بازاریابی پیوسته بعد از ورود کرونا

تاثیرات كوويد- 19 بر بازاریابی پیوسته

0

هیچ شغل، صنعت و اقتصادی از اثرات ویران‌کننده ویروس کرونا و بیماری عفونی آن، كوويد-۱۹ در امان نمانده است.‌ روی برخی از صنایع مانند صنعت هواپیمایی، رستوران‌ها‌، شرکت‌های رویدادهای زنده، سالن‌های سینما و بسیاری دیگر به طور طبیعی تأثیرات بسیار بیشتری نسبت به سایرین داشته است. اما اینها فقط بخش کوچکی از افرادی هستند که آسیب دیدند. هر صنعت در حال تجربه حداقل یک چالش منحصربه‌فرد بوده که تهدیدی برای تضعیف مشاغل پررونق کسب‌وکارش است‌‌. یکی از صنایعی که تحت فشار زیادی است، صنعت بازاریابی وابسته است.
با توجه به شرایط قرنطینه خانگی در آمریکا و مدیریت کالا و هزینه توسط خود تولیدکنندگان در خانه، بازاریابان وابسته با قطع برنامه‌های وابسته‌ها و کاهش نرخ کمیسیون‌، با اختلالات بی‌سابقه‌ای در تجارت خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در واقع‌، بسیاری از بازاریابان عقیده دارند که اثرات ویروس همه‌گیر کرونا برای صنعت آنها از سقوط مالی سال ۲۰۰۸ بدتر است. ما از چندین صاحب مشاغل بازاریابی وابسته‌، مدیرعامل‌، مدیران‌، استراتژیست‌ها‌، شرکا‌ و بسیاری دیگر از متخصصان خواسته‌ایم تا چگونگی تاثیر کلی كوويد-۱۹ در شرکت‌ها و صنعت را شناسایی کنند.
در ادامه بعضی از این تاثیرات شرح داده خواهد شد.

تأثیر کرونا در صنعت بازاریابی وابسته

تأثیر كوويد-۱۹ در صنعت بازاریابی وابسته چند‌برابر است. علاوه بر تأثیرات منفی ظاهری، اثرات كوويد-۱۹ بر صنعت بسیار پیچیده‌تر است.در اینجا نگاهی به برخی از مهم‌ترین تأثیرات کرونا بر فضای بازاریابی شرکت‌های وابسته می‌پردازیم.

نابرابری تأثیرات

برخی بخش‌ها به‌شدت ویران شده‌اند و برخی دیگر شاهد رشد عظیم بوده‌اند. این تأثیر مرکب یکی از متداول‌ترین موضوعاتی است که توسط راهبران بازاریابی وابسته، صاحبان مشاغل و استراتژیست‌ها گزارش شده است.
جان لینکلن، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Ignite Visibility می‌گوید: « كوويد-۱۹ صنعت بازاریابی شرکت‌های وابسته را وارونه جلوه داده است.»‌ برخی از حوزه‌ها که قبلا دارای پیشنهادهايي بودند کاملا از بین رفته‌اند و برخی دیگر به‌شدت شکوفا شده‌اند. به عنوان مثال، ما شاهد از بین رفتن بعضی سرگرمی‌ها‌، مکمل‌ها‌، لوازم پزشکی‌، اکسیژن و وسایل تنفسی هستیم در حالی که از طرف دیگر‌، پیشنهادها برای لوازم جانبی ورزشی و انواع خاصی از روش‌های جدید آموزش ارائه می‌شود.»
بنابراین، انعطاف‌پذیری نام بازی است‌، اما نمی‌تواند همه چیز را حل کند. وی گفت: «این امر باعث شده است تا شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته به سرعت در بهبود پیشنهادهاي خود گام بردارند. شرکت‌های وابسته زرنگ و دانا سعی کرده‌اند به سرعت محوری برای فروش کالاهای بیشتر با افزایش تقاضا ایجاد كنند. اما در بعضی موارد، شرکت‌ها نمی‌توانند تقاضاها را سریع تحقق بخشند، بنابراین برنامه‌ها و پرداخت‌های خود را به تعویق انداخته‌اند. «نکته اصلی در اینجا این است که اثرات کرونا برصنعت می‌تواند به طور قابل‌توجهی از بخشی به بخش دیگر، محصول به محصول و خدمات تا خدمات دیگر متفاوت باشد. در واقع، شرکت‌ها ضمن گزارش مثبت در بعضی حوزه‌ها، روندهای منفی را در حوزه‌های دیگر مشاغل خود گزارش می‌دهند. برخی از معیارها پایین آمده‌اند در حالی‌که دیگر معیارها، غالبا به طور غیرمنتظره، بالا رفته‌اند.

