استارتاپ میت‌آپ؛ آغاز شکل‌گیری سیلیکون تبریز

0

از همین رو استارتاپ میت‌آپ تبریز با حمایت بخش خصوصی و دولتی و حمایت رسانه‌ای هفته نامه شنبه با سه بخش سخنرانی، مسابقه و شبکه‌سازی طراحی شد و در اولین پنجشنبه شهریور ۹۵ با استقبال پرشور سرمایه‌گذاران، نهادهای دولتی، استارتاپی‌ها و دانشجویان فعال شهر برگزار شد؛ در این گزارش مرور گذرایی بر اتفاقات این رویداد، می‌کنیم.

 درس‌هایی از سیلیکون‌ولی برای تبریزی‌ها

پس از سخنان کوتاه حسین‌زاده (مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات استان) درباره حمایت دولت از رشد کسب‌وکارهای نوپا، این ناصر غانم‌زاده از شتاب‌دهندگان فینوا بود که به روی سن رفت.  او که تجربه زندگی در سیلیکون‌ولی را دارد، صحبت‌های خود را با مقایسه سیلیکون‌ولی امریکا و سیلیکون ولی‌ایران (پارک فناوری پردیس) آغاز کرد. وی متذکر شد که سیلیکون‌ولی امریکا، تنها به دلیل این‌که تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات دور هم جمع شده و فعالیت می‌کنند، سیلیکون‌ولی نشده است؛ بلکه عوامل فرهنگی خاصی در آنجا حاکم است که همین عوامل منجر به پیشرفت و موفقیت‌شان شده است. عواملی که برخی از آن‌ها را اینگونه برشمرد:

آن‌ها معمولا زود می‌خوابند و زود بیدار می‌شوند.

در سیلیکون‌ولی کمتر کسی را خواهید دید که ورزش (مخصوصا ورزش‌های هوازی) نمی‌کند.

همه مشغول انجام کارهایی هستند که فکر می‌کنند صحیح است و از همدیگر ایراد نمی‌گیرند

اجازه می‌دهند دیدگاه‌های مخالف کار کند.

شکست بسیار رخ می‌دهد و همه شکست خود را می‌پذیرند.

به کارآفرینی که شکست‌‎های مختلفی را تجربه کرده، کارآفرین باتجربه می‌گویند و نه کارآفرین شکست‌خورده.

به همدیگر کمک می‌کنند بدون این‌که چشمداشتی از هم داشته باشند.

وی مشکل اکوسیستم کارآفرینی تبریز را تک‌روی و تمایل برای کار کم‌تر  دانست؛ در حالی‌که عکس این موضوع باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین او معتقد بود استارتاپ‌ها ابتدا باید کار قابل‌قبولی عرضه کنند، سپس به‌دنبال حمایت باشند.

چالش‌های ساخت تیم استارتاپی موفق در تبریز

امیر حبیب‌زاده، دومین سخنران همایش، با موضوع کار تیمی بود. سخنان امیر حبیب‌زاده به سه بخش تقسیم می‌شد.

هدف‌گذاری: وی در اولین بخش از گفته‌های خود روی این موضوع تاکید داشت که قدم اول برای ساختن یک تیم خوب، تنظیم اهداف واقعی و قابل دسترس است. حبیب‌زاده در بخش دوم گفته‌هایش توضیح داد که چگونه می‌توانیم فرهنگ تیمی صحیحی داشته باشیم و ویژگی‌هایی که اعضای یک تیم موفق دارند را برشمرد.

احترام به مهارت‌های یکدیگر: احترام به مهارت‌های یکدیگر یکی از ویژگی‌های بارز تیم‌های موفق است.

احترام به دیدگاه‌های مخالف: اعضای تیم‌ها ممکن است از خانواده‌های مختلفی باشند، لذا احتمالا در مورد مسائل مختلف دیدگاه‌های متفاوتی خواهند داشت. توانایی تحمل نظرات مخالف و پذیرش آن‌ها برای موفقیت و مشارکت یک تیم ضروری است.

اعتماد به همدیگر: افراد یک تیم موفق باید به اندازه‌ای مسئولیت‌پذیر باشند که بدون هیچ نگرانی کارهای خود را در موعد مقرر به انجام برسانند.

حمایت و پشتیبانی از هم‌تیمی‌ها: اعضای یک تیم خوب باید بتوانند پشتیبان هم باشند و ضعف‌های هم را پوشش دهند، در غیر این‌صورت احتمال ضربه دیدن تیم، بسیار زیاد خواهد بود.

تمرکز: فعالیت‌ همه‌ اعضای تیم باید در یک راستا باشد و همه‌ آن فعالیت‌ها در جهت رسیدن به اهداف تنظیم شود.  او در قسمت آخر گفته‌های خود اشاره کرد که مبحث «تیم» جزو یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاران است و اگر بتوانید تیم خوبی ایجاد کنید، احتمال سرمایه‌گذاری روی استارتاپ شما به‌میزان زیادی افزایش خواهد یافت و آمارهای دقیقی را در این زمینه ارائه کرد.

