استارتاپی که به نامزدها کمک می کند

جمع آوری کمک‌های مردمی در انتخابات از طریق سرمایه‌گذاری جمعی

0

بستر نرم‌افزاری این کسب‌و‌کار نوپا برنامه‌های انتخاباتی همه احزاب و کاندیداهای مستقل را پشتیبانی می‌کند. بلال در این‌باره می‌گوید: بستر نرم‌افزاری این شرکت در اختیار همه طرف‌هاست. ما می‌خواهیم با همه احزاب کار کنیم و این جوهره مردمسالاری است.

کسب‌و‌کار نوپا و متکی به خود به نام «مردم‌سالاری ما» (Our Democracy) که در دهلی مستقر است، تلاش می‌کند نخستین و تنها بستر سرمایه‌گذاری جمعی منابع که با هنجارهای سیاسی سختگیرانه جمع‌آوری پول در هند سازگاری دارد را برای مبارزات انتخاباتی احزاب مختلف کشور ایجاد کند.

عظیم‌ترین رخداد در بزرگ‌ترین نظام جاری مردم‌سالاری دنیا، انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ هندوستان است که در جریان آن نمایندگان جمعیت ۱٫۳ میلیارد نفری این کشور انتخاب و دولت بعدی تشکیل می‌شود. همچنان که انتخابات از نزدیک مورد توجه است، در فضای دفتری در گوشه‌ای از منطقه جامیاناگار یک روزنامه‌نگار سابق به نام بلال زیدی‌کالا سرگرم کار روی کسب‌و‌کار نوپای خود به نام «مردمسالاری ما» است و قصد دارد با همکاری شریک بنیانگذار خود به نام آناند مانگنال که پیش از این درگیر برنامه‌های مبارزات انتخاباتی سیاسی-اجتماعی بوده، طرحی انقلابی را برای برای فرآیند انتخاباتی به پیش ببرد.

بلال روزنامه‌نگاری است که ۲۶ برنامه انتخاباتی و همچنین برنامه انتخابات مجلس را در طی یک دهه پوشش داده و شریک بنیانگذار او پیش از این در لندن به عنوان مدافع مبارزات انتخاباتی کار کرده و در هندوستان نیز درگیر فعالیت‌های حقوق بشر و تعدادی از مبارزات انتخاباتی نیز بوده.

آنها در هنگام معرفی کسب‌و‌کار نوپای خود از تجارب موفق صحبت می‌کنند و مهم‌ترین تجربه موفق در این زمینه را مربوط به مبارزات انتخاباتی ویجی چاکراوارتی می‌دانند که در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک نامزد انتخاباتی مستقل توانست مبلغ ۱میلیون و‌۹۰۰هزار روپیه از طریق همین بستر نرم‌افزاری جمع کند.

نمونه دیگر این اقدام را ماه گذشته یکی از اعضای حزب کمونیست هندوستان به نام کانهایا کومار انجام داد که توانست با حمایت ۵،۵۸۲ نفر مبلغ ۷میلیون روپیه جمع‌آوری کند که بیشترین حد مبلغی است که یک نامزد انتخاباتی مجاز به هزینه‌کردن آن در مبارزات انتخاباتی است.

یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزات انتخاباتی کانهایا کومار می‌گوید:«وقتی که ما برنامه سرمایه‌گذاری جمعی را شروع کردیم نمی‌دانستیم که چه مبلغ را می‌توانیم گردآوری کنیم. اما تنها در طول یک هفته موفق شدیم بیش از ۵هزار مورد کمک از سرتاسر هندوستان جمع کنیم که به وضوح نشان داد شهروندان کشور از طریق تبلیغات قادر به درک وضعیت هستند.

در طول اجرای برنامه شاهد حمله اینترنتی به بستر نرم‌افزاری بودیم اما با این وجود توانستیم مبلغ ۷میلیون روپیه را ثبت کنیم و این موفقیت نشان داد که عشق قادر به مقابله با ترس است.»

