکاست. این شرکت در سال ۱۸۹۵ توسط جی دبلیو فاستر با نام جی دیلیو فاستر اند سانز (J.W. Foster and Sons) تاسیس شد و سرانجام در سال ۱۹۵۸ توسط نوه‌های او با نام ریباک معرفی شد. جالب است بدانید نام این برند از یک اسم آفریقایی گرفته شده که به معنای نوعی غزال است. این شرکت در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های معروف برند آدیداس است و دفتر اصلی آن در شهر کانتون ایالت ماساچوست آمریکا قرار دارد. یکی از نقاط عطف این برند در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد که این شرکت در هند کار خود را شروع کرد و تبدیل به یکی از برندهای معروف کفش و پوشاک ورزشی شد و توانست در بازار نوظهور این کشور جایگاه مهمی کسب کند و کم‌کم در دیگر بازارهای این چنین نیز رسوخ کند. همچنین افزایش تقاضا برای ورزش فیتنس موقعیت مناسبی برای برند ریباک ایجاد کرد. فیتنس به‌عنوان یک صنعت نوپا توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و تهیه پوشاک ورزشی مربوط به آن از اولویت‌های مردم شد و برند ریباک در این میان توانست به‌عنوان برندی مناسب محصولات خود را در زمینه این ورزش معرفی کند. این شرکت توانست محصولات خود را در راستای این ورزش در دیگر کشورهای نوظهور منطقه نیز گسترش دهد و جایگاه مناسبی به دست آورد. همچنین می‌توان گفت آنچه باعث موفقیت ریباک در کنار رقیب‌های بزرگی مانند آدیداس و نایک در هند شده، قیمت‌گذاری مناسب این برند است که با قیمت‌هایی مقرون‌به‌صرفه محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند. حتی پس از ادغام این برند با آدیداس، ریباک کماکان استراتژی‌های خاص خود را در قیمت‌گذاری و خصوصا فیتنس و آموزش آن دنبال می‌کند و این ورزش را با آموزش‌ها و محصولات خود در بین زنان و مردان رواج می‌دهد.

 اجرای راحت فیتنس با ریباک

استراتژی ریباک در زمینه ارائه محصولات، تنوع آن‌ها برای هردو گروه زنان و مردان است. کفش، پوشاک ورزشی و لوازم جانبی ورزش ازجمله محصولات این برند است که در هر دو نوع زنانه و مردانه روانه بازار می‌شوند. توجه به فیتنس به‌عنوان ورزشی مناسب برای تناسب‌اندام و چربی‌سوزی، از نکات قابل‌توجه در استراتژی‌های بازاریابی برند ریباک است که بسیاری از محصولات خود را با این ورزش هماهنگ می‌کند. انواع کفش‌ها، ست‌های ورزشی پوشاک، زیراندازهای ورزشی و… ازجمله محصولات این برند در رابطه با ورزش تناسب‌اندام است. خصوصا توجه به تمرینات متفاوت مردانه و زنانه در این فعالیت بدنی، باعث ارائه محصولات متفاوت و بازاریابی خاصی برای برند ریباک شده است. کارشناسان این برند به‌خوبی متوجه شدند که زنان مانند مردان وقت کافی برای انجام تمرینات روزانه خود ندارند و از این رو با تولید کفش‌های مخصوص ورزشی و آموزش استفاده از آن‌ها، به‌خوبی متناسب با نیاز مخاطبان خود وارد عمل شده‌اند. ارائه چنین محصولاتی که با توجه به ساختاری که دارند مناسب برای فعالیت‌های روزانه است و در عین حال به حرکات ورزشی زنان نیز کمک می‌کند، ازجمله راهکارهای ریباک برای ارائه کفش‌های ورزشی برای زنان بوده است که تقریبا از سال ۲۰۰۹ شروع شده و در حال حاضر نیز به صورت مستمر ادامه دارد. محصولات ورزشی ریباک تا حد امکان متناسب با نیازهای ورزشی زندگی پرمشغله زنان هستند که هم در ورزشگاه و هم در محیط‌های خارج از آن و در زندگی روزانه آنان می‌توانند کاربرد داشته باشند. راحتی و عملکرد مناسب ازجمله خصوصیات اصلی پوشاک ورزشی ریباک است که مناسب با فعالیت‌های ورزشی مردان و زنان در محیط‌های ورزشی و حتی خارج از آن‌هاست. طراحی منحصربه‌فرد در کنار ارائه جنس مرغوب باعث شده محصولات این برند برای فعالیت‌های ورزشی تناسب‌اندام حتی در محیط خانه و بیرون مناسب باشند. کمپین تبلیغاتی اجرای آسان (Run easy) در سال ۲۰۰۶ نیز با هدف معرفی محصولات مناسب این برند در راستای فعالیت‌های تناسب‌اندام شکل گرفت که ورزشی آسان، راحت و کاربردی را برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان می‌آورد.