اهمیت سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های فین‌تک

در بخش آخر سخنرانی‌ها رضا قربانی، بنیان‌گذار راه پرداخت، به اهمیت و سرعت رشد استارتاپ‌های فین‌تک در جهان پرداخت. او صحبت‌های خود را با چند سوال آغاز کرد: چندنفر فکر می‌کنند بانکداری به شکل فعلی آن از بین خواهد رفت؟ پس از آن وی توضیح داد که دیجیتالی شدن توانسته به جنبه مالی زندگی ما نیز نفوذ پیدا کند، به‌طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار روی استارتاپ‌های فین‌‎تک سرمایه‌گذاری شده است. این نتیجه نشان می‌دهد که روند رشد و درآمدزایی استارتاپ‌های فین‌تک بسیار بالاست؛ چراکه سرمایه‌گذاران اغلب روی حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که حدس می‌زنند بازگشت سرمایه‌ خواهند داشت و استارتاپ‌های فین‌تک یکی از بهترین‌ها در این زمینه هستند. وی سپس به معرفی بزرگ‌ترین و بهترین استارتاپ‌های فین‌تک جهان از جمله اسکویر و استرایپ پرداخت و ایده‌هایی که آن‌ها پیاده کرده‌اند را تشریح کرد. قربانی در نهایت وضعیت این حوزه در ایران را تشریح کرد. او معتقد است این حوزه در ایران بلاتکلیف مانده است و مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. خدمات بانکی و پرداخت در دنیا بسیار گران است، اما در ایران این هزینه‌‌ها را بانک‌ها متحمل می‌شوند و لذا استارتاپ‌های فین‌تک مانند سایر حوزه‌ها برای مردم ایران، راحتی فراهم نمی‌کنند. از طرف دیگر محدودیت‌ها و مسائلی از این قبیل، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی را برای استارتاپ‌های فین‌تک ایجاد کرده‌ است.

رقابت استارتاپ‌ها

در استارتاپ‌ میت‌آپ تبریز بیش از ۳۰ استارتاپ شرکت کرده بودند که از بین این ۳۰ تیم با در نظر گرفتن معیارهایی همچون خلاقیت در ایده‌پردازی، مدل کسب‌وکار و تیم قدرتمند، تنها ۱۰ تیم توانستند به مسابقه اصلی راه پیدا کنند. اکثر تیم‌ها ایده‌های فوق‌العاده‌ای داشتند، اما داوران تلاش کردند تیم‌هایی را انتخاب کنند که در مراحل اولیه‌ شکل‌گیری خود بودند و بازار هدف خود را به صورت صحیح تعریف کرده بودند. بعد از دو سخنرانی اول، رقابت‌ استارتاپ‌ها شروع شد، استارتاپ‌ها می‌بایست در عرض ۵ دقیقه علاوه بر معرفی، به سوالات داوران نیز پاسخ می‌دادند. از مهم‌ترین این استارتاپ‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

سیمرغ: شبکه اجتماعی تخصصی برای پزشکان که با هدف به حداقل رساندن خطاهای پزشکی طراحی شده است.

وای‌بای: سیستم فروش آنلاین که با فروش آنلاین فست‌فود وارد بازار شده است. هدف وای‌بای مکانیزه‎ کردن روند سفارشات، فرهنگ‌سازی پرداخت آنلاین و معرفی برندهای برتر هر شهر است.

فرش‌نما: فروش فرش بدون واسطه؛ در واقع این سیستم بافنده‌های فرش را به‌صورت مستقیم به فروشنده‌ها لینک می‌کند.

سیستم جامع تحقیقات: پل ارتباطی پژوهشگران با آزمایشگاه‌ها برای دستیابی به مواد و وسایل مورد نیاز برای هر آزمایش.

بیکن‌آرت: معرفی محصولات و خدمات به مشتریان فروشگاه‌ها از طریق ارسال نوتیفیکیشن به تلفن همراه آن‌ها.

آی‌ریسایکل: ایجاد شهر هوشمند از لحاظ پاکیزگی، طراحی دستگاه‌ها و کارت‎های شهری برای جداسازی و تفکیک زباله‌ها. با بازگرداندن هر زباله پلاستیکی، کارت شهروندان شارژ خواهد شد.

درخت: اپلیکیشن احراز هویت و ثبت‌ حضور در جلسات امتحانی.

هم‌صندوق: ایجاد بستر یا صندوقی امن و بی‌طرف بین خریدار و فروشنده.

هاردنت: یکی از استارتاپ‌های اینترنت اشیا برای کاهش زمان امدادرسانی به خودروهای آسیب‌دیده جاده‌ای.

نویسنده: ایجاد سیستمی برای ارتباط برندها با تولیدکنندگان محتوا.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.