کاهش درآمد تبلیغات

یک الگوی بسیار متداول در بین بازاریاب‌های وابسته، افت درآمد تبلیغاتی است. این نتیجه کاملا قابل درک از تأثیر كوويد-۱۹ بر رفتار مصرف‌کننده است، اما تأثیر آن بر دامنه درآمد تبلیغات در طیف متنوعی از شرکت‌های بازاریابی وابسته، از املاک و مستغلات گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و سایر موارد گسترده است. اندرو هلینگ، نماینده و بنیانگذار املاک و مستغلات دارای مجوز REthority.com‌، یک منبع آنلاین برای متخصصان املاک و مستغلات، گفت: «من به‌وسیله تبلیغات و مشارکت‌های وابسته درآمد کسب می‌کنم و درآمد تبلیغات من ماه‌به‌ماه حدود ۲۰درصد کاهش یافته‌است. بازار املاک و مستغلات در بهار روند کندی دارد زیرا تعداد کمی از مردم خانه‌ها را بازدید می‌کنند، بنابراین ما شاهد کاهش بودجه تبلیغاتی نمایندگان خواهیم بود.» و این تنها بخش سنتی خرید خانه در املاک و مستغلات نیست که ضربه شدیدی به آن وارد شده است. مشاغل املاک و مستغلات کمکی، مانند AirBnB و اجاره کوتاه‌مدت هم به شدت آسیب دیده است. پیتر چزپیگا، استراتژیست بازاریابی رشد در Bespoke Post گفت: «من شاهد افت جوایز و عملکرد وفاداری شرکت‌ها هستم. بسیاری از برنامه‌ها و بازارهای مبتنی بر پاداش مانند ایبوتا یا مایلز برای تامین سرمایه پاداش‌ها به فعالیت‌های کاربران مانند خرید از خرده‌فروشان، برنامه پیاده‌روی یا مسافرت آنها متکی هستند. با وجود میلیون‌ها آمریکایی که در خانه گیر کرده‌اند، میزان جذب کاربر آنها کاهش یافته است، بنابراین درآمد شرکت‌های وابسته رو به کاهش است.» کاهش درآمد تبلیغات چالش همیشگی بازاریابان وابسته است. با این حال، این تنها یک قسمت از داستان است. تأثیر كوويد-۱۹ ممکن است درآمدهای تبلیغاتی را کاهش دهد، اما چندین کارشناس بازاریابی وابسته از روندهای جالب و گاهي مثبت می‌گویند.

رونق محصولات غیر‌اصلی برخی از مشاغل

بسیاری از شرکت‌های بازاریابی وابسته، شرکت‌هایی که دارای چندین محصول عمودی هستند، در سایه كوويد-۱۹ شاهد شکوفایی محصولاتی هستند که در گذشته بازده خوبی نداشتند. شرکت‌هایی که در گذشته مشاغل آنها ‌روی یک یا دو محصول کلیدی متمرکز شده بود، اکنون شاهد سبقت محصولات جانبی از محصولات اصلی خود هستند. رایان زامو، بنیانگذار و مدیر‌عامل شرکت Z-SkinCosmetics است؛ یک شرکت متخصص در مارک‌های زیبایی تجارت الکترونیکی ارگانیک و دست‌ساز ‌‌و به دلیل تأثیر كوويد-۱۹، تجارت وی در حال تحولات باورنکردنی بوده است. او می‌گوید: «بازاریابی وابسته ما قبل از همه‌گیری محدود بود، بعد از این اتفاق برنامه بازاریابی وابسته ما بسیار توسعه یافت. دلیل اصلی این است که ضدعفونی‌کننده دست می‌سازیم و می‌فروشیم. تعداد تقاضای ثبت‌نام در سایت ما منفجر شده است و کسانی که باهوش بوده‌اند و برای خرید به صورت عمده از ما با صاحبان مشاغل و خریداران عمده‌فروشی تماس گرفته‌اند. در ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ دلار با کمیسیون ۱۰درصد به دست آوردند. از آنجا که محصولات را خودمان تولید می‌کنیم‌، قادر به تامین تقاضا هستیم، بنابراین شرکت‌های وابسته در حال ساختن زیرمجموعه هستند زیرا هرچه شرکت‌های دیگر از ضد‌عفونی‌کننده استفاده کنند، مشتریان وابسته با سفارشات حتی بزرگ‌تر باز‌می‌گردند.» جان فريگو، مدير شركت فروشگاه لوازم افزودني من نيز گفت: «در کسب‌و‌کار ما – بخش‌هایی که من برنامه‌های بازاریابی وابسته را برای آنها مدیریت می‌کنم – با اینکه در بخش مکمل‌های تغذیه ورزشی سنتی مانند چربی‌سوزها، پروهورمون‌ها و مکمل‌های پیش از تمرین کاهش فروش داشتیم‌، مکمل‌های تقویت‌کننده ویتامین و ایمنی بدن به پایان رسیده است‌، ما در یکی از بزرگ‌ترین هفته‌های فروش خود هستیم. شرکت‌های وابسته به ما که قادر به پیشبرد این موارد هستند‌، برخلاف آنهایی که فقط مکمل‌های قبل از تمرین و پودرهای پروتئین می‌فروشند، به طور بالقوه می‌توانند ماه‌های بسیار خوبی را پشت سر بگذارند.»

