چگونه کلمات کلیدی سایت خود را انتخاب کنیم؟

0

یک استارتاپ، اگر روند مناسب و درستی را در پیش بگیرد، می‌تواند بعد از مدتی تبدیل به کسب‌وکاری شود که ایده‌ها و محصولات جالبی را ارائه می‌دهد و قدرت سرمایه‌گذاری خود را گسترش داده است و در بهترین حالت، مشتریان مشتاق و کارمندان فوق‌العاده‌ای را برای خود فراهم کرده باشد؛ این یک تصویر ایده‌آل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوین است، اما رسیدن به این نقطه، پایان کار نیست! بلکه تازه شروع کار یک استارتاپ محسوب خواهد شد،

زمان آن فرا‌رسیده ‌که در زمینه‌های دیجیتال و جست‌وجو، موفقیت خود را تضمین کند. رعایت اصول سئو یکی از مهم‌ترین مراحلی است که استارتاپ‌ها باید به آن توجه نشان داده و در تولید محتوای دیجیتال خود و نحوه ارائه آن، سازوکارهای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو را مد‌نظر داشته باشند.

کلمه کلیدی در روند تهیه و ارائه یک محتوا، بسیار اهمیت داشته و چه‌بسا بسیاری از شما درباره اهمیت و جایگاه آن مطالب زیادی را دیده و یا خوانده باشید، با توجه به اهمیتی که کلمات کلیدی در بالا‌بردن رتبه یک وب‌سایت در موتورهای جست‌وجوی دارند، در ادامه مطالعه نزدیک‌تری را نسبت به این مفهوم ارائه خواهیم داد.

دسته‌بندی رفتار مشتریان

کلمه کلیدی‌ به شرطی تأثیرگذار خواهد بود که با محتوای مورد جست‌وجوی کاربران تطابق داشته باشد، بر این اساس، قبل از انتخاب کلمات کلیدی باید مخاطبان خود را به‌درستی بشناسید و با نیازهای آنها آشنا شوید. در واقع، یافتن کلمات کلیدی از مراحل مهم سئو محسوب می‌شود که در ارتباط مستقیم با مفاهیم کسب‌وکار شما قرار می‌گیرد، به این معنا که قبل از تعیین کلمات کلیدی، باید آنچه را از رفتار مشتری انتظار دارید و مفاهیمی که می‌خواهید با آنها مرتبط کنید، مشخص سازید.

پس در درجه اول باید رفتار مشتری را مشخص کرده و در قدم بعدی مفهومی را در قالب کلمات کلیدی بگنجانید که با رفتار مذکور مرتبط باشد. به عنوان مثال، کسب‌وکاری را در نظر بگیرید که در زمینه فروش ماشین‌های نو و کارکرده فعالیت می‌کند، این استارتاپ به منظور تعیین کلمات کلیدی، باید رفتار مشتریان را پیش‌بینی کند؛ رفتاری که می‌تواند شامل موارد زیر شود: افرادی که فقط ماشین را سرچ می‌کنند، افرادی که به دنبال ماشین‌های کارکرده هستند، افرادی که به ماشین نیاز دارند.

قطعا در ارتباط با هر یک از این رفتارها، مفاهیم کلیدی متفاوتی را باید انتخاب کرد که نتیجه جست‌وجو را به سوی آنچه شما می‌خواهید، سوق دهند. فردی که تنها در حال جست‌وجوی ماشین است، کاربر واقعی شما محسوب نمی‌شود، اما انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با این فرد نیز شاید بتواند او را به سوی خدمات شما متمایل کند؛ در مقابل افرادی که به ماشین نیاز دارند، مهم‌ترین مخاطبان شما هستند و بنابراین باید در انتخاب کلمات کلیدی آنها دقت زیادی را به خرج دهید، زیرا نیاز به ماشین آنها را به سوی جست‌وجو در گوگل کشانده است.

یافتن مفاهیم کلیدی

شناخت رفتار مشتریان، شما را به سوی یک سری از مفاهیم راهنمایی می‌کند که در نهایت می‌توانید کلمات کلیدی خود را مطابق با مفاهیم مذکور ایجاد کنید. در این مرحله شما به مفاهیم کلیدی خود نزدیک شده‌اید و حالا باید لیستی از این مفاهیم کلیدی استراتژیک را بنویسید، این مرحله‌ای است که شما قادر خواهید بود یک برنامه سطح‌ بالا برای محتوای خود طراحی کنید، چراکه در شکل‌دادن به تجربه کاربری سایت شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

محتوای شما می‌تواند شامل روایت، سوشال، ویدئو و انواع محتوای دیجیتالی دیگر باشد. در ادامه مثال قبل، مفاهیم مورد نیاز در رابطه با رفتار مخاطبان را می‌توان به این صورت تعریف کرد: در رابطه با افرادی که فقط به جست‌وجوی ماشین می‌پردازند، مفاهیمی مانند ماشین‌های بادوام، جزئیات محصول، تصاویر معتبر، ویدئو و اینفوگرافی می‌توانند محتوای مناسبی محسوب شوند؛ در مقابل برای افرادی که به ماشین نیاز دارند، صفحات فرود معتبر، صفحات بهینه‌شده معتبر، اجاره‌دهندگان قابل توجه ماشین، محتوای وب بادوام و‌… باید در انتخاب مفاهیم مورد توجه قرار بگیرند؛ در آخر نیز در رابطه با افرادی که به دنبال ماشین‌های کارکرده هستند، باید محتوایی مانند صفحات فرود ماشین‌های کارکرده بادوام، صفحات بهینه‌شده فروشندگان محلی ماشین‌های کارکرده، اینفوگرافی‌هایی با مضمون چطور یک ماشین کارکرده بخرم و … مورد نظر باشند. توجه داشته باشید که مفاهیم هسته‌ای، نقش پررنگی در شکل‌دادن به جنبه‌های متفاوت محتوا و ایجاد تجربه کاربر ایفا می‌کنند.

ارائه کلمات کلیدی

بعد از دسته‌بندی رفتار مشتریان و به‌دست‌دادن مفاهیم اصلی و مناسب، نوبت به نوشتن لیستی از کلمات کلیدی می‌رسد که مهم‌ترین بخش کار شما خواهد بود. مفاهیم کلیدی که در مرحله قبل مطرح شدند، ضمن اینکه شما را به سوی انتخاب کلمات کلیدی راهنمایی می‌کنند، امکانات فنی وب‌سایت شما را در زمینه ارائه محتوا بالاتر برده و تجربه کاربری مثبتی را ایجاد خواهند کرد.

در مرحله سوم که انتخاب کلمات کلیدی است، در کنار توجه به مفاهیم کلیدی و توجه به رفتار مشتریان، باید به جست‌وجوی کلمات مورد نظر نیز بپردازید، یعنی از طریق جست‌وجوی کلمات مشابه با مفاهیم کلیدی که پیدا کرده‌اید، به دسته‌بندی کلمات کلیدی خود بپردازید.

در این زمینه توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی که کمتر از سوی کاربران جست‌وجو شده‌اند، پرهیز کرده و در عین حال کلمات کلیدی که خیلی تکراری شده‌اند را نیز به کار نبرید و سعی کنید در انتخاب خود به کاربردی‌بودن آنها توجه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.