بلال همچنین یادآوری می‌کند گذشته از موفقیت بزرگی که کمپین کانهایا کومار کسب کرد، آنچه که واقعا برجسته شد، تعداد زیادی از مشارکت‌ها با مبلغ ۱۰۰ روپیه بود که از بخش‌های فقیر جامعه می‌آمد. این موضوع نشان داد که تعداد زیادی از مردم مایل هستند نقش فعال‌تری در فرآیند انتخابات کشور داشته باشند.

در کنار اینها حزب AAP که در حال آماده شدن برای انتخابات مجلس شرق دهلی است هم از این بستر برای گردآوری منابع مالی استفاده می‌کند و تا اینجا توانسته ۵ میلیون و‌ ۷۰۰هزار روپیه جمع کند و امیدوار است بتواند به مبلغ ۷میلیون روپیه هم برسد.

اجرای برنامه‌های سرمایه‌گذاری جمعی کمک می‌کند اثرگذاری منافع متقابل که در سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در انتخابات رخ می‌دهد، محدود شود. البته همه برنامه‌های مبارزات انتخاباتی در این بستر موفقیت‌آمیز نبوده و به عنوان مثال آشوک تانوار رئیس مجلس هاریانا تنها توانست ۴۰۰هزار روپیه از طریق این بستر گردآوری کند.

بستر نرم‌افزاری این کسب‌و‌کار نوپا برنامه‌های انتخاباتی همه احزاب و کاندیداهای مستقل را پشتیبانی می‌کند. بلال در این‌باره می‌گوید: بستر نرم‌افزاری این شرکت در اختیار همه طرف‌هاست. ما می‌خواهیم با همه احزاب کار کنیم و این جوهره مردمسالاری است.

این بستر نه تنها در انتخابات بزرگ بلکه برای هر فعالیت دیگری مانند برنامه‌های شهرداری‌ها نیز در دسترس است. در این شرکت بدون توجه به اینکه هر کسی از کجا فعالیتی را انجام می‌دهد، امکان ایجاد یک برنامه انتخاباتی برای گردآوری سرمایه وجود دارد.

برنامه سرمایه‌گذاری جمعی یک روش مطمئن است چرا که حساب‌های سپرده از طریق این بستر در دسترس هستند و این امکان برای برگزارکنندگان فراهم شده که اهداکنندگان را بررسی کرده و مشارکت‌هایی را که با سیاست‌های آنها سازگار نیست رد کنند.

یکی از اعضای حزب کمونیست هندوستان به نام کانهایا کومار توانست با حمایت ۵،۵۸۲ نفر مبلغ ۷میلیون روپیه جمع‌آوری کند که بیشترین حد مبلغی است که یک نامزد انتخاباتی مجاز به هزینه‌کردن آن در مبارزات انتخاباتی است

این بستر امکان بررسی فراگیری نقطه به نقطه را فراهم می‌کند که در شیوه‌های مرسوم دریافت کمک عملی نیست. همین نکته موجب شده که برخی از برنامه‌های مبارزاتی انتخاباتی بسیار فراگیر شوند.
الگوی کسب‌و‌کاری که این شرکت دنبال می‌کند بسیار ساده است.

آنها از هر برنامه انتخاباتی معادل ۵درصد مبالغ را دریافت می‌کنند و ۳درصد نیز هزینه درگاه‌های پرداخت می‌شود. این هزینه صرف نگهداری زیرساخت و کارهای فنی می‌شود. گروه اجرایی شرکت علاوه بر بنیانگذاران شامل گروه دو نفره کارشناسان فنی و گروه تدوینگران فیلم‌های تبلیغاتی است و جالب آنکه بیشتر افراد از راه دور کار خود را انجام می‌دهند.

از طرفی شرکت عملا یک بازار برای ارائه خدمات شرکت‌های دیگری هم ایجاد کرده که خدماتی به برگزارکنندگان برنامه‌های انتخاباتی ارائه می‌دهند. در این میان شرکت سهمی از تراکنش بین این کسب‌و‌کارها را هم دریافت می‌کند. بلال می‌گوید: به عنوان نمونه ما با شرکتی کار می‌کنیم که خدماتی برای ارسال پیامک عرضه می‌کند، آنها مایل هستند از طریق بستر نرم‌افزاری ما که ارائه خدمات بین کسب‌و‌کارها را ممکن کرده، درآمد کسب کنند.