کلاس‌های آنلاین علائم مثبت را نشان می‌دهند‌

با اینکه ممکن است بخشی از بازاریابی شرکت‌های وابسته به یک شرکت در وضعیت سختی قرار داشته باشد‌، سایر خدمات وابسته شاهد روند مثبت هستند. نمونه بارز این امر‌، آموزش و کلاس‌های آنلاین است که با توجه به قرنطینه بسیاری از مردم دنیا در خانه‌های خود‌، کاملا توجیه‌پذیر است. جالب است که ‌همکاری‌های من با ارائه‌دهندگان کلاس آنلاین در ۲هفته گذشته‌، ۳برابر ظرفیت متوسط ​​من است. علاوه بر این‌، شاهد افزایش چشمگیر ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین آموزش نرم‌افزارها بودم.‌
‌من منابع خود را به‌مراتب بیشتر به مقاله‌های مشابه با این نوع نرم‌افزارهایی که کاربران در حال تحقیق در موردشان هستند، اختصاص داده‌ام.‌
کوینکی اسمیت، بنیانگذار ESL Authority که مشاغل، منابع و دوره‌های یادگیری برای آموزش در خارج از کشور را فراهم می‌کند‌، گفت: «محصولات یادگیری الکترونیکی دیوانه‌وار در حال رشد هستند و زمان مناسبی برای مذاکره در مورد نرخ ارزشی کار شماست.‌ تأثیر آن در کم‌شدن ترافیک و افزایش درآمد بسیار عالی بوده است و ما می‌توانیم از آن برای بازنگری در مقدار دستمزدی که شرکت باید به ما بپردازد، استفاده كنیم.»

اختلال در زنجیره تأمین و زمان حمل‌ونقل طولانی‌تر

یکی از ناامیدکننده‌ترین اثرات انتشار كوويد-۱۹ اختلال در زنجیره تامین است. بسیاری از شرکت‌های بازاریابی وابسته همچنان به خوبی در حال پیشبرد کارها هستند که منجر به ادامه فروش می‌شود اما تاثیرات مخرب ویروس کرونا روی زنجیره‌های عرضه، این منافع را نفی می‌کند و اختلال در روند رو به پایین آبشارهای زنجیره‌ای و حرکت به سمت بالا، به همه مشاغل در امتداد زنجیره آسیب می‌رساند. فریگو گفت: «مشکلات زنجیره تأمین که مشاغل تجارت الکترونیکی با آنها روبه‌رو هستند، اساسا باعث خدشه‌دارشدن شرکت‌های وابسته به فروش محصولات خود می‌شود. همچنین، با چالش‌های اقتصادی و بیکارشدن بسیاری از افراد، مردم سعی می‌کنند کمتر هزینه کنند که این امر نیز به همکاران آسیب می‌رساند.» اسمیت گفت: یکی از نتایج اصلی اختلال در زنجیره‌های تأمین، طولانی‌شدن زمان حمل‌و‌نقل است. «ترافیک وب‌سایت ما به میزان زیادی افزایش یافته است، اما هرچه زمان دریافت محصول موردنظر خریداران افزایش پیدا کند، کمتر تمایل به خرج‌کردن پول دارند. مدت زمان طولانی حمل‌ونقل به‌ویژه برای شرکت‌های وابسته آمازون که تعداد زیادی از شرکت‌های بازاریابی وابسته را شامل می‌شود، مشکل‌سازشده است. مطمئنا همه ما از توقف حمل‌ونقل کالاهای غیرضروری برای فروشندگان شخص ثالث آمازون و همچنین افزایش مدت زمان تحویل تا یک ماه برای این دست کالاها، شنیده‌ایم. بنابراین، در حال حاضر محصولاتی از آمازون که ۳۰ روزه به‌دست مشتری می‌رسند، جذابیت خیلی کمی برای خرید دارند زیرا خریدار ترجیح می‌دهد فوری آن‌را به‌صورت حضوری از یک فروشگاه خریداری كند.» در پایان، چالش‌های ناشی از تأثیر كوويد-۱۹ واقعا بی‌سابقه است. دنیای بازاریابی وابسته در اثر بحران کنونی تحت فشار عظیمی قرار گرفته است، اما نبوغ، عزم و انعطاف‌پذیری که بسیاری در حال نشان‌دادن آن در این صنعت هستند، دقیقا خصوصیاتی است که می‌تواند به آنها در با موفقیت پشت سر گذاشتن این طوفان کمک کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.