 دستکاری به‌موقع قیمت

استراتژی قیمت‌گذاری برند ریباک نیز ازجمله راهکارهای مهم بازاریابی این شرکت است، به این معنا که نوع قیمت‌گذاری آنان رشد این برند و باقی ماندن در بازار جهانی را برای آن تضمین می‌کند. به‌عنوان مثال هر بار که برند ریباک یک محصول با فناوری جدید را روانه بازار می‌کند آن را با قیمتی بالا عرضه می‌کند. سپس کم‌کم قیمت آن را در طول زمان کاهش می‌دهد. بالا نگه داشتن قیمت یک محصول تا زمانی ادامه می‌یابد که بازار تقاضا برای آن وجود داشته باشد و خریداران به مصرف آن رغبت نشان دهند، اما بعد از پایین آمدن میزان تقاضا، برند ریباک شروع به کم کردن قیمت محصول مورد نظر می‌کند و با این استراتژی هم سود لازم را از فروش محصول خود می‌برد و هم با دستکاری به‌موقع قیمت مصرف‌کنندگان این بازار را برای خود حفظ کرده است. البته استراتژی دستکاری قیمت با ورود محصولات این برند به هند و تقاضای روزافزون برای آن‌ها تا حدی تغییر کرده است، به این صورت که در زمان ارائه یک محصول جدید، برند ریباک برای جذب مشتریان قیمت مقدماتی آن را پایین آورده و زمانی که محصول مورد نظر به محبوبیت لازم رسید، شروع به بالا بردن قیمت آن به سوی قیمتی طبیعی و مناسب می‌کند. البته لازم به ذکر است در هر دوی این استراتژی‌ها ریباک توانست موفقیت‌های چشم‌گیری در جذب مخاطبان و در دست گرفتن بازار به دست آورد.

 همگام با آژانس‌های تبلیغاتی

حضور آژانس‌های تبلیغاتی موفق نیز باعث پیشرفت برند ریباک و تبدیل شدن آن به نامی جهانی در سال‌های اخیر شده است. طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ ریباک با آژانس‌هایی مانند McGarry Bowen شهرتی جهانی کسب کرد و با شعارهای تبلیغاتی مانند «دو نفر برای هر کس» به تبلیغ یکی از کفش‌های خود پرداخت که بازخورد مناسبی داشت. در سال ۲۰۰۹ نیز با همکاری با آژانس تبلیغاتی DDB جایگاه جهانی خود را بیشتر تثبیت کرد و خصوصا در زمینه ارائه محصولاتی مناسب با فیتنس و تناسب‌اندام بانوان وارد عمل شد. ضمن اینکه در سال‌های اخیر آژانس‌های بازاریابی متعددی برای تبلیغات منطقه‌ای ریباک پا به عرصه گذاشته‌اند و با توجه به مناطق مختلف و نیازها و علایق آن‌ها کار بازاریابی را برای این برند آغاز کرده‌اند و خصوصا در کشورهای آسیایی فعالیت قابل‌توجهی داشته‌اند.

 تنوع در روش

روش‌های تبلیغاتی که برند ریباک از آن‌ها برای معرفی محصولات خود استفاده می‌کند، بسیار متنوع هستند. از رسانه‌های چاپی مانند روزنامه و مجلات و پوسترهای تبلیغی گرفته تا رسانه‌های دیجیتالی دنیای امروز همه مورد استفاده این برند قرار گرفته‌اند. تبلیغات تلویزیونی این برند در هند بسیار جالب‌توجه است، ریباک برای معرفی محصولات خود از قهرمانان ورزشی شناخته‌شده استفاده می‌کند و همچنین ستاره‌های بالیوود نیز ازجمله اهداف اصلی این برند در استراتژی‌های بازاریابی تلویزیونی هستند که تاثیر زیادی نیز بر مخاطبان دارند؛ در همین راستا در بسیاری از فیلم‌های بالیوودی محصولات این برند بر تن هنرپیشگان معروف به نمایش درآمده و به صورتی غیرمستقیم به بازاریابی برای محصولات آن پرداخته می‌شود. همچنین اسپانسر شدن برای رویدادهای ورزشی ازجمله راهکارهای تبلیغاتی این برند در هندوستان است که در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.