بلال در سال ۲۰۱۵ وقتی که قصد داشت برای یک برنامه تبادل کارشناس به مدت یک‌سال به آمریکا برود، کارش به عنوان روزنامه‌نگار را ترک کرد. در این هنگام او تحت تاثیر دو نکته قرار گرفت: نخست آنکه شاهد موفقیت برنامه انتخاباتی حزب AAP توسط یک صفحه دریافت کمک بود که به یک درگاه پرداخت اینترنتی متصل شده بود.

از اینجا او متوجه شد که سیاستمداران می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی نقش پیشتاز داشته باشند و دومین نکته اینکه او در حین گذراندن برنامه آموزشی در آمریکا شاهد برنامه‌های برنی سندرز، کاندیدای دموکرات برای مبارزات انتخاباتی بود که موفق شده بود میلیون‌ها دلار از طریق سرمایه‌گذاری جمعی برخط (آنلاین) دریافت کند. براساس گزارش‌ها ستاد انتخاباتی سندرز در انتهای سال ۲۰۱۵ موفق شد مبلغ ۷۳میلیون دلار را از ۲،۵۱۳،۶۶۵ اهدا‌کننده دریافت کند.

دموکرات‌های آمریکا اداره یک شرکت خصوصی به نام ActBlue را در اختیار دارند که از آن در برنامه‌های سرمایه‌گذاری جمعی سیاسی استفاده می‌کنند. بلال پس از بازگشت به هندوستان با استفاده از پس‌انداز شخصی‌اش و قرض گرفتن از برخی اعضای خانواده و دوستان توانست کسب‌و‌کاری به نام Crowdnewsing را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کند.

این بستر نرم‌افزاری مخصوص روزنامه‌نگاران مستقل و برای جمع‌آوری پول بابت موارد اضطراری بود. بلال قصد داشت با تکیه بر تجربه روزنامه‌نگاری خودش، ارتباطی بین روزنامه‌نگاران مستقل و سرمایه‌گذاری جمعی ایجاد کند. در پاییز همان سال بود که شریکش آناند هم به او پیوست.

در ادامه مسیر آنها دریافتند باید کارشان را به نحوی توسعه دهند که شامل سایر حوزه‌ها هم بشود و میزبان برنامه‌های مبارزات تبلیغاتی برای سایر موارد هم شدند. تا این زمان آنها متکی به یک شرکت دیگر بودند که متعلق به هنرپیشه سینما کونال کاپور است اما از ابتدای سال ۲۰۱۸ آنها بستر نرم‌افزاری متعلق به خودشان را ایجاد کردند.

آنها در حالی‌که به فکر توسعه کار خود هستند، این نگرانی را هم در سر دارند که ممکن است نرم‌افزارشان مورد حمله قرار گیرد، همانگونه که وقتی از خدمات شرکت کونال کاپور استفاده می‌کردند، خدمات آن شرکت در اثر حمله اینترنتی برای سه روز قطع شده بود.

شرکت «مردمسالاری ما» علاوه بر این از طرف شبکه‌های اجتماعی نیز زیر ذره‌بین قرار دارد به ویژه زمانی‌که برخی از افراد نظر موافقی نسبت به برنامه‌های انتخاباتی جاری ندارند. یکی از ویژگی‌های اصلی سرمایه‌گذاری جمعی در انتخابات این است که کاندیداها حامل این پیغام هستند که برای رای‌دهندگانی کار می‌کنند که از برنامه مبارزات انتخاباتی‌شان حمایت می‌کنند. این باعث می‌شود ارتباطی بین کاندیداها و مردم برقرار شود و آنها خودشان را مستقیما به حوزه انتخاباتی‌شان معرفی کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.